Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Peter_K

Penta-mekaniker Dalarö-Haninge

Rekommendera Poster

Behöver tips på Penta-mekaniker som kan tänka sig ta sig an en äldre maskin i södra Stockholm.

 

Har hängt över motorn i två dagar nu utan att få igång den, och har gjort ”allt”, och ger upp. Behöver alltså inte tips på vad jag skall göra, för jag har redan gjort det, utan enbart tips på mekaniker. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lindströms i Dalarö har ju gott rykte iaf.  

Ingen egen erfarenhet mer än att jag snackat lite med dem i andra ärenden. 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev coppertail:

Lindströms i Dalarö har ju gott rykte iaf.  

Ingen egen erfarenhet mer än att jag snackat lite med dem i andra ärenden. 

 

 

Lindströms är duktiga. Också duktiga på att ta betalt men i ditt fall är det förmodligen värt det, om de har tid att titta på den nu. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mange249:

Skriv gärna vad det är för maskin.

Det är en MD5A från 1980. 

Kyld via värmeväxlare från dag 1 så den är i OK skick. Startar inte trots massor med luftning, koll returventilen i högtryckpumpen, koll ventilspel osv. 

Börjar misstänka kompressionen av olika skäl. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rörde sig ventilerna enligt plan när du kollade spelet?

Ingen ventil som hade onormalt stort spel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
44 minuter sedan skrev Pentax:

Rörde sig ventilerna enligt plan när du kollade spelet?

Ingen ventil som hade onormalt stort spel?

Helt ärligt, jag hatar att skruva motor, och tror jag gjorde rätt, men vet inte om det här är svar på frågan.

 

Lyfte ventilkåpan. Kollade spelet vid vipparmarna, insugsventilen hade spel på 0,30 och avgasventilen hade 0,40 och justerades till 0,35 för att matcha de siffror som står i ”MD5 for dummies”

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Anledningen till min fråga är ; det händer att ventiler fastnar inte stänger ordentligt under vinteruppehållet, men det verkar ok för din del.

 

Har du provat med en varmluftspistol direkt in i insuget?

 

Montera bort insugsljuddämparen och stick in en varmluftspistol, frugans hårfön kan funka med men den ger lite mindre effekt.

 

Ligger du i sjön?

Upprepade misslyckade startförsök leder till att avgassystemet fylls med vatten som med stigande nivå tillslut rinner in i motorn, då kan dom verkliga problemen komma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
26 minuter sedan skrev Pentax:

Anledningen till min fråga är ; det händer att ventiler fastnar inte stänger ordentligt under vinteruppehållet, men det verkar ok för din del.

 

Har du provat med en varmluftspistol direkt in i insuget?

 

Montera bort insugsljuddämparen och stick in en varmluftspistol, frugans hårfön kan funka med men den ger lite mindre effekt.

 

Ligger du i sjön?

Upprepade misslyckade startförsök leder till att avgassystemet fylls med vatten som med stigande nivå tillslut rinner in i motorn, då kan dom verkliga problemen komma.

Båten ligger på land än.
Historien började i höstas när jag skulle byta oljan vid upptagning och det var vatten i den, vilken jag konstaterat kom från vattenpumpen,

 

Passade på - när jag ändå rev i skiten - att byta en bränsleledning som jag inte gillade utseendet på (den var gammal, en metallslang med plastöverdrag). Sedan hade jag svårt att få motorn att starta, men i november 2018 fick jag igång den, motorn gick som en klocka och jag fick i glykol mm.

När jag skulle starta motorn i lördags gick det inte.

 

För att förstå - jag drar hellre ur tånaglarna med en rostig tång än att mecka med motorer. Jag hatar det, av hela mitt hjärta. Visst, serva grejer, eller om jag vet vad som är fel, då kan jag laga det, men symptom "motorfan startar inte" och sedan felsöka därifrån... nä, fy fan.
Hatar det.

Därav - tips på mekaniker, tack.
Jag har gett upp.

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nästan alltid när folk ringer och säger att de inte får igång sin MD5, beror det på luft i insprutningspumpen. Det som ser ut som en luftningsskruv funkar inte. Den sitter inte högst upp. Det finns en spårskruv högst upp på pumpen. Det är där man måste lufta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur har det gått med maskinen Peter?

 

Är orsaken funnen och i så fall, vad var det?

Hängde det ihop med vattenpumpsproblemet?

 

/Mathias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej; det verkar som om högtryckspumpen har givit upp, och det kan tydligen hänga ihop med vattnet i motorn. En högtryckspump ger man sig inte på själv - den är svår att montera rätt och att renovera den gör bara proffs. 

Jag har anlitat en firma, och hoppas att båten är klar i början av juli. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I början på Juli... surt 😣

 

Jag har undrat hur det gått - nu vet jag.

 

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En bit in i Juli...

Seglar du med eller utan fungerande motor?

 

Har du fått hjälp och var det högtryckspumpen? Berodde det på vatteninträngningen?

 

/Mathias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har givit upp förhoppningen på att få ut en båtmeck. I helgen demonterades högtryckspumpen av mig själv efter jag markerat montaget med en rits, och lämnades till El o Diesel i Högdalen som skall försöka hinna fixa den innan de går på semester. Båten ligger vid sin plats, dock utan rigg, men det är ändå skitväder och jag jobbar som planerat. Hoppas och tror att den är fixad inom kort. 

 

Men - hoppet har varit nära att överge mig i perioder, och jag har ifrågasatt varför jag har båt många gånger, för det här är allt annat än kul. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Peter_K:

Jag har givit upp förhoppningen på att få ut en båtmeck. I helgen demonterades högtryckspumpen av mig själv efter jag markerat montaget med en rits, och lämnades till El o Diesel i Högdalen som skall försöka hinna fixa den innan de går på semester. Båten ligger vid sin plats, dock utan rigg, men det är ändå skitväder och jag jobbar som planerat. Hoppas och tror att den är fixad inom kort. 

 

Men - hoppet har varit nära att överge mig i perioder, och jag har ifrågasatt varför jag har båt många gånger, för det här är allt annat än kul. 

Vet hur det känns kan jag lova men du, snart blir det bättre och då glömmer du alla tråkigheter. Vi får hoppas sommaren kommer i år är ju endast sibirisk kyla och blåst, lika som 2017. Synd ja ej visste detta hade kunnat hjälpt dig för en månad sedan.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack, det hade uppskattats, men tror att jag är nära en lösning nu. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kom över ett fäste för snurra. Till saken hör att jag har en snurra som skulle funka. Tänkte att det skulle vara en bra reserv. På en annan båt gjorde vi ett fäste i badstegen där man kunde sätta 1,5 hästarn. Det gick inte fort men det gick.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej - tycker du gör rätt som försöker få igång maskin igen men förstår att du tappar sugen. Kämpa på!

 

Hoppas de kan få igång pumpen igen, snabbt och billigt, och att felet sitter där i.

 

Kan inte mycket om dieslar men vet att högtryckspumpens montage är ett nålsöga - du vet ju det också. Lycka till!

 

Du lär dig mycket på detta, du kanske tom börjar tycka motormekande blir skoj 🤣 

 

Rapportera hur det går när pumpen blir klar.

 

/Mathias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...