Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
joelfrodin

Missljud 290dp

Rekommendera Poster

När jag konserverade motorerna tänkte jag inte på det, men nu vid uppstart var det kraftigt missljud från högra drevet, vad tror ni är det sån tur att växeln är i mellanläge? Andra förslag? var tvungen att sluta greja men ska kolla lite ikväll nått man kan göra för att utesluta eller verifiera olika saker? 

 

 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla så att anoderna sitter fast ordentligt, jag hade oljud och då var ena lös.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har plockat ner drevet, knutkorsen är fina, kan man öppna locket och kika eller sprutat det delar? Anoden sitter fast. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du kollat oljenivån och hur oljan ser ut i dreven?

Det låter som ett "knackande ljud" som om växeln/friläget inte är i ett rent läge. Som om kuggarna inte ligger i varandra.

Prova att växla fram och tillbaka, kolla att det är litet spel i regalagekabeln bak vid drevet under kåpan, det skall vara litet glapp här vid friläge, om det är stumt funkar det inte.

Koppla även loss kabeln och växla genom att vrida på växelarmen och se/hör om det låter annorlunda.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Börja med att montera det misstänkt dåliga drevet på andra motorn. Det kan vara skitsvårt att höra vad det är som låter, att kunna utesluta sköld och motor är guld värt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev joelfrodin:

Har plockat ner drevet, knutkorsen är fina, kan man öppna locket och kika eller sprutat det delar? Anoden sitter fast. 

Har du uteslutit lagret i struten? Utgående axel, sådana ljud fortplantar sig ofta.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta bort drevet och kör maskin utan drev för att utesluta lager och motorkoppling som nämnts här ovan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan skrev Gelis:

Ta bort drevet och kör maskin utan drev för att utesluta lager och motorkoppling som nämnts här ovan.

Tror du inte att det är bra att montera på ett friskt drev på den misstänkta sidan? Vet inte men risken är ju att eventuella fel tystnar om allt inte är mer eller mindre exakt lika. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag inte hur det ser ut på just 290, men är det som på DP-SM tänker jag såhär...

 

Byter man till friskt drev och det tystnar bör felet sitta i knutkors eller drev.

 

Kör man utan drev och det tystnar bör det sitta i ovan + ev stödlager.

 

Tystnar det inte med friskt drev sitter det inåt maskinen. Ser dock detta som mindre troligt iom att ljudet hörs utifrån snarare än innifrån.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det får bli Distrikt Mästerskap i drev demontering/montering ikväll.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev firefish:

Tror du inte att det är bra att montera på ett friskt drev på den misstänkta sidan? Vet inte men risken är ju att eventuella fel tystnar om allt inte är mer eller mindre exakt lika. 

Kan ju så vara, men är lager eller fjädrarna i motorkopplingen defekta så lär det rassla även utan drev.

 

Nu vet jag inte hur det är på TS drev, men om det sitter klaffar i avgasbälgen så kan defekta sådana leva satan. På 290 kan ju klaffarna sitta på avgasutsläppet eller i bälgen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ljudet följer drevet, körde med och utan växelvajer i, ljudet försvinner när man lägger i växel. Börjar bli hyfsat vass på drev upp och ner. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har alltså provat att köra motorn utan drevet monterat?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom oljudet försvinner med växel i och återkommer vid friväxel undrar jag om denna video kan ge ytterligare ledtråder? Det låter ju lite som kugghjul som ”knackar” mot varandra. Finns det vibrationer eller ryck i propelleraxeln som matcher oljudet vid friläge? Kanske felet är i justeringen av växelmekanismen eller i justeringen av vajern?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

VP dreven (inte dom nyare) är inte uppbyggda på det sättet som videon visar. Växeldelen sitter i mellanhuset och har konkoppling. Och man ser att växelarmen ligger horisontellt i friläget, vilket är rätt.

 

Sedan vad som orsakar oljudet är en annan femma. Måste vara något i övre delen i drevet för i friläge rör sig inte delarna i underhuset. Att det försvinner när växel läggs i måste bero på att överhuset belastas och något ändrar läge.

 

Om du ska riva isär kolla verkstadsmanual här http://www.boatinfo.no/lib/volvo/manuals/aq280-dpc_drive.html#/0

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
‎2019‎-‎05‎-‎07 vid 09:14 skrev Georg_Ohm:

Har du kollat oljenivån och hur oljan ser ut i dreven?

Det låter som ett "knackande ljud" som om växeln/friläget inte är i ett rent läge. Som om kuggarna inte ligger i varandra.

Prova att växla fram och tillbaka, kolla att det är litet spel i regalagekabeln bak vid drevet under kåpan, det skall vara litet glapp här vid friläge, om det är stumt funkar det inte.

Koppla även loss kabeln och växla genom att vrida på växelarmen och se/hör om det låter annorlunda.

 

 

7 timmar sedan skrev Anjens:

Eftersom oljudet försvinner med växel i och återkommer vid friväxel undrar jag om denna video kan ge ytterligare ledtråder? Det låter ju lite som kugghjul som ”knackar” mot varandra. Finns det vibrationer eller ryck i propelleraxeln som matcher oljudet vid friläge? Kanske felet är i justeringen av växelmekanismen eller i justeringen av vajern?

 

32 minuter sedan skrev Gelis:

VP dreven (inte dom nyare) är inte uppbyggda på det sättet som videon visar. Växeldelen sitter i mellanhuset och har konkoppling. Och man ser att växelarmen ligger horisontellt i friläget, vilket är rätt.

 

Sedan vad som orsakar oljudet är en annan femma. Måste vara något i övre delen i drevet för i friläge rör sig inte delarna i underhuset. Att det försvinner när växel läggs i måste bero på att överhuset belastas och något ändrar läge.

 

Om du ska riva isär kolla verkstadsmanual här http://www.boatinfo.no/lib/volvo/manuals/aq280-dpc_drive.html#/0

Jag tycker att du skall kontrollera drevet efter dess tre tidigare inlägg.

Både på ett gammalt 280 drev och på ett nyare 290 har jag råkat ut för att växeln inte ligger i riktigt, med samma ljud som i ditt videoklipp. Båda gångerna var det väldigt enkelt att åtgärda då växelvajern var feljusterad, eller snarare inte justerad alls. 

Kolla de enkla och billiga grejerna först innan du ger dig på att skruva isär hela drevet eller lämna in det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tolkar hans tidigare inlägg som att han testat även utan vajer med samma resultat.

Dessutom bör vajerproblemet uteslutits iom att det andra drevet var tyst och fint när det monterades på samma plats. Förutsatt att det inte skiljer i justeringsbehov mellan drevindivider.

 

Att drevet låter i neutral snarare än i växel tror jag i alla fall ger bättre chanser till enkelt fel än om det vore tvärt om.

 

För att spinna vidare på teorin kring grumliga växlar, känns dreven lika om du växlar direkt på drevet mellan växlarna? Så inte det taskiga drevet saknar distinkta lägen eller dyl?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
44 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

 

 

Jag tycker att du skall kontrollera drevet efter dess tre tidigare inlägg.

Både på ett gammalt 280 drev och på ett nyare 290 har jag råkat ut för att växeln inte ligger i riktigt, med samma ljud som i ditt videoklipp. Båda gångerna var det väldigt enkelt att åtgärda då växelvajern var feljusterad, eller snarare inte justerad alls. 

Kolla de enkla och billiga grejerna först innan du ger dig på att skruva isär hela drevet eller lämna in det.

 

Jag har kört drevet utan växelvajer, och med handen vridit växelväljaren upp och ner utan någon förändring i missljud. Jag har även kört drevet med växelvajer i och smugit åt båda håll utan förändring.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev Mange249:

Jag tolkar hans tidigare inlägg som att han testat även utan vajer med samma resultat.

Dessutom bör vajerproblemet uteslutits iom att det andra drevet var tyst och fint när det monterades på samma plats. Förutsatt att det inte skiljer i justeringsbehov mellan drevindivider.

 

Att drevet låter i neutral snarare än i växel tror jag i alla fall ger bättre chanser till enkelt fel än om det vore tvärt om.

 

För att spinna vidare på teorin kring grumliga växlar, känns dreven lika om du växlar direkt på drevet mellan växlarna? Så inte det taskiga drevet saknar distinkta lägen eller dyl?

 Den strulande drevet är precis som det andra lättväxlat och med tydlig mekanisk känsla, enligt mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det inget mosvarande urtrampningslager i ett drev? Inga drevproffs här som brukar riva i dessa?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev joelfrodin:

Finns det inget mosvarande urtrampningslager i ett drev? Inga drevproffs här som brukar riva i dessa?

Om du uteslutit lagerljud i utgående axel då du monterat ner drevet och noga känt av axeltappen så kan man ju utesluta det.

Då blir nästa steg de små lagren i överhuset, för att kolla detta lär du riva drevet, och då åker du på ompackning så lika bra lämna in det för felsökning. Det går nästan inte sitta på ett forum och skriva spaltmeter om troliga orsaker till ljudet jag antar tror det är ett lagerljud, men man måste se grejerna först. Har ett par kompisar som haft liknande ljud en gång utgående lager i strut, en gång små lagren i överhuset hur det ser ut i ditt fall kan man inte sitta i ett forum och anta. Finns säkert någon här som kan på rak arm säga vad det är för fel jag vågar inte det. Om knuten är defekt  låter  den inte så  mycket då drevet står rakt, missljud från den ökar då du vrider drevet mot ändläget, i transkåpan har du två lager ett mot motorn och ett mot drevet, ljud från dessa följer med ut till drevet, det främre kan du byta utifrån det bakre blir det motorlyft.  Ett gott råd lämna in drevet för översyn så slipper du onödiga kostnader och kan åka lugnt och tryggt i sommar. Lycka till och återkoppla gärna då du funnit felet, gärna för att stilla allas nyfikenhet.😊

http://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7746630-44-612B.aspx

Redigerad av kossor
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev kossor:

Om du uteslutit lagerljud i utgående axel då du monterat ner drevet och noga känt av axeltappen så kan man ju utesluta det.

Då blir nästa steg de små lagren i överhuset, för att kolla detta lär du riva drevet, och då åker du på ompackning så lika bra lämna in det för felsökning. Det går nästan inte sitta på ett forum och skriva spaltmeter om troliga orsaker till ljudet jag antar tror det är ett lagerljud, men man måste se grejerna först. Har ett par kompisar som haft liknande ljud en gång utgående lager i strut, en gång små lagren i överhuset hur det ser ut i ditt fall kan man inte sitta i ett forum och anta. Finns säkert någon här som kan på rak arm säga vad det är för fel jag vågar inte det. Ett gott råd lämna in drevet för översyn så slipper du onödiga kostnader och kan åka lugnt och tryggt i sommar. Lycka till och återkoppla gärna då du funnit felet, gärna för att stilla allas nyfikenhet.😊

Precis, svårt att tänka mig att vi kommer längre än så här.

Jag tyckte först att det lät som om rassel från kugghjul som inte kuggade i varandra, men det kan ju då vara ett kul- eller rullager som är skadat också. Jag hade samma missljud i en växellåda till en gammal bil, visade sig vara några kulor i detta lager som var mer än lindrigt orunda...

Nej, urtrampningslager finns inte i dessa drev.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skumt fel, synd att det inte var så enkelt som på mitt att anoden var lös. Går inte lyssna sig till med ett stetoskop(finns på biltema)?

Eller sätta skruvmejsel mot drevet och örat om man inte har ett stetoskop.

AA2B92A2-3411-4E84-9EB3-D0B9A0F7D7B7.jpeg.849320197b4d2e37a8915ef6384074b0.jpeg 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lurigt. Alla tre kugghjulen pos.11 i övre delen har ju samma ingrepp oavsett växel/friläge.

1. Jag skulle gissa på lager nr:14. Ingående axel är axiellt obelastad i friläge för att med växeln i flyttas till belastning lager nr:13.

2. Annars nållagren nr:40. De snurrar bara i friläge. För då står axeln nr:35 still men kuggen nr:11 snurrar. Fast låter väl inte som nållagerljud.

Måste nog öppnas o kika.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev kossor:

Om du uteslutit lagerljud i utgående axel då du monterat ner drevet och noga känt av axeltappen så kan man ju utesluta det.

Då blir nästa steg de små lagren i överhuset, för att kolla detta lär du riva drevet, och då åker du på ompackning så lika bra lämna in det för felsökning. Det går nästan inte sitta på ett forum och skriva spaltmeter om troliga orsaker till ljudet jag antar tror det är ett lagerljud, men man måste se grejerna först. Har ett par kompisar som haft liknande ljud en gång utgående lager i strut, en gång små lagren i överhuset hur det ser ut i ditt fall kan man inte sitta i ett forum och anta. Finns säkert någon här som kan på rak arm säga vad det är för fel jag vågar inte det. Om knuten är defekt  låter  den inte så  mycket då drevet står rakt, missljud från den ökar då du vrider drevet mot ändläget, i transkåpan har du två lager ett mot motorn och ett mot drevet, ljud från dessa följer med ut till drevet, det främre kan du byta utifrån det bakre blir det motorlyft.  Ett gott råd lämna in drevet för översyn så slipper du onödiga kostnader och kan åka lugnt och tryggt i sommar. Lycka till och återkoppla gärna då du funnit felet, gärna för att stilla allas nyfikenhet.😊

http://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7746630-44-612B.aspx

Problemet är väl att åker man till en firma så får man återkoppling i september :) Dessutom är jag på tok för nyfiken för att lämna bort grejer. Förstår att det är svårt att laga ett drev via forum, men ibland finns det folk som har haft exakt samma symtom/ljud och kan då ge en bra ledtråd iallfall. Rivning får det bli.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Landgren123:

Lurigt. Alla tre kugghjulen pos.11 i övre delen har ju samma ingrepp oavsett växel/friläge.

1. Jag skulle gissa på lager nr:14. Ingående axel är axiellt obelastad i friläge för att med växeln i flyttas till belastning lager nr:13.

2. Annars nållagren nr:40. De snurrar bara i friläge. För då står axeln nr:35 still men kuggen nr:11 snurrar. Fast låter väl inte som nållagerljud.

Måste nog öppnas o kika.

Sedär en kvalificerad gissning och lite info, tackar tackar. Då ska det skruvas. Jag tycker inte det låter helt olikt nållager.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håll reda på alla shims så dessa hamnar på rätt ställe vid ihopmontering.  Läs verkstadsmanualen jag länkade till här ovan.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev joelfrodin:

Problemet är väl att åker man till en firma så får man återkoppling i september :) Dessutom är jag på tok för nyfiken för att lämna bort grejer. Förstår att det är svårt att laga ett drev via forum, men ibland finns det folk som har haft exakt samma symtom/ljud och kan då ge en bra ledtråd iallfall. Rivning får det bli.

Jo men lämnar du det nu innan säsong så får du ju tillbaka det efter nån dag. Vet inte dina kunskaper osv men du lär provtrycka och vakumsätta innan nästa bad samt som Gelis säger håll koll på shimsningen. Detta går säkert bra men missar du så kostar de tiotusentalskronor vid ett kugghaveri. Lycka till med felsökningen // P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...