Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
oyster

Vit rök Tamd41b

Rekommendera Poster

Tjock vit rök (vattenånga tror jag) under marschfart, ingenting på tomgång. Felsökt av VP-mekaniker som inte hittar nåt. Inget läckage av kylarvätska, inget vatten i oljan, kylning funkar fint. Allt funkar fint så det är väl mer något som är irriterande. Någon som har några idéer?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Exakt detta hade en bekant på sin båt, samma motor.

Visade sig efter felsökning med till slut IR-termometer och flödesmätare att kylvattnet bromsades lite väl mycket i oljekylaren om jag minns rätt (första anhalten efter impellerpumpen).

Visade sig sitta impellerrester i inloppet men mycket svårt att se utifrån när man tittade in i gaveln. Först efter demontering och endoskopkamera såg vi dem.

Kylvattnet var något för varmt när det kom till avgaskröken med vattenånga som följd, men flödet var tillräckligt för att hålla tempen på motorn nere vid alla normala laster.

 

Nu är det inte säkert att detta är problemet för dig, men lossa slangarna och kolla efter impellerrester i första växlaren efter pumpen. Enklare än att börja riva annat som t ex toppen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

En bekant bytte motor i sin segelbåt. Det bev en begagnad 2-cyl Penta, som tidigare varit sötvattenkyld. Men nu sjövattenkyld. 

Uppförde sig på liknande sätt. 

 

Det visade sig bero på att vattenflödet blev mindre till den bakre cylindern p g a en mindre lyckad inkoppling av kylvattenrören på utsidan motorn. 

Fenomenet känt hos Volvo. 

Nu tillrätta. Funkar fint utan vitrök. 

 

Alltså, vattnet kokade på vissa ställen runt bakre cylindern. 

För att motverka detta vid sötvattenkylning, trycksätter man det slutna kylsystemet, så som man gör på alla dagens bilar. Oftast med tryckventiler i locket till expansionskärl. 

 

Troligen samma fel i det som togs upp i senaste Praktiskt Båtägade i frågespalten / Fråga Båtdoktorn, April 2019.

I det fallet gissar jag på lågt eller inget tryck i ena motorns sötvattensystem. Vilket jag också tipsade om. 

D v s felande ventil, eller läckage ovan kylvätskenivån i den felande motorns sötvattensystem. 

Haft detta fel på flera av mina bilar av senare årgång genom åren. 

Aldrig på en Amazon, varför är en annan historia

 

I princip hade redan alla andra alternativ prövats enligt tidningen. 

 

Handlade om två motorer, varav den ena  också uppför sig som din, medan den andra funkar ok. I princip har man kastbytt de flesta yttre delar o s v, utan att ha löst problemet.

Flera båtmeckar har tydligen gjort försök att komma tillrätta med felet, som kvarstår... 

 

- Men visst kan det också vara mer eller mindre tätt inågon kylkanal i block eller topp i ditt fall. 

 

"Tack Gode Gud, för att Du hjälper alla dårar över sjön", sa den förstnämnde till mig.

😁

 

Redigerad av Hybro
Skriver fel som vanligt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 hour ago, IngemarE said:

Exakt detta hade en bekant på sin båt, samma motor.

Visade sig efter felsökning med till slut IR-termometer och flödesmätare att kylvattnet bromsades lite väl mycket i oljekylaren om jag minns rätt (första anhalten efter impellerpumpen).

Visade sig sitta impellerrester i inloppet men mycket svårt att se utifrån när man tittade in i gaveln. Först efter demontering och endoskopkamera såg vi dem.

Kylvattnet var något för varmt när det kom till avgaskröken med vattenånga som följd, men flödet var tillräckligt för att hålla tempen på motorn nere vid alla normala laster.

 

Nu är det inte säkert att detta är problemet för dig, men lossa slangarna och kolla efter impellerrester i första växlaren efter pumpen. Enklare än att börja riva annat som t ex toppen.

Intressant teori, kanske kan man också verifiera den med att mäta avgaskröken med IR-termometer?  Jag har för övrigt svårt att förstå att en VP-mekaniker inte drar slutsatsen vattenånga och hög temperatur på kylvattnet..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev oyster:

Intressant teori, kanske kan man också verifiera den med att mäta avgaskröken med IR-termometer?  Jag har för övrigt svårt att förstå att en VP-mekaniker inte drar slutsatsen vattenånga och hög temperatur på kylvattnet..

 

Av den anledningen att motorn ju inte verkar gå varm på tempmätaren.

 

Min bekant hade detta problem i flera år innan vi (själva) hittade felet. Då vi under den tiden även renoverat halva motorn p.g.a. ett kylvattenläckage från toppen så fanns det inte så mycket mer kvar.

Jag hade också turen att få tag på noteringar från VP om vilket flöde kylvattnet skulle ha vid olika varvtal (men jag har det tyvärr inte kvar). Vi mätte både lågt flöde och för mycket temphöjning på vattnet som gick igenom.

Minns att han någon gång lyckades trigga templarmet om han körde mycket hårt och länge, för det var ju som sagt på gränsen.

 

Att bara mäta på avgaskröken med en IR-termometer säger nog inte så mycket om du inte vet vad det skall vara när det är "rätt" - vid olika last dessutom.

 

Börja med att lossa slangarna och låna/skaffa gärna en liten endoskopkamera för USB till datorn/plattan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

På 41:an sitter dock sjövattenfiltret direkt efter vattenpumpen varför det inte rimligen kan ligga impellerrester i värmeväxlarna. 

 

Oftast sätter man backslagets oljekyl först i serien, på sugsidan av pumpen. Har man fått in skit där kan det ju ge ett sämre flöde. 

 

Våta avgaser gissar jag. Går allt kylvatten ut med avgaserna eller finns det ett separat utkast?

Redigerad av firefish

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev firefish:

På 41:an sitter dock sjövattenfiltret direkt efter vattenpumpen varför det inte rimligen kan ligga impellerrester i värmeväxlarna. 

 

Oftast sätter man backslagets oljekyl först i serien, på sugsidan av pumpen. Har man fått in skit där kan det ju ge ett sämre flöde. 

 

Våta avgaser gissar jag. Går allt kylvatten ut med avgaserna eller finns det ett separat utkast?

Kan faktiskt vara olika, många har ändrat den spännande lösningen att ha sjövattenfiltret långt in i kedjan.

På den aktuella båten (Scand 35) så var impelleresterna i värmeväxlaren. Kan ju också vara någon som kört utan filterinsats. Men hursomhelst håller jag med - lossa slangarna och kolla, särskilt i början av kedjan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Kan det vara så enkelt att det är pga rådande temp i luft och vatten som varit nu som gör att det ångar extra mkt? Tänkte eftersom motorn i övrigt inte verkar gå dåligt.

Brukar fiska tidig vår och sen höst då luft och vattentemp är låg. Då "ryker" även 4-takt utombordare mer än vanligt när varma avgaser möter kall luft/vatten. :) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Temperaturen ute har ingen påverkan. Jag har nu känt på avgasslangar och avgaskrök samt mätt med IR-termometer och har nu svårt att tro att det är vattenånga. Men eftersom allt funkar bra får ev. felsökningsåtgärder vänta, man måste ju njuta lite av båtlivet också och inte bara meka hela tiden. Just det, på min båt sitter filtret innan sjövattenpumpen..kanske har någon ändrat det...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2019-05-05 vid 21:06 skrev firefish:

På 41:an sitter dock sjövattenfiltret direkt efter vattenpumpen varför det inte rimligen kan ligga impellerrester i värmeväxlarna. 

 

Oftast sätter man backslagets oljekyl först i serien, på sugsidan av pumpen. Har man fått in skit där kan det ju ge ett sämre flöde. 

 

Våta avgaser gissar jag. Går allt kylvatten ut med avgaserna eller finns det ett separat utkast?

Det är  AD 41, alltså drevmotor som har sjövattenfiltret efter pumpen. TAMD41 har inget sjövattenfilter på motorn, utan det får man montera på skott före sjövattenpumpen.

 

Redigerad av Rollen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...