Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Tess

Volvo Penta AQ170 startar ej

Rekommendera Poster

Hej,

 

Någon som känner igen problematiken och kan tipsa om lösning? Har 2 st Volvo Penta AQ170 som alltid startat efter sjösättning. Men nu gick ingen igång till en början. Fick igång den ena när jag hade anslutit en handpump innan bensinpumpen och pumpat fram bensin. Men den andra vägrade med samma metod. Vid ett tillfälle när jag hade pumpat med gashandtaget samt kört med startgas, gick motorn ca 3-4 minuter för att sedan dö när jag drog på lite mer med gasen vid tomgång. Den gick även kortare stunder efter det med startgas. Har testat att ansluta en handpump både innan och efter bensinpumpen men det hjälper inte. Har även kopplat loss slangen efter bensinpumpen, vridit på startnyckeln och det kommer soppa från pumpen. 

Eftersom den gick i 3-4 minuter så kommer det uppenbarligen fram soppa till förgasarna, eller gick den så länge på resterna som fanns i förgasarna? Någon som kan tänkas ha något tips på felsökning? Är det i förgasarna (3 st Solex) jag ska fortsätta leta fel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går den med startgas så är problemet förmodligen bränslerelaterat. Det har inte kommit vatten i bränslet?

Är det samma tank till bägge motorerna. Då bägge var tjuriga så ligger det närmast till hands.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Tack för svar. Jo det är samma tank och den andra går klockrent. Så det har jag uteslutit. Kollade även i vattenavskiljarna och det ser bra ut på båda. Misstänker förgasarna, eventuellt nån flottörventil som krånglar eller dylikt. Dock inte så kunnig på förgasare så det är inget jag vill ge mig in på frivilligt. Kanske pajar något och får mer problem. Tänkte mer ifall det kunde vara något annat som man kunde testa innan jag bokar in en mek som knappt går att få tag i just nu inom rimlig tid. I allafall inte i Västerås.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
56 minuter sedan skrev Tess:

Hej,

 

Tack för svar. Jo det är samma tank och den andra går klockrent. Så det har jag uteslutit. Kollade även i vattenavskiljarna och det ser bra ut på båda. Misstänker förgasarna, eventuellt nån flottörventil som krånglar eller dylikt. Dock inte så kunnig på förgasare så det är inget jag vill ge mig in på frivilligt. Kanske pajar något och får mer problem. Tänkte mer ifall det kunde vara något annat som man kunde testa innan jag bokar in en mek som knappt går att få tag i just nu inom rimlig tid. I allafall inte i Västerås.

Du kan ta bort flamdämparen och be någon pumpa med gasen efter du kört någon sekund med startmotorn. På förgasare sitter som ett litet rör som ser ut som en kran, ska komma bränsle där när du pumpar med gasen (sitter en på varje förgasare). Syns tydligt på bilden (kranen). Om det inte kommer så finns det ingen soppa till förgasarna. Frågan är då hur din bränsle pump mår, mekaniska eller har du elektrisk? 

solex44pai1.jpg

Redigerad av patrikflink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Patrik,

Tack för tipset. Ska kolla det lite noggrannare ikväll med hjälp av någon annan. Du menar den krökta kranen? Ska det alltså komma ur alla tre? Det är en mekanisk pump, se bild.

pump.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

 

Om det ikväll skulle visa sig att det kommer bränsle ur kranen på alla 3 förgasarna, då är det väl troligen något annat problem  inne i  förgasarna?

Om det bara kommer ur 1 eller 2 då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan skrev Tess:

Hej igen,

 

Om det ikväll skulle visa sig att det kommer bränsle ur kranen på alla 3 förgasarna, då är det väl troligen något annat problem  inne i  förgasarna?

Om det bara kommer ur 1 eller 2 då?

Helt korrekt på fråga 1. På fråga 2, stopp, flottör är mina tips. Testa även att försiktigt ge flottörhusen lite stryk, typ knacka med en skruvmejsel (handtaget).

Problemet är dagens bränsle som ställer till det. 

Men kolla accelerationspumparna först.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
44 minuter sedan skrev Tess:

Hej Patrik,

Tack för tipset. Ska kolla det lite noggrannare ikväll med hjälp av någon annan. Du menar den krökta kranen? Ska det alltså komma ur alla tre? Det är en mekanisk pump, se bild.

pump.jpg

Ja.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hur ser stiften ut när du malt ett tag på starten? Torra eller blöta?

Att alla 3 förgasarna skulle ha stopp på soppa (kärvande flottör) känns ju lite otroligt. 

Tänk på att om du river bort förgasarna så måste/bör dessa synkas för att få en bra gång på motorn.

Redigerad av Gelis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
11 timmar sedan skrev Gelis:

Hur ser stiften ut när du malt ett tag på starten? Torra eller blöta?

Att alla 3 förgasarna skulle ha stopp på soppa (kärvande flottör) känns ju lite otroligt. 

Tänk på att om du river bort förgasarna så måste/bör dessa synkas för att få en bra gång på motorn.

Hej igen. Då har jag testat igår kväll. Kunde konstatera att det kommer soppa  ur de två första rören, inte den aktre. Alltså kanske kärvande flottör som du säger. Knackade en del på flottörhuset men ingen skillnad.

Fråga 1, motorn ska väl kunna hoppa igång ändå om det bara kommer soppa ur två?

Fråga 2, När motorn väl har startat, är den tredje (som det inte kom något ifrån, satt ur spel även under gång eller är det så att soppan ur röret kommer därifrån bara när man gasar på tomgång?

 

Oavsett så gick motorn inte igång, inte ens med startgas. Hostade inte ens till. Började misstänka tändningen. Tog loss fördelaren och slipade och torkade av kontakten (metallplattan på fördelaren). Den var lite missfärgad. Satte ihop och den startade direkt. Lät motorn bli lite varm innan jag testade att varva lite mer. Den dog en gång när jag varvade lite extra men startade direkt igen. Sedan lät jag motorn gå ca 30 minuter, inga problem att starta om emellanåt heller.

 

Fråga 3, vad drar man för slutsatser av detta, kan motorn ha hoppat igång av startgaserna och pumpandet med gashandtaget jag gjorde först eller kan det ha varit dålig kontakt i fördelaren? Vet inte just nu

.

Tänker prova ikväll igen att starta på normalt vis och om den inte startar så går jag direkt på fördelaren och torkar av och provar starta igen.

Fråga 4, vad tror ni om allt detta?

Redigerad av Tess

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minuter sedan skrev Tess:

Hej igen. Då har jag testat igår kväll. Kunde konstatera att det kommer soppa  ur de två första rören, inte den aktre. Alltså kanske kärvande flottör som du säger. Knackade en del på flottörhuset men ingen skillnad.

Fråga 1, motorn ska väl kunna hoppa igång ändå om det bara kommer soppa ur två?

Fråga 2, När motorn väl har startat, är den tredje (som det inte kom något ifrån, satt ur spel även under gång eller är det så att soppan ur röret kommer därifrån bara när man gasar på tomgång?

 

Oavsett så gick motorn inte igång, inte ens med startgas. Hostade inte ens till. Började misstänka tändningen. Tog loss fördelaren och slipade och torkade av kontakten (metallplattan på fördelaren). Den var lite missfärgad. Satte ihop och den startade direkt. Lät motorn bli lite varm innan jag testade att varva lite mer. Den dog en gång när jag varvade lite extra men startade direkt igen. Sedan lät jag motorn gå ca 30 minuter, inga problem att starta om emellanåt heller.

 

Fråga 3, vad drar man för slutsatser av detta, kan motorn ha hoppat igång av startgaserna och pumpandet med gashandtaget jag gjorde först eller kan det ha varit dålig kontakt i fördelaren? Vet inte just nu

.

Tänker prova ikväll igen att starta på normalt vis och om den inte startar så går jag direkt på fördelaren och torkar av och provar starta igen.

Fråga 4, vad tror ni om allt detta?

1. Ja

2. Ja, kallas accelerationspump. Den skickar in extra bränsle vid gasning.

3. När jag hade min Ancas Queen med en AQ170 så var jag tvungen att pumpa med gasen för att få igång den. Det blir lite som en choke. 

4. Vad jag tror om detta är att du kan ha problem med den aktre förgasaren. Det skall alltid komma bränsle ur den. KANSKE kan det vara så att dom ej är synkade på stången som går mellan alla förgasarna. Om du tar bort vajern så kan du gasa vid motorn, då ser du om dom är synkade.

 

Motorn går, men inte på alla cylindrar när du gasar pga att du inte får tillräckligt med bränsle på den aktre förgasaren. Därför heter den så kallade "kran" accelerationspump.

 

Kan vara svårt att se, men ta ur dom tändstiften som går till den cylinder som förgasaren går till så kanske du kommer att se att två kommer att vara lite torrare än dom andra fyra. En förgasare ger bränsle till två cylindrar, den aktre kommer således inte ge tillräckligt till dessa stift vid gasning och vara torrare.

 

Ang tändningen, när byte du rotor, fördelarlock, brytarspetsar, konding, tändkablar, tändspole och stift senast? Det får INTE vara fukt i fördelarlocket eller att kolen är slut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Ser nu att jag ställde två frågor i fråga 2 så jag vet inte vilken du svarade på. Menar du alltså att den förgasaren inte ger någon soppa under gång heller bara för att det inte kommer något när jag "tomgångspumpar" på gasen?

 

Jo, jag måste också pumpa med gasen ett antal gånger varje gång jag startar motorn när den är kall. Så har det alltid varit. Det är ju då jag får in soppa i förgasarna, förutom den sista nu då. 

 

Om det nu skulle ha varit i fördelaren som problemet låg så är det ju inga problem annars, förutom att den sista förgasaren inte får soppa. Det måste ju åtgärdas, kanske något som kärvar med flottören som du sa.

 

Antar att de två aktre tändstiften går till den aktre förgasaren?

Får kolla det.

 

Tändstiften är nya sedan förra sommaren. Allt annat är från tiden innan jag köpte båten, dvs 2012.

Lät även en marinfirma som jobbar med Volvo Penta förra sommaren installera en servicesats till just den motorns alla tre förgasare. Denna servicesats https://www.misab.se/artikel.php?kid=4-544-550-914-916&sok=&id=2587

 

De synkroniserades då också. Fungerade bra då, men som sagt, måste ju vara något som kärvar nu i den aktre.

 

Får se om den startar ikväll utan problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Byt tänddelar. Du skriver före 2012, över 7 år i marin miljö och gammalt tändsystem med brytare.

Gör det på bägge motorerna.

Vill du kosta på lite extra och slippa bekymret med brytare, Nu var det inte direkt billigt till AQ170

http://www.bm-classics.com/

http://shop.textalk.se/shop/ws28/39028/art28/h9520/132949520-origpic-f11ec7.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan skrev Gelis:

Byt tänddelar. Du skriver före 2012, över 7 år i marin miljö och gammalt tändsystem med brytare.

Gör det på bägge motorerna.

Vill du kosta på lite extra och slippa bekymret med brytare, Nu var det inte direkt billigt till AQ170

http://www.bm-classics.com/

http://shop.textalk.se/shop/ws28/39028/art28/h9520/132949520-origpic-f11ec7.jpg

Tack för tipset. Har faktiskt tittat på just det för något år sedan, men lite häftigt pris, 4080 kr när det jag har fungerar normalt sett. Motorerna startar normalt alltid efter en stunds pumpande med gashandtaget så frågan är om de startar lättare och snabbare med elektronisk tändning? Har du erfarenhet av det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ignitor + deras effektspole på min maskin VP V6. funkar klockrent. Går mycket jämnare på tomgång. Startar snabbare, men det är ju min maskin inte säkert att det blir så på dina motorer.

 

Däremot så om fördelarna är slitna så hjälper det föga mot orolig tomgång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att de startar efter pumpande är för att du då aktiverar accmembranen i förgasarna. Grundproblemet brukar vara att soppan sjunker tillbaka och behöver pumpas fram. En handpump på den mekaniska(fanns på en del av dessa pumpar iaf förr) eller byte till en elektrisk pump som fyller systemet innan start löser den biten. Pumpade man min b20 ca20ggr innan start brukade den hoppa igång ok...

 

Har kört B20 i ett antal år med samma förgasare och startproblem kall berodde oftast på bränslerelaterade problem. Startproblem varm var ånglås. Min gick alltid mer eller mindre oavsett skick på tändsystemet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

>Patrik, Gelis och Mange:

Jag har inte haft några som helst startproblem tidigare år men nångång ska väl vara den första. Jag har också fått pumpa ett 10-tal gånger med gashandtaget när motorerna stått still några dagar. Alltid hoppat igång. Nu kan det ha varit en kombination av att bränsle inte kommit fram i någon av motorerna och tändning. Fick ju igång den ena ganska snabbt efter att ha satt en handpump innan bensinpumpen och pumpat fram bensin, men den andra gick först igång efter att jag rengjort kontakterna fördelardosan. Problemet är att man gör flera åtgärder samtidigt, exempelvis startgas som jag också använde och till sist vet man inte riktigt vad det var som löste problemet :).

 

Provade även att starta igår kväll, gick igång direkt. Däremot kvarstår problemet att den aktre förgasaren i ena motorn inte pumpar fram bensin. Troligen flottörproblem eller något annat som inte öppnar som det ska i förgasaren. Får kolla vidare på det.

 

Tack för era tips och svar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis! Men sålänge det funkar spelar det ju inte så stor roll vad som felade:)

 

Handpump tror jag är bra att ha oavsett, så där är det inte nån onödig kostnad iaf.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, så är det. Köpte ju en handpump och en extra bit slang. Får väl köpa en till och sätta dessa innan bensinpumpen och låta dem sitta där.

 

Pratade även med Pentaverkstad om den aktre förgasaren. Han sa att det i det krökta röret i förgasaren ska komma bensin när man pumpar med gashandtaget i friläge. Det visste jag ju. Om den förgasaren inte funkar alls så menade han på att det skulle märkas när jag gasar på även i tomgångsläget. Vilket man inte gör, går hur bra som helst när jag gasar på.  Betyder ju alltså att den inte matar fram bensin i det krökta röret men funkar i övrigt. Kanske bara är stopp just i det röret.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Tess:

Betyder ju alltså att den inte matar fram bensin i det krökta röret

Mer varv = behövs mer luft och BENSIN.

 

Som jag skrev tidigare, motorn går men kommer inte att gå bra vid tex belastning. Annars kanske du har uppfunnit världens snålaste B30/AQ170😉

PS, accelerationspump är som det låter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

jo, det hela är ju logiskt och du har rätt. Borde ju komma ur det röret när man kör och gasar likväl som det ska komma när man pumpar med gasen. Ska kolla var stoppet är. 👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev patrikflink:

Mer varv = behövs mer luft och BENSIN.

 

Som jag skrev tidigare, motorn går men kommer inte att gå bra vid tex belastning. Annars kanske du har uppfunnit världens snålaste B30/AQ170😉

PS, accelerationspump är som det låter.

Kanske till och med heter accelerationsmunstycke 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Om det inte kommer bränsle i röret så är det vanligaste felet att kulan i nippeln i botten av förgasaren har fastnat.

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev sanktanna:

Hej.

Om det inte kommer bränsle i röret så är det vanligaste felet att kulan i nippeln i botten av förgasaren har fastnat.

Ingemar

 

Ja, jag har läst om det och det är vad jag själv tror också. Eller något annat som fastnat i stängt läge. Har inte hunnit kolla det ännu. Tänkte börja med att hålla för munstyckena på de andra två förgasarna för att se om det "lossnar" i det tredje, om inte så får jag leta vidare. Låter dock inte som ett så stort problem. Tack.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...