Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
oyster

Val av septislang med hög kvalitet

Rekommendera Poster

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kopparrör är garanterat lukttäta i evigheter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men om jag vill ha flexibel slang? 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev oyster:

Men om jag vill ha flexibel slang? 🙂

Då får du leva med att det luktar, förr eller senar ;)

Kan man byta vissa delar mot koppar så minskar problemet. Framförallt är det den delen där det står "äckelvatten" som är problemet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev oyster:

Byte för ett par dagar sedan. Körde med Seaseas svindyra och hel vit. Mycket nöjd. Flexibel och lätt att kapa. Bra eller dålig om 5 år? Tiden får avgöra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är Dometics maxflex så är den känd för att inte vara bra, t.o.m. dom själva säger att den inte ska användas för "toilet och holding tank discharge"...

 

image.png.e40a35c0e2c96c9cee16fa8cdf341e04.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev oyster:

Om det är Dometics maxflex så är den känd för att inte vara bra, t.o.m. dom själva säger att den inte ska användas för "toilet och holding tank discharge"...

 

image.png.e40a35c0e2c96c9cee16fa8cdf341e04.png

Japp.

 

Står så här:

Sanitetsslang MaxFlex färdigkapad

Gastät (diffusionstät) och urinbeständig slang för toaletter och septitankar. En mycket flexibel sanitetsslang som är lätt att installera även i trånga utrymmen. Den är lätt att böja runt kurvor med bibehållen innerdiameter. Slangen kan användas både till toalett, pump och tankanslutningar samt till ventilationssystem.

 

Om den inte håller måttet ang lukt mm. så kommer jag att reklamera den på våran marina som är Seasea återförsäljare. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har använt ovan Dometic slang, och fått byta den efter några år.

Lätt att installera och snygg, men funkade inte.

 

Hade kanske kunna reklamera, men för mig så var det stora att göra jobbet, speciellt att ta ut slangarna igen efter några år, så jag brydde mig aldrig om pengarna.

 

Körde på Kuntzes slang, efter råd från andra som haft dem några år, och nu två år senare så är jag fortfarande nöjd.

Men hur länge de håller vet man ju så klart inte, dock har jag kompisar som haft dessa mer än 5 år och de har ingen lukt ännu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte Lundgrens toaslang för 5 år sedan, inga problem, den tom ser ut som ny.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag köpte hydroscands, den var mindre ytterdiameter vilket gjorde det möjligt att lätt dra den igenom all inredning utan att borra större hål. Om den håller måttet eller ej vet jag inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör sedan något år med Biltemas, dessförinnan 15 år med den Hjertmans säljer. Min slang går 3m i boutrymmena men vi har aldrig känt någon lukt från någon av slangtyperna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag installerade Lundgrens (=den som Hjertmans säljer) för 6-7 år sedan. Ingen lukt, inga problem sedan dess. Den luktade lite "gummislang" när den var ny, annars inga problem som sagt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker den italienska verkar ha bäst kvalitet. Ett fabrikat som jag bara har dåliga erfarenheter av är Semperit, oavsett om det gäller septikslang, vattenslang eller bränsleslang. Jag hade en bit septikslang på hyllan ett par år, och när jag tog fram den för att använda den, var den full med torrsprickor. De gånger jag använt Semperit bränsleslang, har jag varit tvungen att byta ut den efter kort tid, på grund av att den spruckit sönder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu köpte jag den italienska varianten från Erlandsons, trots att den kostade 445 kr/meter. Lättjobbad, väldigt flexibel och med fem års garanti känns det ok. Har inga problem att byta slangar vart 5:e år. 

https://www.hosestechnology.it/shop/rubber-and-pvc-hoses/sanipompextra-extremely-flexible-and-hardwall-rubber-hose-with-metal-helix-black-underlayer-designed-as-sewage-pipe-for-boats-wc-butyl-underlayer-with-maximum-waterproof-5-years-warranty/?lang=en

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev oyster:

Nu köpte jag den italienska varianten från Erlandsons, trots att den kostade 445 kr/meter. Lättjobbad, väldigt flexibel och med fem års garanti känns det ok. Har inga problem att byta slangar vart 5:e år. 

https://www.hosestechnology.it/shop/rubber-and-pvc-hoses/sanipompextra-extremely-flexible-and-hardwall-rubber-hose-with-metal-helix-black-underlayer-designed-as-sewage-pipe-for-boats-wc-butyl-underlayer-with-maximum-waterproof-5-years-warranty/?lang=en

Den luktar gott också, när den är oanvänd!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Mycket!  Pga. vanilj-gummi: 🙂

 

Cover: white special vanilla scented rubber – abrasion, ozone, detergents, sea water and marine agents resistant Surface: smooth fabric finish

Redigerad av oyster

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funderar på om man kan "renovera" slangarna genom att linda gladpack på utsidan. Tänker mig att kapa en rulle i 5cm bredd för o komma till o linda runt. Är ju inge fel på slangen förutom lukten. Då kan man ju även linda runt eventuella plast kopplingar som jag misstänker att lukt tränger ut. Nån som testat, eller ska jag bli först?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En kille vet jag lindade med aluminiumtejp. Fungerade jättebra i några år.

--

Själv skulle jag nog inte anlita någon härifrån när avloppssystemet krånglar hemma!

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...