Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Empirikos

vad göra med övre mantågslina?

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag är inte nöjd med mina övre mantågslinor som är inplastade och börjar bli slitna. hur mycket kan det kosta att få två nya snygga stålvajrar efter konstens regler. jag behöver 10 m. På vardera sida. Alternativt hur kan man göra för att klippa bort plasten. Jag har kollat lite på detta alternativ men vågar inte klippa med tång av rädsla för att skada vajern. förra året rubbade jag plasten, vilket gjorde att den blev något vitare.. Har även sett att det finns så kallade mantågskit att köpa, men vet ej om jag blir nöjd med dessa.

 

Mvh 

Empirikos 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
Postad (redigerade)

Festligt. Jag har precis stått i köket och plastat om mina vajrar. De har knappt kallnat. 

Jag köpte krympslang för just mantåg på Hjertmans. De ligger på 10 meter. 

Skala av den gamla plasten och trä igenom din vajer. När ugnen är uppe i 125° (varmluft 110°) lägger du in hela vajern. Vänta cirka 10-15 så är det klart. Riktigt fint resultat blev det. Som nytt. 

Jag gjorde fyra X 10 meter och det var bara en som ställde till det lite. Det krympte inte på ett par ställen. Stack då hål med en nål och lade in den igen i ugnen. Fem minuter senare så var det tajt. 

 

Har du en bra vajer så är det så här du ska göra. Superenkelt och det blir superbra.

Lycka till 

 

Redigerad av Gäst

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tar man bort plasten helt så fastnar hår där, i synnerhet på benen. Inget problem på slutet av sommaren då är allt hår borta. Från benen alltså.

 

Jag provade att belägga riggwire med silikon. Kladda på och drag av med handske. Det höll de åren jag hade båten. Funderar på att göra samma igen men med ett vertyg, en delbar träbit med ett lagom hål i. Troligen skulle använda MSP idag, silikon är bra men "klistrar" inte så bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan väl skära med en brytbladskniv längs med vajern, som när du skalar en morot. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, tack för svar!

 

 

Hur gick ni tillväga när ni skalade av plasten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
9 minuter sedan skrev Empirikos:

Hej, tack för svar!

 

 

Hur gick ni tillväga när ni skalade av plasten?

Det är bara att dra kniven längst vajern så delas den. Dra av det som blir kvar. 

Som skrev här ovan, som när du skalar en morot. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade inte velat ha plastade mantåg.

Det finns en anledning till att det inte är tillåtet av säkerhetsskäl vid havskappsegling.

Med plast på går det inte att se skador eller korrosion som kan försvaga mantåget.

Och går det av är det sannolikt när det behövs så då lär nån hamna i vattnet.

När jag själv råkade ut för det var det idealiska förhållanden med varmt i vattnet, platt vatten och inte så mycket vind så det var inga problem att bli uppfiskad men sån tur kan man ju inte räkna med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
39 minuter sedan skrev JonasP:

Jag hade inte velat ha plastade mantåg.

Det finns en anledning till att det inte är tillåtet av säkerhetsskäl vid havskappsegling.

Med plast på går det inte att se skador eller korrosion som kan försvaga mantåget.

Och går det av är det sannolikt när det behövs så då lär nån hamna i vattnet.

När jag själv råkade ut för det var det idealiska förhållanden med varmt i vattnet, platt vatten och inte så mycket vind så det var inga problem att bli uppfiskad men sån tur kan man ju inte räkna med.

Jag är alltid säkrad då jag springer på däck. Är inte du det?

Sedan har jag svårt att tro att stöttor, fötterna och en vajer stoppar mig på 90 kg då jag kommer kastandes mot mantåget. 

 

Är det sant, får man inte ha plast på mantåget då man havskappseglar? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 timmar sedan skrev Silverfox59:

Det är bara att dra kniven längst vajern så delas den. Dra av det som blir kvar. 

Som skrev här ovan, som när du skalar en morot. 

Å är plasten riktigt gammal och hård så får man lägga kniven tvärs viren och skära av en remsa på ena sidan. Sedan vänder man på viren och gör likadant på andra sidan. Då trillar alltihopa av i små flisor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vid havskappsegling hänvisas i regel till en viss kategori i Säkerhetsbestämmelserna - WS Offshore Special Regulations - bestämmelser som båtarna ska uppfylla.

"Stainless steel lifelines shall be uncoated and used without close-fitting sleeving, however, temporary sleeving may be fitted provided it is regularly removed for inspection." Så inget fast plastöverdrag ska det vara.

Men det finns väl inga krav på att en mantågsstötta ska klara en kraft från sidan av en fullvuxen seglare som faller och är på väg överbord? Att alltid ha kopplad livlina bör man ha.

 

2 timmar sedan skrev JonasP:

När jag själv råkade ut för det var det idealiska förhållanden med varmt i vattnet, platt vatten och inte så mycket vind så det var inga problem att bli uppfiskad men sån tur kan man ju inte räkna med.

Att mantågsvajern eller dess infästningar brister och man trillar i vattnet vill man dock inte vara med om. Det är många gånger svårt att komma ombord om det går höga vågor och blåser ordentligt samt besättningen ombord kan även ha svårt att hitta någon som ramlat överbord.

 

Det är numera tillåtet med HMPE (dyneema) till mantåg vid havskappsegling så varför inte byta eftersom HMPE även är starkare än en vajer. När HMPE blir slitet så syns det i det yttre skiktet. Att se att en vajer behöver bytas ut är svårare. Möjligen behöver man byta ut HPME oftare än en vajer.
 

Gör en kontroll av status på mantåg och infästningar! 

   

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Silverfox59:

Jag är alltid säkrad då jag springer på däck. Är inte du det?

Sedan har jag svårt att tro att stöttor, fötterna och en vajer stoppar mig på 90 kg då jag kommer kastandes mot mantåget. 

 

Är det sant, får man inte ha plast på mantåget då man havskappseglar? 

 

Nope, inte alltid säkrad. Den gången det gick av användes det dessutom att hänga i av hela besättningen eftersom det var på kappsegling.
 

Beror ju på hur välbyggd båten är men stöttor och vajer ska nog stoppa dig om du nu inte har en extremt bred båt.
Går de inte av när båtar på 6-7 ton styck krokar ihop, vilket jag sett ske, så håller de nog för dina 90 kg.

Regelfrågan var per snabbare än jag på att hitta avsnittet. 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det enda sättet att förbereda sig på är att öva. Man kan göra på olika sätt, men jag rekommenderar inte den metod en arbetskamrat testade.

 

Han hoppade helt enkelt i vattnet mitt under segling så fick familjen rädda honom.

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Mackey:

Det enda sättet att förbereda sig på är att öva. Man kan göra på olika sätt, men jag rekommenderar inte den metod en arbetskamrat testade.

 

Han hoppade helt enkelt i vattnet mitt under segling så fick familjen rädda honom.

Det är ju en klassiker! Görs förslagsvis bara om man är "ganska" säker på att de som ska övas klarar uppgiften.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev per_62:

varför inte byta eftersom HMPE även är starkare än en vajer.

Med tanke på att det knappt blir dyrare så låter det vettigt men vad ska man välja?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev per_62:

 

 

Det är numera tillåtet med HMPE (dyneema) till mantåg vid havskappsegling så varför inte byta eftersom HMPE även är starkare än en vajer. När HMPE blir slitet så syns det i det yttre skiktet. Att se att en vajer behöver bytas ut är svårare. Möjligen behöver man byta ut HPME oftare än en vajer.
 

 

Starkt men tål skav dåligt.

Då är det extra viktigt med: "When HMPE is used, it shall be protected from chafe and spliced in accordance with the manufacturer’s recommended procedures"

 

Inspekterat innan regattan utan anmärkning. Efter 3 dagars kappsegling gick det så här med 6xMOB som resultat. Missade detaljen med skavskydd, jag tror inte att det stod i reglerna 2016 när det där hände.


image.png.60510f78b6c0df69c489eac597c9ed5e.png

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Precis... Man måste skydda dessa fibrer mot nötning... var det på din båt Jonas som detta hände, 6st överbord!

Så inplastning  borde väl vara bra för detta istället för vajern?

Eller en lina med dyneema och skyddsskikt som tex används till fall borde väl fungera.

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt rekommendationer av SXK ska brottlasten på en mantågslina vara minst ca 900 kg så den jag länkade till i tidigare inlägg på 4 mm räcker inte utan tex denna på 6 mm (brottlast 1600 kg) bör det vara!

Även manttågsfot och stötta bör vara dimensionerade för detta. Undrar hur många båtar som det är så på?

Hittade en skrämmande läsning från ussailing.org om ett flertal incidenter där seglare ramlat överbord och avlidit.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
21 minuter sedan skrev per_62:

Enligt rekommendationer av SXK ska brottlasten på en mantågslina vara minst ca 900 kg så den jag länkade till i tidigare inlägg på 4 mm räcker inte utan tex denna på 6 mm (brottlast 1600 kg) bör det vara!

Även manttågsfot och stötta bör vara dimensionerade för detta. Undrar hur många båtar som det är så på?

Hittade en skrämmande läsning från ussailing.org om ett flertal incidenter där seglare ramlat överbord och avlidit.

4 mm räcker visst - om den är utan hölje. 

https://www.hjertmans.se/produkter/ankring-linor/tagvirke/dyneema-100-procent/dyneema-100-4mm-gra-12-flatad

Stöttans funktion är inte att klara 900 kg, då har man missförstått något. Funktionen är att höja linan på rätt höjd. Däremot bör ju ändfästena klara minst hälften av den vikten den skall ta upp. 

Redigerad av Peter_K
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men ingen menar väl att mantåget ska förhindra att man ramlar i sjön? Det är väl primärt en referens för var kanten är, lite att lätt hålla sig i när man rör sig längs kanten, och delvis för att hindra nertagna segel från att blåsa överbord.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev raol:

Men ingen menar väl att mantåget ska förhindra att man ramlar i sjön? Det är väl primärt en referens för var kanten är, lite att lätt hålla sig i när man rör sig längs kanten, och delvis för att hindra nertagna segel från att blåsa överbord.

 

Det hindrar rätt bra när man kryper, faktiskt. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
3 minuter sedan skrev raol:

Men ingen menar väl att mantåget ska förhindra att man ramlar i sjön? Det är väl primärt en referens för var kanten är, lite att lätt hålla sig i när man rör sig längs kanten, och delvis för att hindra nertagna segel från att blåsa överbord.

 

Så känner jag också det. Jag har aldrig stöttat mig mot mantåget. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Syftet med mantåget är naturligtvis att man ska kunna hålla sig i det och att det ska fånga upp trillande personer. Sedan kan jag hålla med om att alla mantågsstöttor inte känns som att de sitter fast ordentligt och då känns det ju mindre bra att lita på mantåget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan skrev per_62:

Precis... Man måste skydda dessa fibrer mot nötning... var det på din båt Jonas som detta hände, 6st överbord!

Så inplastning  borde väl vara bra för detta istället för vajern?

Eller en lina med dyneema och skyddsskikt som tex används till fall borde väl fungera.

Nej, inte min båt. Det var på en norsk båt jag kappseglat på en del, i det här fallet i Öresund norr om Köbenhamn.

Jag tror inte vanligt hölje stoppar den nötningen som blir i hålet på manntågsstöttan. Det krävs nåt kraftigare.

Personligen tycker jag, numer, att vajer är ett mycket bättre val. Det tycker ägaren till den båten också 🙂

 

11 timmar sedan skrev raol:

Men ingen menar väl att mantåget ska förhindra att man ramlar i sjön? Det är väl primärt en referens för var kanten är, lite att lätt hålla sig i när man rör sig längs kanten, och delvis för att hindra nertagna segel från att blåsa överbord.

 

Jo, det menar jag. Och jag tolkar det som att ISAF också gör det, annars skulle nog inte reglerna kring det se ut som de gör vid havskappsegling.
Jag lutar mig i stort sett alltid mot mantåget om jag styr eller trimmar stor när det finns. Dessutom använder man det nedre mantåget (om sånt finns) som "hängband" vid kappsegling, främst på bana eller kortare race då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade i så fall haft som krav att det är solida stålstolpar på 3-4 cm diameter, ner genom däck till en sekundär infästning i en rejäl strukturell del, och en 15-20 cm bred stålfot bultad i däck som krage runt stålstolpen. Och max en meter mellan dem. Normala mantågsstöttor skulle jag aldrig lita på. Kan garanterat böja av dem med en hand, utan större ansträngning.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-05-05 vid 19:12 skrev bhemac:

Funderar på att göra samma igen men med ett vertyg, en delbar träbit med ett lagom hål i.

En bekant till mig skulle klä några wirestumpar med silikon och hade funderingar om hur göra. Jag tog en liten fylltratt med passande pip, fyllde tratten med silikon och drog tratten på wiren. För enkelhetens skull fäste vi ena änden av wiren nere i en slänt och drog så tratten uppåt. Pipen gjorde att silikonskiktet blev alldeles lagom och det var enkelt att fylla på mer silikon i tratten när så behövdes.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev raol:

Jag hade i så fall haft som krav att det är solida stålstolpar på 3-4 cm diameter, ner genom däck till en sekundär infästning i en rejäl strukturell del, och en 15-20 cm bred stålfot bultad i däck som krage runt stålstolpen. Och max en meter mellan dem. Normala mantågsstöttor skulle jag aldrig lita på. Kan garanterat böja av dem med en hand, utan större ansträngning.

 

Haha, du är för rolig... 

Självklart har alla fel och du rätt.
Prova den här sökningen på google:
https://www.google.com/search?q=yacht+hiking&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwij-ZyP9IniAhWEi8MKHXLHDa4Q_AUIDigB&biw=1366&bih=663

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst finns det folk som gör riskfyllda och dumdristiga saker. Jag ser varje dag folk som cyklar utan hjälm. Men jag vet ju inte heller hur mantågen på bilderna är konstruerade. Kanske är de bra gjorda. Då är det ju inget problem. Men på de båtar jag sett på närmare håll är det skräp.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Självklart ska ett mantåg och stöttor stå pall för om man trillar omkull även om man oftast har en sele med fastkrokad säkerhetslina när det ska jobbas på däck under segling. Att trilla i kan vara det sista man gör även om det inte går hög sjö och är stark vind. Detta kan tyvärr hända även den bäste seglare. Även med fastkrokad säkerhetslina och hängande delvis eller helt utanför båten kan vara ödesdigert.

Ett uppmärksammat dödsfall var när Simon Speirs föll överbord under en etapp av Clipper Round the World Yacht Race 2017. En undersökning visar på att säkerhetskroken fastnade i en knap ombord och blev snedbelastad och öppnades olyckligtvis.

Säkerhetskrokarna är inte dimensionerade för stora bealstningar i tvärled vilket ska undvikas, (lätt att säga men kan vara svårt under svåra förhållanden att kontrollera).

 

Här är ett exempel på när större delen av besättningen är på väg överbord efter att mantåget har brustit:

58613022_2377978085575359_7665822402026143744_n.jpg

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
38 minuter sedan skrev Volvo_Penta:

En bekant till mig skulle klä några wirestumpar med silikon och hade funderingar om hur göra. Jag tog en liten fylltratt med passande pip, fyllde tratten med silikon och drog tratten på wiren. För enkelhetens skull fäste vi ena änden av wiren nere i en slänt och drog så tratten uppåt. Pipen gjorde att silikonskiktet blev alldeles lagom och det var enkelt att fylla på mer silikon i tratten när så behövdes.

Bra ide. Även gamla fylltrattar kan komma till nytta!

För vant räcker det att behandla upp till 2.5 m så man får skydd mot "ofrivillig hårborttagning".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...