Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
oyster

Problem med Jabsco spolpump

Rekommendera Poster

Jag har en Jabsco Par-max 4 spolpump som nu inte funkar efter vintern. Det lät som att den byggde upp tryck men den går aldrig igång. Kanske är det tryckvakten men finns det något enkelt sätt att testa det innan man köper en ny för 700?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Koppla förbi tryckvakten och se om den går.

Har du haft den kvar i båten under vintern så finns det en risk att den har frusit. Det säkraste är att plocka ur dessa pumpar och förvara hemma under vintern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det självklart hur man kopplar förbi den? Har aldrig öppnat och kollat...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev oyster:

Är det självklart hur man kopplar förbi den? Har aldrig öppnat och kollat...

Ja, det ska vara två kontaktbleck. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-05-05 vid 15:35 skrev oyster:

Är det självklart hur man kopplar förbi den? Har aldrig öppnat och kollat...

Tryckgivaren sitter i ena änden av pumpen. Det sitter ett skyddslock över anslutningarna som ser ut så här (kan finnas lite olika utformning av locket beroende på årsmodell). Det sticker in två kablar under skyddslocket. Det blå locket går att skruva bort och under det sitter kablarna anslutna på ett par flatstift. Dra loss kablarna o koppla ihop dem så har du bypassat tryckgivaren och motorn ska gå om det inte finns något annat fel på pumpen.

bild.png.4cd86ef2201e3d9a642eba3fa5060d17.png

För att testa tryckgivaren så kan du mäta med en multimeter över de två flatstiften på tryckgivaren. När det inte är tryck i pumpen så ska det vara kontakt mellan blecken, med tryck i pumpen ska det vara avbrott.

 

Skruva inte loss hela den svarta klumpen (det är i den som är tryckgivaren) för då trillar det ut ett antal små detaljer (om du i alla fall gör det så kolla i vilken ordning delarna sitter) som är svåra att få på plats om du inte demonterar hela pumpen (svårt att se o pilla dit dem med pumpen i trångt utrymme som det brukar vara med vattenpumpar).'

 

Min tryckgivare pajade ifjor och då körde jag pumpen med kortslutna kablar och brytaren i elcentralen tills jag fick tag på ny tryckgivare. Lite meckigt men fungerade som nödlösning.

 

PS: Här kan du köpa tryckgivaren för 450:- om du hinner vänta några dagar (från Tyskland)...

https://www.ebay.com/itm/Jabsco-18916-1040-Druckschalter-40-PSI/191486174493?epid=1053824171&hash=item2c9577251d:g:1EQAAOSweChcpz8r

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om tryckgivaren pajar ska man fundera på att ersätt med en riktig TRYCKBRYTARE kostar inte mer än den där leksaksgrejen i plast.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollade strömmen först med en multimeter och den var ok, när jag sen kopplade in den igen så funkade den. Däremot hostar den till var 10:e sekund eller så så verkar inte helt hundra ändå...om det inte är nån liten läcka i spolvindan...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...