JonatanRudrich 0 Postad 6 Maj , 2019 Hej, Min båtmotor som är en Evinrude E90TLCIM från 1981 går bra men det finns fortfarande utrymme för förbättring. Jag upplever att när jag sakta gasar så bluddrar motorn och är lite trög att accelerera, ibland vill den lägga av om jag inte slår ner på gasen men det konstiga är att om jag däremot hastigt drar full gas direkt från tomgång så svarar den direkt och sticker iväg. Skulle vilja veta vad som sker när man ger en sådan snabb full gas, och försöka lista ut vad som kan orsaka problemet. Denna sympton visar vid bara när båten stått stilla några minuter mellan fiskeplatserna, och märks inte av alls om man kör en sväng och håller motorn igång, då kan man med lätthet stanna till och sedan krypa på gasen flera gånger om och problemet visar sig aldrig. Har provat pumpa på blåsan till bränsletanken och den har varit ganska hård Förgasarna är rengjorda, tändstiften är nya, bränslepumpen är ny så motorn går i övrigt bra men skulle vilja få ordning på den här sista lite saken som bråkar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 281 Postad 6 Maj , 2019 Snabbt pådrag = accelerationspumpfunktionen i gasaren aktiveras och pytsar in mer bränsle. Stått några minuter - ånglåstendenser någonstans ? Ytterst lösa gissningar från min sida, dock.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonatanRudrich 0 Postad 6 Maj , 2019 19 minutes ago, IngemarE said: Snabbt pådrag = accelerationspumpfunktionen i gasaren aktiveras och pytsar in mer bränsle. Stått några minuter - ånglåstendenser någonstans ? Ytterst lösa gissningar från min sida, dock.... Alla gissningar uppskattas, med ånglås menas väl att soppan blir för varm och förångas, och detta problem borde i så fall inte uppkomma när motorn stått stilla en halvtimme eller så? För i just vårt fall så var det problem när vi stängt av motorn för att kasta lite efter gädda och sedan förflytta oss till en annan plats. Funderar på om det är jag själv som orsakat det, om jag lägger i backen när vi ska stanna och ger mycket gas för att få stopp på ekipaget och sedan drar ner på gasen men stänger av motorn för snabbt, skulle detta kunna orsaka att det finns "för mycket" bränsle i flottörhuset så den behöver förbränna lite? Efter ett längre stopp startar den ju lätt, och tomgången går bra men just när man vill gasa så stannar den, och vrider jag på nyckeln så hoppar den igång igen på 0.001 sek så absolut inte svårstartad heller. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser