Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
FranzJaeger

Flipper 640 DC vs Finnmaster 68 DC

Rekommendera Poster

Hej!

 

Vi planerar att köpa vår första "större" båt till denna säsong och tror att DC kommer passa oss bäst. Önskan är en båt som är lite större än nuvarande (mittpulpet på 510 cm) och funkar att åka på lite längre utflykter med samt även testa på att sova över några nätter i. Båten kommer att användas på västkusten och vi är två vuxna samt två barn (9 och 5 år) som ska få plats. Övriga krav/önskemål ser ut som följer:

 

- Toalett, eller möjlighet att installera

- Kyl

- Möjlighet till enklare matlagning

- Möjlighet att sova två vuxna och två barn

- Helst en lite nyare båt, från 2013 och framåt

- God kvalitetskänsla

- Helst utombordare

 

Med en budget som helst inte ska överskrida 400000kr så blir det såklart en fråga om att kompromissa på ett plan eller annat. Efter gedigen nät-research står det just nu främst mellan två modeller:

 

Flipper 640 DC

+ Modern design

+ Smart utnyttjande av utrymme

+ Bra sjöegenskaper och hyfsat låg förbrukning

- Matlagningsmöjligheterna känns rätt kompromissartade

 

Finnmaster 68 DC

+ Till måtten större än Flippern och oftast bestyckad med lite större motor, känns därför som på pappret "mer" båt för pengarna

+ Riktigt pentry

- Pentryt verkar ta en del plats från solbädd

- Designen känns lite till åren om man jämför med Flippern

- Delade meningar vad gäller sjöegenskaper (oftast får den gott betyg men har i något test läst att den ska vara lite nervös när det går snabbt)

 

Flippern har jag kollat på en del (men inte provkört) och tycker den verkar väldigt gedigen och smart utformad. Finnmastern har jag tyvärr inte haft möjlighet att klämma på, det finns ingen till salu just nu i närområdet. Kollade dock på 62an på båtmässan och upplevde att den kändes som det var fint i hopskruvat.

 

Det jag främst undrar är om Flipperns till synes smartare utnyttjande av plats väger upp de 55 cm den saknar i längd mot Finnmastern? Jag undrar även om någon som har eller har haft en Finnmaster 68 dc kan bekräfta att det funkar bra att sova två vuxna och två barn, i tester så anges ju bara 2+1 kojplatser och det ser ut som att pentryt stjäl en del plats från solbädden. Men den kanske är så pass stor i ruffen att en vuxen och två barn får plats att sova där?

 

Övriga tips och erfarenheter för eller emot någon av dessa modeller mottages även tacksamt! 

 

Övriga modeller som fallit bort på vägen, någon man borde överväga igen? 

 

Aquador 23 DC (väldigt praktisk, men det blir en rätt gammal båt om budgeten ska hållas med allt vad det innebär)

Yamarin 68 DC (Fin, men man får en betydligt nyare Finnmaster 68 DC för samma pengar)

Yamarin 65 DC (Fin, men känns inte lika smart utformad som Flipper 640 DC)

Finnmaster 62 DC (Väl kort i ruffen om man är 184 cm)

Flipper 670 DC (Väldigt få som säljs, osannolikt att hitta en för 400k. Annars superfin!)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är inte Flippern lite liten för 4 personer?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 hours ago, Kane said:

Är inte Flippern lite liten för 4 personer?

För fyra vuxna hade det nog varit tight, men det är ju två vuxna och två barn som ska få plats vilket jag tycker att det känns som att det skulle kunna funka när vi har varit och kollat på modellen. Det blir såklart lite camping av det men det känns ok, det lär inte bli mer än en eller två nätter vid några tillfällen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yamarin 68 DC är helt klart en favorit. Lite dyrare än Finnmaster men en betydligt smartare inredning då man får en fullstor akter/U-soffa. I Finnmastern tar köket en sittplats.

 

Om du kan tänka dig en inombordare kan Ryds 23 DC vara ett alternativ.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Flipper 640 DC som jag i år nyttjar för tredje säsongen. Vi är två vuxna och två barn (9 resp. 12 år). Vi tycker att det går bra att sova alla fyra i båten. Förra året, som var en varm sommar, fick vi rätt många övernattningar i båten. Vi sover bäst om jag ligger på aktersoffan (är 1,88 cm) och frugan och barnen i ruffen, alternativt frugan och ett barn på aktersoffan och jag och ett barn i ruffen. Ett par nätter åt gången är inga problem. Mat lagar jag dock helst i land, och då på gasspis eller på grillen. Att laga mat i en DC på dryga 6 m känns inte helt säkert, minsta sjögång gör ju att man riskerar att få brännskador. Så matlagningsmöjligheter i båten är inget vi saknar. Kyllådan är dock guld värd, satsa på en sån. Toan använder vi mest till nöds. Det är lätt att hitta bättre alternativ i land  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Vi har haft en Flipper 640DC under två somrar - vi älskade den! Då var våra barn 3 och 5 år och de fick plats med mig i ruffen. Pappan sov under kapellet på solbädden. Där får det knappt plats två vuxna skulle jag tro. När vår tredje äldsta dotter (tonåring) var med (då var vi alltså fem på båten) sov en i ett tält. Vi bar ute som längst en vecka i taget med denna båt. Vi köpte också en liten värmare som drevs med gasolfalska, det var skönt att ha ibland på vissa kvällar.

 

När det gäller matlagning funkade det bra, man fällde enkelt upp ett bord där man ställde en bärbar kokplatta. Denna kokplatta tog vi ofta ut och lagade mat med utomhus också.

 

Vi hade en liten toa första året som stod på golvet i ruffen men den användes nästan aldrig - bättre att gå på toa i land och få extra golvutrymme att lägga packning på. Denna var en onödig utgift så här i efterhand. Vi är stora fans av Flippers design och funktion och har nu bytt upp oss till en större Flipper 880ST där det finns två ruffar, kök och badrum. Riktigt lyxigt men också en större prislapp. 

 

Lycka til!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...