Jump to content
Monday 05 December 2022
MariochDaniel

Till Gotland och Visby från Stockholms skärgård

Recommended Posts

31 minuter sedan skrev trewq:

När man i kajak blir omkörd av en motorbåt hoppas man att han ska hålla 5-8 knop så man kan hänga på, men av missriktad hänsyn brukar dom dra av.

Har paddlat en hel del förr i tiden när jag var ung och rask (= länge sen nu 😉) men min erfarenhet är att om man är i en kajak så är man glad om båtarna drar av. Inte ofta man kan och vill surfa med vågorna utan antingen är man tvungen att göra det, och skickas åt annat håll än man tänkt sig, eller så går det inte pga andra omständigheter. 

Nu ska jag inte göra så att tråden spårar ur men jag blir ganska less på kajakgängen som i långa led tar sig snett över sund och farleder, eller som bara paddlar mitt i, i en klunga. Helt omöjligt för andra att passera på ett säkert sätt. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 5/8/2019 at 12:38 AM, Jorgen01 said:

Det blir dubbelt så lång väg till Gotland om man skall

hänga efter i färjans propeller vatten.

Hej Jorgen, hur menar du att det blir dubbelt så lång väg? Tack!

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 5/8/2019 at 11:16 AM, Mackey said:

Det är ett perfekt sätt att spara en hel del bränsle om man ska köra över med motorbåt.

Har legat på det viset flera gånger och konstaterat att man kan dra av rejält på gasen, fast inte hela vägen till Gotland.

Hej Mackey, tack för ditt svar! Hur har du gjort rent praktiskt? Har du kollat tidtabellen och sen bara följt efter färjan? Hur långt bakom ligger man? Nyfiken på varför du inte låg där hela vägen 😉 Vår båt går finfint i 25-28 knop så det är inga problem. 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
58 minuter sedan skrev MariochDaniel:

Hej Mackey, tack för ditt svar! Hur har du gjort rent praktiskt? Har du kollat tidtabellen och sen bara följt efter färjan? Hur långt bakom ligger man? Nyfiken på varför du inte låg där hela vägen 😉 Vår båt går finfint i 25-28 knop så det är inga problem. 

Hej!

Jag har aldrig "surfat" mot eller från Gotland, lite otydligt skrivet av mig.

Det jag menade var att jag inte legat på lämplig våg i tre/fyra timmar.

 

Senast var det efter MS Galaxy för rätt många år sedan nu. Då låg vi rätt nära rakt bakom i "nedförsbacke" från Vaxholm in till Stockholm. Syftet var då främst att slippa de höga naturliga vågorna eftersom det blåst mycket.

 

Var man ligger beror väl främst på hur stora vågor man behöver (vill ha)...

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 minuter sedan skrev Jorgen01:

Rakt bakom är det väl motström till viss del?

Beror väl lite på hur långt bakom man är kanske, men det är nerförsbacke också.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Att ligga bakom färjor/större fartyg är en teknik som man undervisar i på snabb räddnings farkost utbildning, tror jag det heter på svenska. Om man ska rädda ngn i hög sjö så går det i regel att få ner MOB båten men att få upp den i dåligt väder är betydligt svårare så då får man helt enkelt ligga bakom ”moderskeppet” tills man förhoppningvis kommer i lä. Va visst rätt ”vanligt” mellan GBG och Danmark när folk ville över vid lite sämre väderlek.

Inte så dramatiskt som det låter men självklart lite nervigt i början när man klättrar över första vågen för att sedan hamna rätt och sjön blir betydligt lugnare. Men inget jag kanske skulle rekommendera till en som frågar om hur man bäst kör över till Gotland, troligen bäst för lite mer vana båtförare.

 

Eftersom rutten är rätt bra trafikerad av färjor/kryssnings ftg etc under sommaren så tycker jag en bärbar vhf skulle räcka, även om jag tycker en båt för 1,5 miljoner kan förtjäna en fast vhf 😁 Om man lägger sig på rak kurs nynäs/visby så kan man få lite back up inom några timmar sommar tid om nu inte den bärbara skulle räcka hela vägen till en kustradiostation.

 

Sos funktionen är väl bara att man vid ev man överbord ska kunna trycka den för att hitta tillbaka till samma plats? Har inget med att sända nöd meddelanden. 

 

Kolla prognosen, upp till 6-8 ms sen blir det nog både otrevligt och dyrt, kolla även långtidsprog då det är tänkt du ska hem så det inte ska bli skitväder i ett par dagar. 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miljön direkt bakom en snabbfärja är nog inget att rekommendera. HSC Gotlandia 2 gör till exempel bortåt 40 knop. Det är nog inget för medelsvensson att placera sig i häckvågen där.

Räcker med Visborgs 25-30 knop för att man efter minsta avsläpp ska behöva gasa som faan för att komma ikapp igen. 

Men man kanske kan använda vhf:en för att be dem vänta lite? 🙄 

 

Jag hakade på en av Sjöfartsverkets farledsbåtar när de gick ut vid Simpnäsklubb på nordgående i en västlig kuling för ett par år sedan. 

I skyddat vatten gick det fint. Cruisade runt 27 knop.

När vi kom ut i öppen sjö blev det olidligt. Farten sjönk till dryga 20 och vattnet rök om Sjöfartsverkaren så det blev som att sitta i en ångbastu. 

Blev till att kliva ur och göra ett eget spår till Svartklubben. 

53614E6C-D56E-43C6-8DB7-CF75D14AEEE0.thumb.jpeg.b88a5e8998bae0565b98bbee83e57742.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Blev de inte irriterade när du låg så nära? Hålla avstånd gäller ju även till sjöss.

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 minuter sedan skrev Baxlaget:

Blev de inte irriterade när du låg så nära? Hålla avstånd gäller ju även till sjöss.

Absolut bra att hålla avstånd.

Avståndet" är gissningsvis runt fyra sekunder på bilden.

Share this post


Link to post
Share on other sites
20 timmar sedan skrev BboatB:

- - -

Sos funktionen är väl bara att man vid ev man överbord ska kunna trycka den för att hitta tillbaka till samma plats? Har inget med att sända nöd meddelanden. 

- - -

I VHF med inlagt MMSI-nummer och ansluten GPS så brukar SOS-knappen (för säkerhets skull med tre upprepningar) skicka nödanrop med position o identifieringen för att sedan växla till kanal 16.

 

Funktionen för att hitta tillbaka till platsen där någon/något trillat i sjön är en plotterfunktion som brukar benämnas MOB. Det skapas en MOB-waypoint och sedan ges kurs o avstånd till MOB-waypointen (kan vara idé att testa någon gång så man vet hur det fungerar innan det blir "skarpt läge").

MOB-funktionen kan även vara praktisk för att ringa nödsamtal via 112 o sjöräddningscentralen. Markera MOB-wp så finns lat o long i wp-informationen (enklare än att börja mäta i sjökortet i en stressig situation).

Share this post


Link to post
Share on other sites
25 minuter sedan skrev Lintott:

I VHF med inlagt MMSI-nummer och ansluten GPS så brukar SOS-knappen (för säkerhets skull med tre upprepningar) skicka nödanrop med position o identifieringen för att sedan växla till kanal 16.

 

Knappen heter "Distress" och ska hållas inne i fem sekunder om man inte väljer typ av nöd. MMSI måste vara inlagd men man kan skicka ett Distress Alert utan position.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu gällde det en sos knapp på en plotter utan ansluten VHF. Så det kommer inte sändas ut ngt alls, troliga funktionen är en mob funktion men det kan han väl läsa själv i manualen.

 

Jag har inte sett ngn inbyggd dsc funktion i ngn plotter men det kanske finns, vem vet.

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 minuter sedan skrev BboatB:

Jag har inte sett ngn inbyggd dsc funktion i ngn plotter men det kanske finns, vem vet.

Den enda jag sett är Standard Horizon CPV-550.jpg - en kombinerad plotter och VHF. Men den finns inte längre i sortimentet.

 

Standard Horizon CPV-5500.jpg

Edited by bhemac

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev bhemac:

Knappen heter "Distress" och ska hållas inne i fem sekunder om man inte väljer typ av nöd. MMSI måste vara inlagd men man kan skicka ett Distress Alert utan position.

Det skiljer nog lite på olika apparater. Så här fungerar det i Shipmate RS8300 SOS  och 8400:

 

 

bild.png.2905f002a2050039ec912d8e036e04e9.png

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev BboatB:

Nu gällde det en sos knapp på en plotter utan ansluten VHF. Så det kommer inte sändas ut ngt alls, troliga funktionen är en mob funktion men det kan han väl läsa själv i manualen.

 

Jag har inte sett ngn inbyggd dsc funktion i ngn plotter men det kanske finns, vem vet.

Plottern sänder inte själv nödanrop - det krävs såklart en radio för det.

Med NMEA 2000 i Garmin 7000-serie av plotter så kan plottern kommunicera med vhf så att MOB-aktivering på plottern "ställer vhf-en i beredskapsläge" för nödanrop.

 

(@bhemac: Å på Garmin-VHF-en står det "Distress" på den aktuella knappen..)

 

bild.png.2c3c58894b4b59c30f6e2ed8328a5ad7.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hur är det med vindar, styrkor kontra vågor?

Tanken är att gå från stugan längst ut i kustbandet utanför Valdemarsvik. Blir ca 50Nm.

Kan man dra några paralleller att om det ex. blåser mer än 5-6 m/s från ett specifikt håll vid start så blir sjön ute på havet si och så stor?

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 timmar sedan skrev neubert:

Hur är det med vindar, styrkor kontra vågor?

Tanken är att gå från stugan längst ut i kustbandet utanför Valdemarsvik. Blir ca 50Nm.

Kan man dra några paralleller att om det ex. blåser mer än 5-6 m/s från ett specifikt håll vid start så blir sjön ute på havet si och så stor?

 

Det beror ju på var och hur det blåst dagen/dagarna innan. Dyning från runt nord eller syd kan ju gå länge efter att det slutat blåsa och kan gå långa sträckor. 

 

För din del passar ju vågbojen Knolls grund utmärkt. Ladda ner Viva appen och håll koll minst dagen innan på vindarna. 

Zoomar man ut lite ser man vädersystemens rörelse och vindvrid och kan ana sig till hur överfartens olika delar kommer te sig. 

Dock tycker jag att just Knolls grund tenderar att underskatta våghöjden något. Kanske skulle behöva service? 

 

9BE5480F-D0CD-4A48-BC75-DC72E6AE70EA.thumb.png.d160033b49ca0d3f716a73405b46276c.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

När du säger "zoomar man ut lite ser man vädersystemens rörelse och vindvrid", menar du i Viva då?

 

När jag zoomar ut ser jag bara följande bild, och ändrar jag visningsinfo (inringat i rött) ändras inget visuellt i bilden. Ser ni annat i er app??

 

20190628_090554.thumb.jpg.69f798c7f8ca52b0096587f6d2ebf45e.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja jag menar vindpilarna i Viva. 

Det är ju i realtid. 

Just nu är det ju inget särskilt spännande men titta lite då och då när ett lågtryck passerar. Ibland får man zooma ut så att man ser hela Sverige, ibland räcker det med bilden Du lagt upp. 

Tids nog lär man sig förutse hur vinden vrider även om man nära land får kompensera för sjöbris osv. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Då är jag med på hur du menar.

 

Jag trodde du såg annan info i appen. Lite märkligt att man kan välja info i nederkant utan att det gör någon (till synes) märkbar skillnad.

 

 

Jag kan även tipsa neubert om Windy-appen i utzommat läge som jag tycker ger bra översikt hur vädersystemen tros röra sig. Dock är det ju prognos som visas till skillnad mot Viva som visar realtid. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev Martin76:

Då är jag med på hur du menar.

 

Jag trodde du såg annan info i appen. Lite märkligt att man kan välja info i nederkant utan att det gör någon (till synes) märkbar skillnad.

 

Där ändrar man ju om man vill visa medelvind eller byvind på vindpilarna. 

Riktningen är ju densamma men pilarnas svansar visar ju styrkan utan att man behöver öppna varje station för sig. 

 

Eller så väljer man att visa vattenstånd eller vattentemperatur direkt i kartbilden istället. Suverän app efter den senaste uppdateringen tycker jag. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja men se där, nu fungerar det ju 🙂, det gjorde det inte innan, då ändrades inte pilarna till siffror om man bytte till exempelvis vattenstånd. 

Verkligen smidigt! 👍

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...