Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Donleone

Värmeuttag TMD40A

Rekommendera Poster

Hej! 

Jag får inte fram något vatten till min varmvattenberedare eller defroster. Mina uttag på motorn verkar vara original (om jag kollar på marinepartseurope.com).

Ett sitter under slangen mellan värmeväxlaren och expansionskärlet och ett sitter på vattenpumpen.

F.n sitter defrostern ovanför vattennivån i expansionstanken, men jag provade att lägga ner den så att den kom under nivån utan framgång, fortfarande kalla slangar. Jag antar att slangen vid vattenpumpen är ut och den vid värmeväxlaren retur på kretsen.....eller?

Kan jag montera en cirkulationspump på den kretsen?

Taksam för svar!

_20190507_181719.JPG

_20190507_181821.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minuter sedan skrev Donleone:

Jag antar att slangen vid vattenpumpen är ut och den vid värmeväxlaren retur på kretsen.....eller?

Oftast tar man ut värmen direkt på motorn dvs före värmeväxlaren. Returen ska gå till sugsidan på pumpen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, kan jag anta att uttaget på vattenpumpen är sugsidan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Donleone:

Ok, kan jag anta att uttaget på vattenpumpen är sugsidan?

Japp

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ett konstantflöde från slangen till expansionskärlet, och uttaget till varmvattenberedaren ligger under den slangen. Det borde iaf borga för att det rinner i slangen till varmvattenberedaren. Ska labba lite till innan jag installerar någon pump.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag grejjat lite. Vände på varmvattenberedaren för att få närmare väg, och bättre åtkomst, för vattnet. Flyttade ner defrostern (den låg ner i höjd med golvet innan) och flyttade ner returslangen för bättre flöde. Nu kunde jag känna hur varmvatten smög sig fram lite innan den stannade ett par dm från varmvattenberedaren. Hela den kretsen är tom och den verkar inte vilja lufta sig självmant. OM jag suger fram vatten genom hela systemet kan vatten pumpens sugsida hjälpa till med flödet igenom eller måste jag köpa en cirkulationspump?

_20190513_142615.JPG

_20190513_142659.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ger upp snart, enl Volvo pentas egna manual har jag vattenuttagen på rätt ställe (1) fig 1 (se bilder). Men i termostathuset blir det bara ett par mm högt med kylvätska, inte en chans att det kommer att bli något flöde från den punkten. Det får mig att tro att det kan vara något annat fel. Vattenpumpen känns som att den är ok, kylvätskan blir 70 grader när jag tomvarvar på 1000rpm.

......finns det någon överhuvudtaget som har lyckats att få varmvatten från dom punkterna jag har?

_20190516_111325.JPG

_20190516_111343.JPG

_20190516_111401.JPG

Redigerad av Donleone

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag skulle ta ut värme i min motor så fick jag en rad olika bud. Varav de flesta var fel. Till slut fick vi tag på en kille på Volvo som sa "Ta ut före termosten på motorn dvs i blocket. Släpp tillbaka på pumpens sugsida". Det fanns en "värmeuttagssats" att köpa men det fanns en zinkplugg i motorn som vi ersatte med en rörkoppling. Zinkplugg behövs inte i en färskvattenkyld motor. Jag kunde lysa in där och se ljuset när termostaten var borta.

Det hela fungerade perfekt. Sendan dess har jag fått kolla på några andra motorer där det inte funkade, trots att det var rätt kopplat enligt manualer. Vi kopplade om enl "Volvogubben" och se då funkade det.

Du kan ha luftfckor, brukar bli så i tex radiatorkretsen. Där fixar man det med en borrmaskinspump för att få upp flödet. Det lärde jag mig vid mitt enda besök  hos en husvagnsfirma.

Pumpen tycker jag sitter fel, suget ska vara nedåt. Ev luftblåsor ska spolas bort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för att du tar dig tid att svara. Det får bli som du säger. Tömma systemet och ta från ett annat ställe under vattennivån.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu ska det bli andra bullar hoppas jag, nu kommer jag ta vatten direkt från blockets avtappningsställe.

En modifierad slangnippel istället för avtappningsnippel.

Stort tack till dig bhemac för hjälpen.

_20190517_152735.JPG

_20190517_152748.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med en avluftningsnippel på slingans högsta punkt funkar det fint som det är original i alla fall för mig. Har ju iofs, ingen varmvattenberedare. 

Det jag saknar är reglering av värmen från förarplats precis som på en bil. Blir gärna lite väl varmt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, nåt konstigt är det för mig eftersom det inte kommer fram vatten överhuvudtaget från tilloppet för vvb och defroster från original uttagen. Nu blir uttaget på lägsta tömmnings punkten på motorblocket och pumpas vidare med en cirkularionspump genom defrostern och sen vvb:n och tillbaka på vattenpumpen. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev coppertail:

Det jag saknar är reglering av värmen från förarplats precis som på en bil. Blir gärna lite väl varmt. 

Det finns "värmeventiler" på bilskroten. Koppar & plast borde klara sig ombord.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
46 minuter sedan skrev bhemac:

Det finns "värmeventiler" på bilskroten. Koppar & plast borde klara sig ombord.

 

Oja. Värst är ju att defrosterpaketet tar luften inifrån. Blir som ett våtvarmt omslag tillslut. 

Vill inte bygga om för mycket i den gamla ryssen och dessutom är den pensionerad som pendlarbåt. I år kommer den inte ens i sjön. 

 

Volga 70 

658A90D5-8F0D-4855-8E33-D3923B64A3B4.thumb.jpeg.6d134bfa967aaa392a719d2f4feed3da.jpeg

 

Lite ot kanske...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Undrar om inte den blåa nippeln inte är ett olyckligt val. Är den inte aluminium?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev LonelyBird:

Undrar om inte den blåa nippeln inte är ett olyckligt val. Är den inte aluminium?

 

Stämmer, det är aluminium. Blir inte det något bra?

Redigerad av Donleone

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...