Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Robspace

Skippi 650 cruiser eller Fabola campus 6.3

Rekommendera Poster

Hej alla kloka. 

 

Jag är ute efter en trailerbar dagseglare. Jag Har idag en större jolle och älskar att segla "aktivt" men ryggen tycker annorlunda. 

h

Jag har snöat in på dessa två då de har stor och rymlig sittbrunn, är trailerabara, verkar lite "raciga", har genaker och verkar enkla nog att segla själv. Att de går att sova i är bara en bonus. Båten kommer att användas av 1-4 pers. 

 

- Är det någon som har erfarenhet av båda dessa båtar och kan berätta mer om skillnaderna (speciellt utifrån ett seglingsperspektiv)? 

- Är det någon annan båt jag borde titta på? 

 

mvh

 

Robban

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ägt en Fabola 650, vilket i princip är samma båt som 630 men mindre bo-del. 

 

Rolig att segla, behändigt format där man kan fälla mast etc utan mastkran, helt flat botten med centerbordet infällt.

 

Negativt var väl att den va trång att bo i, lite för mkt ”fippel”, allt fällbart typ roder/köl och manövrera den i hamn va spännande då den drev som en kork samtidigt som man skulle hålla koll på roder,utombordare mm. 

 

Om jag hade fått välja hade jag nog valt en Skippi men jag tror att den har liknande egenskaper men kanske är lite bättre i ruffen än 650 om man vill sova ngn natt i den. 

 

Jag tror hamnen play har ett test av en elan 210, även fabola 7.3 och de är väl hyfsat lika båtar som de du är intresserad av. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...