Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Starters2019

Nybörjare som ska köpa en rymlig båt

Rekommendera Poster

Vi är nybörjare och har aldrig kört båt tidigare.

 

Vi var på båtmässan i Stocholm och blev tyvärr inte klokare. 

 

Det är viktigt för oss att man kan få plats med ca 8 personer. 

 

Den båt som har allt vi vill ha är Bavaria s29. De få vänner som kan båtar avråder oss från denna och säger att det inte är en bra nybörjarbåt.

 

Vi har då kollat på Grandezza och Aqador.

 

Vi tar gärna emot fler tips. Kan någon förklara för och nackdelar med de olika båtarna så blir vi super glada!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Hur menar ni med 8personer? som skall kunna åka eller sova? 😃

Åka så är det ju typ 90% av alla båtar som klara detta. Men skulle vilja säga att du kan kolla på följande märken:

Nimbus

Windy

Fairline

Princess

Sunseeker

Aquador

Storebro

Nord west

Flipper

Grandezza

 

Osv, finns ganska många att välja på 😃

 

MVH

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack!

 

Vi behöver ha 4 sovplatser och det är viktigt med en toalett. Men framförallt en båt som är lätt att lära sig. 

 

Mvh

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På vilket sätt skulle den inte vara en bra nybörjarbåt?

Vad definierar en bra nybörjarbåt? 

 

Jag är nyfiken. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Våra vänner har sagt att S29 är en skilsmässobåt för nybörjare. Den är svår att parkera och är väldigt hög. En sa att det är som att köpa en Skoda. Den verkar ju så mycket rymligare ut än Aqador 27. 🤔

Redigerad av Starters2019

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag inte kört en Bavaria 29 men jag inbillar mig att den är relativt lik vår Bayliner 285 och den är då verkligen inte svår att hantera. Vi hade en Flipper 700 först och det finns säkert en del fördelar med att börja med mindre båt men att hantera vår nuvarande är betydligt enklare än den förra skulle jag vilja påstå. Får väl samtidigt slå ett slag för just den här modellen, här kan du ha 4-5 bäddar ständigt bäddade samtidigt som du fortfarande har matplats både inne i kabinen samt ute under kapellet. Väldigt skönt att slippa bädda upp och bädda ner varje dag om man är ute lite längre.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fråga dina vänner vad som definierar Bavaria 29 som en skilsmässobåt. Tycker det verkar märkligt.

 

Om ni gillar Bavaria 29 så tycker jag det verkar vara en bra båt. Alla motorbåtar med sovplatser är relativt höga, med relativt liten våt yta som gör dom vindkänsliga, ju mindre desto lättare = känsligare. Större och tyngre är mindre känsliga, lugnare men är just större och kräver lite mer. 

 

Det som kan vara vettigt om ni är nybörjare är att ni hyr en båtlärare en dag i er båt - det är en väl värd investering. Så ni lär er hantera båten och hur den beter sig. 

 

Sen finns det en mängd tillbehör som kan underlätta - men först bör ni lära er hur båten fungerar i olika situationer, det är mitt tips. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
3 timmar sedan skrev Starters2019:

Vi är nybörjare och har aldrig kört båt tidigare.

Ni har ju vänner som har båt. Vore bra om ni kunde få träna lite först innan ni köper en stor båt utan att ha någon som helst erfarenhet. Kan ni tänka er att gå en kurs? Förarintyg är en bra början.
 

2 timmar sedan skrev Starters2019:

Men framförallt en båt som är lätt att lära sig. 

Fråga era vänner vad som är svårt att lära sig så ni får en uppfattning om egenskaper i båtar som ni ska undvika (eller bättre, lära er).

 

Tror inte det finns någon båt i den storleksklass som ni vill ha som är "lätt" att lära sig. Det är därför det finns kurser. Och vänner ...

Redigerad av Baxlaget

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är inte enig med Olleman. Rakt fram kan alla köra båt, men att manövrera en hög motorbåt med en(?) motor är inte roligt i hamn om man är ovan. Ni har säkert bogpropeller som hjälper dock.

Ni kommer säkert in i det, men första tiden blir nog inte så rolig vid tilläggning, bara ni är stålsatta för det och stöttar varandra så tycker jag inte ni ska undvika större båt av den anledningen

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag hör skillsmässobåt får jag upp en bild där den som styr skriker instruktioner och förväntar sig att någon skall kompensera bristande manövreringsfärdigheter genom att ta emot på ett par ställen samtidigt.

 

Jag tror det handlar mycket om att träna och ha som målsättning att man kan hantera båten helt på egen hand.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Promod:

Jag tror det handlar mycket om att träna och ha som målsättning att man kan hantera båten helt på egen hand.

Håller med. Det finns ingen "trycka-på-knappen-lösning" där man köper en stor båt och kan allting utan att ha övat, provat, gjort fel, gjort rätt, kommit underfund med, och blivit klokare.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det bästa är att hänga med någon med båt och få prova på hur det fungerar och att skepparen kan gripa in om det tokar till sig. Det finns säkert någon som gärna ställer upp om du frågar.

En motorbåt har som sagt ett större vindfång och driver lätt iväg om det främst blåser sidvind i samband med tilläggning. En bogpropeller är ett bra hjälpmedel  men framförallt gäller det att få prova på. Många gånger finns det dock hjälpande medmänniskor i andra båtar när man lägger till och är man osäker så är det ju bättre att be om hjälp innan man har trasslat till det. Att driva in i andra båtars ankarlinor är inte så kul då det kan bli trassel runt propellern.

Ett alternativ till att köpa direkt kan även vara att hyra en båt en tid och prova på och kanske prova några olika båttyper.

Jag seglar och bytte för några år sedan från en båt med längden 7,3 m och 2 ton till 12,5 m och 4 ton vilket kändes lite obehagligt de första gångerna när det var dax för tilläggning. Men därefter har det gått bra och då bara med en Volvo Penta MD7A på 13hk och ingen bogpropeller. Men en segelbåt driver inte lika lätt i sidled som en motorbåt.

Redigerad av per_62
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror att alla kan lära sig köra i princip vilken båt som helst. Alla är dock inte beredda, som nybörjare, att lägga mycket pengar på en ny större båt och sedan på någon av de första turerna ha oturen att det går snett. 

Vilken sort är ni?

Säger som gamle Wallenberg lär ha sagt. Sikta på något billigt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag har  gått från Monark 670 ---> Comar Meteor M8 --> Bavaria 27 Sport -06 inhandlad i lördags. Körde den sträckan Göteborg- Helsingborg på  dryga 5 timmar utan problem och inte tycket jag den var speciellt svår att manövrera. Ok att den var vindkänslig, men har bogpropeller som hjälpte till vid angöring. Tar ju alltid lite tid att lära känna båten innan man vet hur den uppför sig, men med övning lär man sig.

Redigerad av MickeF
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev Promod:

Jag tror det handlar mycket om att träna och ha som målsättning att man kan hantera båten helt på egen hand.

Givetvis då att alla ombord kan hantera båten på egen hand någorlunda bra...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
42 minuter sedan skrev SE2517:

Givetvis då att alla ombord kan hantera båten på egen hand någorlunda bra...

Eller åtminstone den fasta besättningen som mål.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
6 minuter sedan skrev StyrmanKarlsson:

Eller åtminstone den fasta besättningen som mål.

Eller två pers. som mål.

i 80% av alla båtåkande familjer är det bara en som kan hantera båten. Det fungerar ganska bra. Bättre att en blir duktig än två halvdåliga.

Redigerad av bhemac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan skrev Starters2019:

Vi är nybörjare och har aldrig kört båt tidigare.

Det behöver inte vara något problem men ni behöver träna i lugna förhållanden innan ni ger er ut i mer väder.

19 timmar sedan skrev Starters2019:

Men framförallt en båt som är lätt att lära sig. 

Jag tror inte att en annan tillverkare eller modell av samma båttyp gör så stor skillnad.

En tung deplacementsbåt i samma storlek ger dock mer stabilitet och några sekunder att tänka i svåra situationer. 

En större båt med 'joystickstyrning' är nog också lättare att lära sig.

20 timmar sedan skrev Starters2019:

Den båt som har allt vi vill ha är Bavaria s29. 

Då är det kanske den båten ni skall ha.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Köp den båt som ni har råd med och känner att ni vill ha, fundera inte på storlek på båt (om ni inte köper en alldeles för stor båt förstås) och prova er fram. Jag köpte en 22 fotare förra sommaren, knappt varit på sjön, det tog någon månad och nu kan jag lägga till båten helt själv utan att varken köra sönder min eller andras båtar. Man lär sig under resans gång och båtfolk har en tendens att vilja få folk att tro att köra båt är som att köra ett rymdskepp. 

 

Man kommer snabbt in i det, och misstag kommer man göra oavsett.

Träna somsagt på lite lugnare vatten tills ni känner er manade för lite tuffare förhållanden. 

Redigerad av Adamddd633

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-05-07 vid 16:49 skrev -PLM-:

Jag är inte enig med Olleman. Rakt fram kan alla köra båt, men att manövrera en hög motorbåt med en(?) motor är inte roligt i hamn om man är ovan. Ni har säkert bogpropeller som hjälper dock.

 

Självklart ska man ha respekt för att köra båt, det är ju inte som bil direkt men dad är det som är svårare jämfört med en båt på säg 7meter? Visst är det mer vindfång men å andra sidan är båten tyngre och har ett rätt rejält V i skrovet. Svågern köpte en gammal träbåt på 9*2,8m med rak axel utan bogpropeller. Hans enda erfarenhet var av en liten styrpulpet tidigare. Han var ute och övade i en helg och han framför den båten med bravur. I det sammanhanget är det ju nästan fusk med duoprop och bogpropeller :) 

 

När det gäller större båt tror jag "chocken" vad allt kostar är ett större problem än manövreringen. Man bör ha satt sig in i lite olika scenarier som kan dyka upp och ha en buffert för dessa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nimbus 31 Ultima, är det absolut rätta, högsta kvalitet, säker på sjön, lättmanövrerad, praktisk, prisvärd.

Det lär finnas en riktigt fin som endast gått 400h, nere i Skåne, tror den ligger på Båtbörsen .se

Nimbus 31 Ultima ovanifrån.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Craaford:

Nimbus 31 Ultima, är det absolut rätta, högsta kvalitet, säker på sjön, lättmanövrerad, praktisk, prisvärd.

Det lär finnas en riktigt fin som endast gått 400h, nere i Skåne, tror den ligger på Båtbörsen .se

Nimbus 31 Ultima ovanifrån.jpg

Kan det vara du som är säljaren? 

Annars, välkommen till MG!

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag och min dam gick ifrån en Ryds 528 (styrpulpet) till en Nimbus 27 Familia för 3 år sedan. 

 

Vi kör alltid typ 50% vardera när vi är ute (dels för att vi båda gillar att köra samt att vi tycker att båda skall kunna hantera båten)

 

Båten kändes som kryssare de första veckorna men oj va fort man vänjer sig. Det gäller bara att ta det lugnt i början (alltid) och ge varandra tid att lära känna sin båt.

 

Vi valde en båt med rak axel av ekonomiska skäl samt att vi ville kunna serva den själva relativt enkelt (vilket vi idag gör)

 

Vidare ville vi ha en båt med tak då vi ändå bor i Sverige ;)

 

Detta var ett bra steg upp för oss som kom ifrån en liten badbåt och vi är jättenöjda!

 

Kan tillägga att vi har både bogproppeller och "akterbog" vilket är helt magiskt :)

 

Lycka till med båtköpet! 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har inget sagt om pris och vem som skall serva den, men den ni önskar har Drev vilket kräver mycket mer kunskap både på land och i vattnet,

Lyssna på Craaford tycker jag, låter vettigt,

Jag gick från en Nimbus 26 med rak axel till en Nimbus 29C med drev och skillnaden är enorm,

Rak axel är så mycket enklare att hantera tycker jag,, den vi har nu är otroligt känslig att manövrera, det har även att göra med att det är elektorniskt reglage och den är mycket gaskänslig,

Rak axel halvplanande 12-16knop tung och stabil i sjön,

Drev planande båt 25-30knop något helt annat och innan alla ni andra Windy Bavaria folk hänger mig så är¨då TS total nybörjare och skall du ha en drev båt som gör 30 knop så är det inte så lätt i början.

Jamen gasa lagom då säger nån,,, Går inte 7 knop eller 20 bara att välja och börja samtidigt att navigera!!!

Köp halvplanande eller ännu bättre HYR en båt första sommaren 1-2 Veckor sen vet ni nog om ni vill ha någon överhuvudtaget,

Lycka Till och skriv vad som händer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar och tankar!

 

Vi vill ha en båt som är max 2 år och den får kosta 1-1.8 m. 

 

Vi kan ju inget om båtar så vi kommer att behöva lämna in den för all service.

 

Vi tänker ta massa kurser. Jättebra tips om att ha en privatlärare när vi köpt båt!

 

Vi var ombord på en Aquador 27 HT hela familjen och den hade nästan allt, men det stora minuset för oss var att det är svårt att gå runt båten. Helst skulle vi vilja ha walkaround eller som Nimbus 305 att man kan gå på ena sidan.

 

Vi har även kollat in Nimbus 305 och det vi inte gillade med den var att det inte går att använda det stora sovrummet som matplats. Sedan är den ju väldigt dyr. 

 

Nu tänker vi att vi vill gå ombord på Galeon 305 HTS. Någon som vet vart man kan göra det? Någon som har erfarenhet av den? Är det en bra båt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vi har en Bavaria 28 sport, 2012. Samma båt som S29 förutom mindre uppgraderingar. Efter 7 säsonger kan jag säga att det inte är en skilsmässobåt iaf. Väldigt lätthanterlig med fjärr till bogprop, båda ankarspelen mm. Visst är den hög men det vänjer man sig snabbt med. Vi är kanonnöjda och kvalitet/finish är klart över förväntan. Däckslayouten är dessutom mycket säker för barnen iom toerail och räcken hela vägen samt inbyggda steg upp. Något som var en stor nackdel med flera konkurrenter som hade delvis helt oskyddade skarndäck

 

tittade på Grandezza 27 (nuv 28) samt även lite på Aquador 26(nuv 27). Grandezzan valde vi bort pga utrymmena och att konceptet med kök nere och ”drinkbar” i sittbrunn passade oss bättre. 

 

Aquador valde vi bort både pga utrymmena och den kändes grymt överprisad med tanke både på utförande och upplevd kvalitet samt att de inte visat sig vara några riktiga kvalitetsbyggen long term...

 

Nimbus 305 är fin och skulle kunna tänka mig den om jag höll max 10 knop. I halvplanande hastighet håller den inte vad säljsnacket lovar och drar minst lika mycket som en planande båt gör i 25 knop

Redigerad av thundergod

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja ok då vet vi pris och vem som servar,

Har du kikat på Nimbus 320? det är vår dröm efter vår nuv Nimbus 29c

Äta i sovrummet? why?

Rak axel,

En motor,

kök uppe/ute

Så lite kapell som möjligt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Nim26:

Ja ok då vet vi pris och vem som servar,

Har du kikat på Nimbus 320? det är vår dröm efter vår nuv Nimbus 29c

Äta i sovrummet? why?

Rak axel,

En motor,

kök uppe/ute

Så lite kapell som möjligt

Medveten om att jag går lite OT men jag gick från Nimbus 29 C till min nuvarande Saga 315. Kollade då även på Nimbus 320 men jag tyckte planlösningen var lite bättre i Sagan (dvs något större akterdäck). Möjligen är N320 lite snålare i gång och har lite högre maxfart med samma motor men det spelade mig mindre roll. Ångrar mig inte!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minutes ago, ChristerN said:

Medveten om att jag går lite OT men jag gick från Nimbus 29 C till min nuvarande Saga 315. Kollade då även på Nimbus 320 men jag tyckte planlösningen var lite bättre i Sagan (dvs något större akterdäck). Möjligen är N320 lite snålare i gång och har lite högre maxfart med samma motor men det spelade mig mindre roll. Ångrar mig inte!

Precis där har du en fin båt till med ungefär samma planlösning osv

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...