Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Empirikos

vad göra med övre mantågslina?

Rekommendera Poster

1 timme sedan skrev raol:

Jag hade i så fall haft som krav att det är solida stålstolpar på 3-4 cm diameter, ner genom däck till en sekundär infästning i en rejäl strukturell del, och en 15-20 cm bred stålfot bultad i däck som krage runt stålstolpen. Och max en meter mellan dem. Normala mantågsstöttor skulle jag aldrig lita på. Kan garanterat böja av dem med en hand, utan större ansträngning.

 

Fundera över hur ett vajerräcke längs en motorväg fungerar, hur det kan fånga upp en bil trots att stolparna är så klena en stund och se om du kan få ihop ekvationen. 👍

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just now, Peter_K said:

Fundera över hur ett vajerräcke längs en motorväg fungerar, hur det kan fånga upp en bil trots att stolparna är så klena en stund och se om du kan få ihop ekvationen. 👍

Jodå, det vet jag. Men om alla är svaga så hjälper det inte mycket. En kropp på 80 kg som kommer farande är en enorm dynamisk påfrestning. Lite bockad plåt och M5-skruvar förslår inte i den situationen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev raol:

Jodå, det vet jag. Men om alla är svaga så hjälper det inte mycket. En kropp på 80 kg som kommer farande är en enorm dynamisk påfrestning. Lite bockad plåt och M5-skruvar förslår inte i den situationen.

 

Som sagt - du förstår inte mekaniken bakom, det är därför du vill ha grindstolpar. Stolparna håller vajern på plats höjdledes, fästpunkterna i ändarna är det som belastas, vanligen pushpit och pulpit. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

900 kilo vajern betyder inte sidoriktad kraft på 900 kilo. En avsevärt lägre kraft räcker för att sträcka vajern med 900 kilo.  

 

Det som sagts om att mantåget är för lågt för att hålla folk i båten - står ni upp på däck?! Även om det skvalpar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi gör ett räkneexempel.

 

a = V x V/2s

a = accelerationen (m/s2)

V = hastigheten (m/s)

s = Inbromsningssträckan (m)

 

Lite gissning

a = 3 x 3/(2 x 0,2) = 22,5 m/s2

Du far in i mantåget med 3 m/s (Gångastighet är 1 m/s)

Du bromsas upp under en sträcka av 2 dm.

 

22,5/9,81 = 2,3 g

Kroppen bromsas alltså med  2,3 gånger gravitationen.

 

Väger du 100 kg så blir vikten mantåget upplever alltså 230 kg.

 

Nu bromsas ju sannolikt inte hela din vikt samtidigt i en punkt, men och andra sidan blir ju dragkraften i vajern större när du belastar den från sidan istället för at dra i den.

 

Verkar rätt rimligt att det är så och att mantåget håller och det är klart det gör. Annars skulle det ju inte ha någon vettig funktion.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 hours ago, Peter_K said:

Som sagt - du förstår inte mekaniken bakom, det är därför du vill ha grindstolpar. Stolparna håller vajern på plats höjdledes, fästpunkterna i ändarna är det som belastas, vanligen pushpit och pulpit. 


Jag vet precis hur de fungerar, men det spelar ingen roll. Vägräcken har ett mycket lättare jobb eftersom de bara behöver hantera den rena kraften, dessutom med tyngdpunkten under eller nära vajrarnas övre nivå (i alla fall så länge vi pratar om personbilar och andra mindre fordon). Mantåget, när stöttan gått av, är helt lealöst och kan inte hindra en människokropp, med tyngdpunkten kanske 20-40 cm högre upp, från att vridas runt och falla över, eller för all del glida under. Det handlar alltså inte om att enbart kunna ta upp kraften från en runthalkande säl eller barbapappa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev raol:


Jag vet precis hur de fungerar, men det spelar ingen roll. Vägräcken har ett mycket lättare jobb eftersom de bara behöver hantera den rena kraften, dessutom med tyngdpunkten under eller nära vajrarnas övre nivå (i alla fall så länge vi pratar om personbilar och andra mindre fordon). Mantåget, när stöttan gått av, är helt lealöst och kan inte hindra en människokropp, med tyngdpunkten kanske 20-40 cm högre upp, från att vridas runt och falla över, eller för all del glida under. Det handlar alltså inte om att enbart kunna ta upp kraften från en runthalkande säl eller barbapappa.

Fast stöttan går ju inte av. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minute ago, Peter_K said:

Fast stöttan går ju inte av. 


Klart att de går av om en vuxen man ramlar på dem. Lite bockad plåt eller ett klent rör. Värdelöst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev raol:


Klart att de går av om en vuxen man ramlar på dem. Lite bockad plåt eller ett klent rör. Värdelöst.

Som sagt - du förstår inte mekaniken bakom, då blir resultatet i din slutsats fel. Eller - har du sådan hybris att du tror att alla båttillverkare och designers är dumma i huvudet som utför mantågen så som de gör medan folk dör till höger och vänster pga klena mantåg, men du har knäckt koden på hur det egentligen skall vara..? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

10 minuter sedan skrev Peter_K:

Som sagt - du förstår inte mekaniken bakom, då blir resultatet i din slutsats fel. Eller - har du sådan hybris att du tror att alla båttillverkare och designers är dumma i huvudet som utför mantågen så som de gör medan folk dör till höger och vänster pga klena mantåg, men du har knäckt koden på hur det egentligen skall vara..? 

Varje gång raol ger sig in i en tråd tappar jag intresset. Den trollas sönder fullständigt av helt galna uttalanden om att bara han ser sanningen. Jag hade glömt bort hur illa det är men nu har jag återupprepat ett löfte till mig själv som jag hade glömt bort; att aldrig svara på någon av galenskaperna eftersom det är meningslöst.

 

Lyssnade passande nog just på det här https://sverigesradio.se/avsnitt/1291108
De sista 20 minuterna eller så är väldigt intressanta och behandlar post-truth vilket är ganska relevant här. Det ger en lite djupare förklaring till det mer allmänt kända "alternate fact" som myntades av Vita Husets presschef.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minutes ago, Peter_K said:

Som sagt - du förstår inte mekaniken bakom, då blir resultatet i din slutsats fel. Eller - har du sådan hybris att du tror att alla båttillverkare och designers är dumma i huvudet som utför mantågen så som de gör medan folk dör till höger och vänster pga klena mantåg, men du har knäckt koden på hur det egentligen skall vara..? 


Än en gång, jo, jag förstår mycket väl mekaniken bakom. Men för att det ska funka för att hålla en levande människa på plats krävs mycket stabila och tåliga stöttor, som är ordentligt fästa. Säkert är de det på premiumbåtar, men de jag har sett på diverse båtar håller inte måttet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev raol:


Än en gång, jo, jag förstår mycket väl mekaniken bakom. Men för att det ska funka för att hålla en levande människa på plats krävs mycket stabila och tåliga stöttor, som är ordentligt fästa. Säkert är de det på premiumbåtar, men de jag har sett på diverse båtar håller inte måttet.

Som sagt... du förstår inte hur det fungerar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Suck. Då ska jag vara lika löjlig som dig, PeterK, och säga att du inte förstår hur det fungerar. Jag vet att jag har fel när jag skriver det, och du vet att du har fel när du skriver det. Så kan vi lägga ner tramset?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev raol:

Suck. Då ska jag vara lika löjlig som dig, PeterK, och säga att du inte förstår hur det fungerar. Jag vet att jag har fel när jag skriver det, och du vet att du har fel när du skriver det. Så kan vi lägga ner tramset?

 

Raol - jag har sett att mantåg fungerar i verkligheten. 

Jag har läst 10 högskolepoäng konstruktionsteknik. 

Jag vet att det fungerar. 

Men du förstår som sagt inte hur de fungerar. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag gissar att jag kan ana lite vad raol far efter?

Antag att personen först bryter av mantågsstöttan, eller dess fäste, inåt båten (varför nån skulle komma på en sån ide?) Då blir ju mantåget lealöst och förlorar det mesta av sin funktion.

Mantågstöttans fot och infästning är ju riktigt uselt konstruerade på en del båtar, bl.a. min.

Kastar han sig sen mot mantåget där stöttan suttit, kan ju resultat bli vad som helst.

Redigerad av Wingan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En annan båt körde in i mitt mantåg i hamn.

Stöttan böjde sig lite och fästet i relingslisten drogs loss.

Det bör ha varit en ansenlig kraft, vi försökte räta stöttan i ett skruvstäd vilket inte gick med ett två meter rör. Det krävde att man värmde rejält med gasen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Våra bakersta stöttor har böjt sig lite vid några tillfällen när vi seglat för hårt nära halvvind med spinnackern.

För att räta ut dessa krävs att man vrider stöttan ett halvt varv, fäster en lina i stöttans överkant och sedan använder skotvinschen på andra sidan för att räta ut den och man får ta i ordentligt.

 

13 timmar sedan skrev Peter_K:

Jag har läst 10 högskolepoäng konstruktionsteknik. 

Jag är bl.a. maskiningenjör, men det finns alltid de som vet bättre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
48 minuter sedan skrev Mackey:

Våra bakersta stöttor har böjt sig lite vid några tillfällen när vi seglat för hårt nära halvvind med spinnackern.

För att räta ut dessa krävs att man vrider stöttan ett halvt varv, fäster en lina i stöttans överkant och sedan använder skotvinschen på andra sidan för att räta ut den och man får ta i ordentligt.

 

Jag är bl.a. maskiningenjör, men det finns alltid de som vet bättre.

Ja, de tål ju inte mycket last inåt båten, det tror jag vi är överens om. Men eftersom man sällan faller utifrån båten och in i den är det ju normalt inga problem. 

 

Såklart finns alltid de som vet bättre 👍

Sedan finns också de som TROR de vet bättre än alla andra. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-05-08 vid 21:31 skrev raol:


Klart att de går av om en vuxen man ramlar på dem. Lite bockad plåt eller ett klent rör. Värdelöst.

 

Jag har testat, det håller. 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...