Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
sventable

Byte av motor

Rekommendera Poster

Hejsan har idag en md7b som blivit väldigt svår att starta när den är kall. Misstänker kolvringar eftersom den starta kanon när den är varm. 

Går i tankarna att kanske byta ut den mot en vetus m2.18 är det någon som har denna motorn? 

Bra/dåliga erfarenheter av vetus. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du tittat på Lombardini?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

nej behöver inte den mer ombyggnad för att passa?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag inte vad du har för båt, men förmodligen är det trångt i motorrummet. Alla små Mitsubishimotorer har en ganska stor svänghjulskåpa som tar plats i motorbädden. Det är också brett mellan motortassarna 430mm, vilket kan ställa till problem om motorbädden är smal. Sjövattenpumpen sitter åt "Fel" håll, alltså med locket bakåt på styrbordssidan. I vissa båtar är det nästan omöjligt att komma åt pumpen. Oljefiltret sitter också på styrbordssidan, och måste skruvas bort, för att man ska komma åt att byta impeller. Om motorrummet är öppet på den sidan, är det inte något större problem. Eftersom du har en MD7, som är en ganska smal motor, tycker jag att du ska titta på Betamarins 16 HK-motor. Den är mycket smalare, 370mm mellan tassarna, och har alla servicepunkter i framkant. Väldigt lättservad. Att den också är nästan 11.000:- billigare än Vetus, gör ju inget. Nej jag säljer inte Betamarins motorer!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för input har funderat på betan problemet är att jag har det lite trångt uppåt men den är kanske inte högre än vetusen.. men det är klart pentan är rätt hög..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte, men jag tror att de flesta motorer är rätt lika.

 

Välj en som har - eller kan få - servicepunkterna på bra ställen för din båt.

 

Om du har drev så kan det ju spela roll om du kan återanvända ditt gamla drev och propeller eller måste köpa ett nytt.

 

Sedan är det givetvis viktigt att motorn får plats...

och att det är lite lätt att anpassa motorbädden.

 

Ska du göra jobbet själv, det är inte särskilt svårt. Samtidigt får du bra koll på hur allt kring motorn fungerar. Jag har en liten verktygspåse ombord och den räckte i princip för att byta motor. Jag kompletterade med en stor hylsnyckelsats och en elektrisk borrmaskin, det hade inte behövt men det underlättade.

 

Kolla upp priserna noga och se om det finns kampanjer. Det kan skilja väldigt mycket både mellan samma motorer och mellan olika fabrikat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Mackey:

Jag vet inte, men jag tror att de flesta motorer är rätt lika.

 

Välj en som har - eller kan få - servicepunkterna på bra ställen för din båt.

 

Om du har drev så kan det ju spela roll om du kan återanvända ditt gamla drev och propeller eller måste köpa ett nytt.

 

Sedan är det givetvis viktigt att motorn får plats...

och att det är lite lätt att anpassa motorbädden.

 

Ska du göra jobbet själv, det är inte särskilt svårt. Samtidigt får du bra koll på hur allt kring motorn fungerar. Jag har en liten verktygspåse ombord och den räckte i princip för att byta motor. Jag kompletterade med en stor hylsnyckelsats och en elektrisk borrmaskin, det hade inte behövt men det underlättade.

 

Kolla upp priserna noga och se om det finns kampanjer. Det kan skilja väldigt mycket både mellan samma motorer och mellan olika fabrikat.

bytet av motorn är jag inte rädd för är utbildad mekaniker så lite kunskap finns det allt och har tillgång till fullt utrustad verkstad.

hade tänlt att behålla mitt drev då det blir dyrt ändå.

fick båten väldigt billigt istort sett gratis så en 60 000kr på motorn ska jag nog kunna lägga utan att förlora allt för mycket vid en försäljning.

 

ska undersöka lite priser på en beta 16 den ska visst ha samma mått som md7 så den bör passa utan några större modifieringar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Om du skall sätta sådär mycket arbete på att bygga om motorbädd och anslutningar och byta propeller till en som passar nya motorns varvtal vore det väl lika enkelt att renovera din gamla motor?

 

Volvo-Penta MD7B är ju en riktig båtmotor som är byggd för ändamålet medan de andra alternativen är ombyggda industrimotorer.

Hur är det med tillgången på reservdelar?

 

Det här är bara ett förslag........ jag har märkt att det ofta lönar sig för mig att reparera sådant som andra byter.

 

Redigerad av heimlaga

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev heimlaga:

Om du skall sätta sådär mycket arbete på att bygga om motorbädd och anslutningar och byta propeller till en som passar nya motorns varvtal vore det väl lika enkelt att renovera din gamla motor?

 

Volvo-Penta MD7B är ju en riktig båtmotor som är byggd för ändamålet medan de andra alternativen är ombyggda industrimotorer.

Hur är det med tillgången på reservdelar?

 

Det här är bara ett förslag........ jag har märkt att det ofta lönar sig för mig att reparera sådant som andra byter.

 

helt klart hade en renovering varit det bästa men det är tyvärr lite dåligt med tillgången på reservdelar. tror inte att det går att få tag i alla lager i motorn och limpan fuktar vid en skruv så den behöver bytas. men vet du någon helrenoverad md7b så säg till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med en modern motor får man en helt annan gång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vilka tillverkare tillåter att man sätter i motorn själv och lämnar garanti el brukar de flesta kräva en besiktning?

 

Och trögstartad vid kallstart kan inte det vara spridarna? Sett lite youtube bilder på renoveringar och ofta så är spridarna slut och mer ger en stråle än dimma. 

 

 

Redigerad av BboatB
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Pentax:

Med en modern motor får man en helt annan gång.

Håller med, har man råd så byt även om den gamla motorn kanske egentligen är bättre.

Pratar man med de som bytt så är de alltid väldigt nöjda. Kan möjligen vara någon psykologisk försvarsmekanism men vadå, spelar roll. Det viktigaste är att bli nöjd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 nu har jag bestämt mig till 95% att det blir ett byte till en beta 16 verkar ut att vara den som stämmer bäst med motorbädden i båten.

hoppas man hinner segla något i år men det bör väl hinnas med innan semestern kan man tycka.

nog inte omöjligt att det beror på spridarna men hela motorn är nog sliten lite blöt med olja på sina ställe och oljan i motorn är gråaktig.

värmeväxlaren läcker i ändarna  och limpan fuktar vid en skruv så det är bara en tidsfråga tills den springer läck riktigt.

hoppas man gör rätt val men det känns så bör få en motor som går bra och känns tryggare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har börjat med att demontera min gamla motor allt är nästan lossat hänger på ett par skruv.

tanken är att den åker ut på onsdag för att sen börja med motorrummet.

 

Sög ut oljan ur motorn denna bytes i höstas och har gått ett 10 tal minuter sen dess fick ur nästan iallafall 3-4dl extra av en motorolja som stank diesel så nog är det kolvringarna som är trasiga..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

nu är motorn ute ur båten. så nu ska bälgen bytas och motorrummet ska målas och göras fint.

 

motor.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är skönt att ha en motor man kan lita på. Det du beskriver är så som det ofta ser ut. Man kan antingen lappa och fixa varje år eller byta till nytt(eller iaf nyare). Det finns ofta fler problem med den gamla motorn än man först ser.

 

Bytte själv motor på förra båten till en 20år nyare och har aldrig ångrat mig.

 

En renoverad gammal motor har absolut sin charm, men jag vill påstå att det sällan blir lika problemfritt som nytt. Ibland blir det dessutom inte så stor mellanskillnad mot nytt när allt är fullständigt genomgånget...

 

Det var sällan bättre förr, även de gånger jag själv tycker det:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
41 minuter sedan skrev Mange249:

En renoverad gammal motor har absolut sin charm, men jag vill påstå att det sällan blir lika problemfritt som nytt. Ibland blir det dessutom inte så stor mellanskillnad mot nytt när allt är fullständigt genomgånget...

Vi bytte vår VP MD11 för ett par år sedan.

Om jag minns rätt kostade delar plus det jag inte hunde göra själv cirka 40 000:- kronor och en ny Beta 25 kostade 55 000:- kronor.

Sedan blev det nytt drev och ny propeller, mm. samtidigt, totalt 90 000:- kronor.

Mycket av detta behövde ändå åtgärdas, så ...

 

Sålde motorn för 5 000:- kronor och propellern för 3 000:- kronor. Räknar med att få några tusenlappar för drevet och instrumentpanelen också, ska bara "orka" annonsera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

80-90000 kr för en ny motor låter kanske ganska mycket. Men ärligt talat så är det skitpengar även om man måste låna. Känslan av en motor man kan lita på är värt en hel del. Har man inte råd kanske man ska överväga sitt båtägande och köpa något billigt typ Stortriss.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr så verkar det ut att finnas dåligt med reservdelar till dessa motorer vilket gör en renovering svår.

ska det renoveras så allt ska fixas och då är det nästa samma pengar som för en ny. 

 

Det blev en ny vetus i slutändan då service finns nära och priset blev rätt. 

Får nog flytta oljefiltret men det finns en sats till detta..

 

beta marine kunde inte få fram en motor på fem veckor och då har tyvärr halva säsongen gått.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Plockade hem drevet för ett byte av bälgen. märkningen visade att bälgen  va tillverkad 1990  det enda som syntes va lite blåsor och detta tyder på separation i materialet. Den hade nog fungerat ett par år till.

EFAF5A69-1E0F-4939-85C7-20E58E608611.jpeg

399DB8F1-F773-4FA7-86EE-ABCB758F9518.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-05-17 vid 05:55 skrev sventable:

Det blev en ny vetus i slutändan då service finns nära och priset blev rätt. 

Får nog flytta oljefiltret men det finns en sats till detta..

 

beta marine kunde inte få fram en motor på fem veckor och då har tyvärr halva säsongen gått.

Hej! Vad är det för sats? Har en 16 hk Vetus, filtret sitter verkligen i vägen för impeller översyn/ Berra

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns en sats så du flyttar olje och bränslefilter du kan sätta det bredvid motorn om du vill.,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tänkte jag skulle byta packboxarna på propelleraxeln när jag ändå håller på hur får man ut lagerbanan? Ska den pressas ut utifrån? Känns ut som att man fördärva shimsen då..

glömde att det är ett 120s

Redigerad av sventable

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu närmar det sig att lyfta i den nya motorn bälgen är bytt likaså packboxarna på axeln.

Jag behövde höja bädden och flytta fram motorfästet några cm, detta löstes med 12mm rostfritt som bultas i dom gamla fästena.

 

min gamla md7 gick medurs sett emot svänghjulet och min nya går moturs sett mot svänghjulet bakifrån.. 

visst måste dessa gå på samma håll?

eller tänker jag helt fel. 

8676B7E6-7E01-484B-ABAC-B6743311F530.jpeg

93E790FC-0FBB-4B33-A9AB-5EDF47270701.jpeg

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle byta kylvattenintaget på drevet till kulventil. mätte gängan som va 19mm beställde 3/4” vilket gängan va 1”. 

Vilken ska jag köpa så jag får 3/4” på gängan..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

1/2" eller R15

Rördimensioner.jpg

Redigerad av bhemac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tog bort kyvattenintaget från drevet och satte ett separat med en trevägsventil. Underlättar vinterkonserveringen.

 

Trevägs Kulventil.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev bhemac:

Jag tog bort kyvattenintaget från drevet och satte ett separat med en trevägsventil. Underlättar vinterkonserveringen.

 

Trevägs Kulventil.png

Okej då tar jag med min nippel och byter den mot 1/2” eller det som stämmer.

blir lätt så när man inte mäter, lite lustigt för jag brukar mäta allt två gånger..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och så va motorn på plats återstår lite inkopplingar..

allt passade som handen i handsken.

489816F5-2972-4CC6-91D2-2B43EB7EF9BA.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snyggt, hade gärna haft en Vetus.

 

Kanske är det för
att jag är Gnagare,
jag älskar AIK.
Kanske är det för
att jag är Gnagare,
jag e´ svart och gul,
från topp till tå.

Jag har en konstig
känsla inom mig,
att vi tar SM-guld.
Kanske är det för
att jag är Gnagare,
jag älskar AIK!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...