Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
MariochDaniel

Till Gotland och Visby från Stockholms skärgård

Rekommendera Poster

Hej!

Vi funderar på att göra vår första långtur i sommar från Nynäshamn till Gotland och ser fram emot lite tips från er med erfarenhet frånd detta!

 

Vi har en två år gammal båt - Flipper 880ST - med två utombordare på 250hk. 

 

Vi har ingen VHF på båten, behöver man det eller var det "förr" i tiden?

Hur är det med mobiltäckningen nu förtiden mellan fastlandet och Visby?

Räcker det med GPS och den SOS-funktion som finns på denna om det skulle hända något mitt ute på havet?

Har hört att man kan ta rygg på Gotlandsfärjan - är det en bra idé?

Har också förstått att det är lugnare att ta sig över tidigt på morgonen - stämemr det?

 

Tack! 😉

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har under en längre tid funderat på att göra samma sak. I sommar ska det bli av. 

Trots att jag har en lite stabilare båt (tror jag) så drar jag mig för att ta raka vägen från Nynäs till Visby. Planerar att gå en del söderöver först så överfarten inte blir så lång. Det kan bli rejäla vågor söder om Nynäs!

Morgnarna brukar vara bäst ur vädersynpunkt men nätter kan gå bra också.

Att ta rygg på färjan skulle jag inte göra. Har man börjat och sjön går för hög är man redan mitt ute och det är lite sent att vända. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

En vän med en nyare Nimbus "Container" i 30fot-klassen körde över i somras och var kanske lite för kaxig på vägen tillbaka. Vädret var inte det bästa och sjöräddningen fick dra dem tillbaka till Visby efter en dramatisk färd. Han är en bra förare men kan vara för orädd ibland.

Ha respekt för havet och håll koll på prognoserna. När jag kört över till Åland har jag valt tidiga mornar innan sjöbrisen kommer igång.

Redigerad av -PLM-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ingen fungerande SOS-funktion i GPSen.

Kolla täckningskartorna men jag tror inte man har mobiltäckning, det har knappt VHFen.

En VHF är nog nödvändig, kostar inga pengar, en fast apparat och antenn kostar ca 2300kr. Finns ingen anledning att köpa en dyr apparat, den når inte längre.

En billig försäkring där den största fördelen är att man kan prata med båtar runt omkring.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp en lite hand vhf, funkar bra tycker jag faktiskt, men klart att fast vhf är bättre. Att köra över just till gotland har jag aldrig gjort, men åker en heldel till Anholt. Och det är inga problem skulle jag vilja säga, men allt har ju med vad du orkar stå ut med.

Men kolla bara prognosen och jag brukar säga som så här, känner du dig osäker vänta tills vädret blir bättre, vilket det ofta är runt 05-06 på morgonen, då är det så flackt och fint vattnet så om det skall bli sämre senare så är det bara att ligga på hårdare utan problem när det är helt flackt.
Båten klarar det mesta, har varit ute i den mindre jag hade förr i 17 ms och det funkar, men man får fokusera och alla tycker ju inte alltid att det är så kul. Så planera körningen efter vad personen på båten klara, inte vad båten klarar och borde klara!=)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev danzo:

Köp en lite hand vhf, funkar bra tycker jag faktiskt

Den viktigaste funktionen är DSC och då blir handjagaren betydligt dyrare än en fast. Sen har handjagaren sämre räkvidd och den kan nog ha betydelse här. Kolla tex VHFkartan HÄR.

Själv har jag en Simrad VHF med DSC och den är väldigt bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Om du köper en hand-VHF så skaffa i alla fall en yttre, fast antenn. Visst har den handhållna lägre uteffekt och når (teoretiskt) bara ungefär hälften så långt som en fast när du sänder, men mottagningen är likvärdig. Större skillnad gör dock antennen, och den nyttan får du del av både på sändning och mottagning.

Den lilla förkortade gummipinnen på handhållet är en utmärkt kompromiss när man har den i fickan eller handen och inte vill ha något halvmeterlångt spröt, men den är just en kompromiss.

 

Sedan håller jag med föregående talare - köp en billig. Det finns många VHF:er (och andra kommunikationsradio också för den delen) som idag är riktigt billiga. Det blir inte bättre mottagning eller sändning med en dyr. Och köper du en billig blir du inte lika ledsen när den råkar tappas i havet eller går sönder.

 

Och om du inte vill behöva leta efter radion när den verkligen behövs och ha en tillförlitlig som aldrig ligger urladdad så investera i en fast. Eller varför inte både och ?

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har kört över några gånger. Det är en trevlig resa.

Antingen så kör man från Nynäs och snett ner, relativt lång väg på öppet hav, med 2 x 250 hk så kan ni ligga i 30+ knop om det är lugn sjö, då är det lugnt. Dessutom har ni säkerheten med två motorer. 

 

Man kan oxå åka över vid Västervik, där är det 50 nm över, då tar det mindre än 2 timmar på öppet vatten. Då får ni njuta av St:Anna och Trosa skärgård på vägen ner och upp - mycket trevliga ställen! 

 

Jag kan tycka att det kan vara vettigt med en VHF, en fast med fast antenn och uteffekt på 25W är min rekommendation. Jag har både fast och bärbar i min båt, det är stor skillnad på vad den fasta tar in. Köper du en beg VHF och en ny antenn så blir det inte så dyrt - säkerhetsdetalj som jag personoligen inte skulle vilja vara utan. Jag har en begagnad VHF du kan få köpa, SHIPMATE 9200 tror jag den heter, var värst år 2000 (har SOS knapp), den byttes förra året då jag ville ha andra funktioner i min båt och VHF integrerat med plottern.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Höjden på antennen är ju en viktig del i räckvidden. Och jag tror att en extern antenn är till föga hjälp om man inte får upp den skapligt högt på något sätt. Men det är lättare att fixa jmf. utan en extern antenn...

 

Som en liten passning till TS, så åkte jag och två polare ToR till Gotland i min Ryds 568 förra sommaren. Dock "raka spåret" från Figeholm till Klintehamn, via Byxelkrok.

Inte så kul kanske, men intressant...😎

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Linkis:

Höjden på antennen är ju en viktig del i räckvidden. Och jag tror att en extern antenn är till föga hjälp om man inte får upp den skapligt högt på något sätt. Men det är lättare att fixa jmf. utan en extern antenn...

 

Inte bara höjden. Antennen på handapparaten är förkortad och inte lika effektiv. För VHF är "grundantennen" (GP) ungefär en halvmeter, men det metspöet vill ingen ha på handapparaten....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här ser täckningskartan för Telia 2G+3G+4G ut över Gotska sjön. De övriga operatörerna är likartade eller sämre....

 

Som du kan se så är det rätt mycket vitt område (= mobilen får inte kontakt med basstationerna). Speciellt om du går på diagonalen Nynäshamn-Visby så är det lång del av sträcka du slipper svara i mobilen...

bild.png.6e51fd9c191c5534ccad1e6cebe2dc0c.png

 

Fast VHF eller åtminstone bärbar VHF med fast antenn ger bättre trygghet. Även om VHFen inte når någon landstation så finns det många andra båtar med VHF (förhoppningsvis med högt placerad antenn som når landstationerna) på Gotska sjön som kan vidarebefordra ett nödläge.

 

Med bra VHF (hög känslighet på mottagningen), fast antenn (högt placerad) och bra antennkabel (låga förluster) så går det att ligga utanför Västervik och prata med Kustradion över Visbysändaren så systemet är tryggt med rätta förutsättningar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köper du VHF så kom ihåg att du även behöver cert, samt tillstånd från PTS. Cert läser du in över en helg och avlägger sedan ett prov. Tillståndet kostar några hundralappar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Martin76:

Köper du VHF så kom ihåg att du även behöver cert, samt tillstånd från PTS. Cert läser du in över en helg och avlägger sedan ett prov. Tillståndet kostar några hundralappar.

 

Visst behövs cert, men inte för att äga apparaten eller lyssna på andras sändningar. Däremot när Du ska sända i "icke nödläge" skall Du ha certifikat. Hamnar Du i nödläge och sänder nödanrop utan cert skulle jag vilja se vilket straff som utdöms...

 

Men som tidigare sagts, kursen är inga problem att läsa in och provsimulator för det praktiska provet finns på nätet https://eksamen.kystradio.no/c/webexam/js/vhf/vhf_swedish.html.

 

Lycka till med den hägrande båtresan. Och Du, VHF:en är rätt bra att ha trots att vi skriver 2019 i almanackan...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev IngemarE:

Inte bara höjden.

VHF kartan utgår från en antennhöjd på två meter öh och en riktig, inte förkortad antenn. Räckvidden avser kustadiomasterna. Men det brukar finns båtar runt omkring som man når bra, i synnerhet med DSC.

Visst ska man ha tillstånd och certifikat. Tillståndet är det viktigaste då registreras MMSI nr och vad det är för båt. Bra om något skulle hända.

Cert är ingen panik men de flesta tycker det är bra tt få konskaperna och som sagt, inga roblem att ta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Volvo_Penta:

 

Visst behövs cert, men inte för att äga apparaten eller lyssna på andras sändningar. Däremot när Du ska sända i "icke nödläge" skall Du ha certifikat. Hamnar Du i nödläge och sänder nödanrop utan cert skulle jag vilja se vilket straff som utdöms...

 

Men som tidigare sagts, kursen är inga problem att läsa in och provsimulator för det praktiska provet finns på nätet https://eksamen.kystradio.no/c/webexam/js/vhf/vhf_swedish.html.

 

Lycka till med den hägrande båtresan. Och Du, VHF:en är rätt bra att ha trots att vi skriver 2019 i almanackan...

Det jag skrev var menat som information för vardagligt bruk. Det är väl rimligt att anta att köper man en VHF så används den för eller senare utan att det är nödläge. Då bör man veta vad som gäller.

 

Man får väl använda sunt förnuft. Självklart använder man det man behöver i nödläge.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-05-06 vid 11:15 skrev ChristerN:

Att ta rygg på färjan skulle jag inte göra. Har man börjat och sjön går för hög är man redan mitt ute och det är lite sent att vända. 

Menar du att man ligger så nära färjan att aktervågen från färjan slätar ut omkringliggande vågor så man ser inte den höga sjön?
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
50 minuter sedan skrev Baxlaget:

Menar du att man ligger så nära färjan att aktervågen från färjan slätar ut omkringliggande vågor så man ser inte den höga sjön?
 

Det är så vissa gör iaf och det TS har hört och frågar om det är en bra idé. Jag har aldrig gjort det för Gotlandsfärjan går för fort för min båt och skulle inte göra det av ovan nämnda skäl. 

Vet att många gjorde så förr men då efter Ålandsfärjorna. Kanske gick de långsammare då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nyfiken på hur mkt bränsle det går åt, har ni reservdunkar med er?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 hours ago, Baxlaget said:

Menar du att man ligger så nära färjan att aktervågen från färjan slätar ut omkringliggande vågor så man ser inte den höga sjön?
 

Jag gissade det var för att man har ett stort fartyg med räddningsresurser på nära håll hela tiden, men det var som sagt bara en gissning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blir dubbelt så lång väg till Gotland om man skall

hänga efter i färjans propeller vatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Man lägger sig snett bakom i aktervågens framkant så att det blir nedförsbacke. Jag både seglar och ibland paddlar kajak på detta sätt och det är som att surfa i en lång nedförsbacke om man lyckas hänga kvar på aktervågen. Men det måste vara ett fartyg som går långsammare än Gotlandsfärjan för att kunna  göra detta med segelbåt eller kajak. Med en snabbgående motorbåt borde det fungera.

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev per_62:

...Med en snabbgående motorbåt borde det fungera.

Men glöm inte att motorbåten måste plana för att hänga med Gotlandsfärjan och att hålla en planande båt på en häckvåg är både riskabelt och svårt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
8 timmar sedan skrev per_62:

Man lägger sig snett bakom i aktervågens framkant så att det blir nedförsbacke. Jag både seglar och ibland paddlar kajak på detta sätt och det är som att surfa i en lång nedförsbacke om man lyckas hänga kvar på aktervågen. Men det måste vara ett fartyg som går långsammare än Gotlandsfärjan för att kunna  göra detta med segelbåt eller kajak. Med en snabbgående motorbåt borde det fungera.

Ligga där i tre timmar i tjugo knop och balansera kan inte vara något att rekomendera.

Missar man sedan någon manöver så är det nog godnatt.

Redigerad av Jorgen01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gotlandsfärjorna ligger i 25-28 knop (de stora). Snabbfärjan, katamaranen, kör ytterligare lite snabbare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev per_62:

Man lägger sig snett bakom i aktervågens framkant så att det blir nedförsbacke. Jag både seglar och ibland paddlar kajak på detta sätt och det är som att surfa i en lång nedförsbacke om man lyckas hänga kvar på aktervågen. Men det måste vara ett fartyg som går långsammare än Gotlandsfärjan för att kunna  göra detta med segelbåt eller kajak. Med en snabbgående motorbåt borde det fungera.

Det är ett perfekt sätt att spara en hel del bränsle om man ska köra över med motorbåt.

Har legat på det viset flera gånger och konstaterat att man kan dra av rejält på gasen, fast inte hela vägen till Gotland.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Mackey:

 

Har legat på det viset flera gånger och konstaterat att man kan dra av rejält på gasen, fast inte hela vägen till Gotland.

Hänget du med i färjans 25-28 knop med segelbåten? Då måste epoxi på botten verkligen vara succé!

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skaffade en långräckvidds antenn till min bärbara VHF, det är lite tajkon att ha den ståendes med en lång antenn, men skillnaden i räckvidd är enorm i jämförelse med om man har 1 dm antennen som sitter som standard. Antennen har stor inverkan. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-05-06 vid 17:09 skrev Linkis:

Som en liten passning till TS, så åkte jag och två polare ToR till Gotland i min Ryds 568 förra sommaren. Dock "raka spåret" från Figeholm till Klintehamn, via Byxelkrok.

Inte så kul kanske, men intressant...😎

Låter enligt mina öron helt galet men bra jobbat😊!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev trewq:

Hänget du med i färjans 25-28 knop med segelbåten? Då måste epoxi på botten verkligen vara succé!

Njae, det var inte med segelbåten och det var som sagt inte hela vägen till Gotland, men det funkar sjukt bra med motorbåt. Lite som att paddla kajak i relativt hög medsjö, det är bara att surfa med och styra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
6 timmar sedan skrev Mackey:

Lite som att paddla kajak i relativt hög medsjö, det är bara att surfa med och styra.

När man i kajak blir omkörd av en motorbåt hoppas man att han ska hålla 5-8 knop så man kan hänga på, men av missriktad hänsyn brukar dom dra av.

Redigerad av trewq

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...