Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024

Rekommendera Poster

Hej, 

Läste precis ett gammalt inlägg om mercruiser och deras system med microbrytare som bryter tändningen kort stund vid växelbyte, men om växelvajern är slut så bryts den helt. Detta skulle man enligt inlägget kunna åtgärda tillfälligt med fylla 5-56 olja via en slang och ner till drevet, pga vajern går trögt. Nån som har lite mer info om hur man gör? 

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det fungerar eller i övrigt är en bra idé vet jag inte men det  måste ju vara den nedre växelvajern man  då tänkt fylla med 5-56. Annars brukar rekommendationen vara att den vajern inte ska smörjas på något sätt alls. All smörja tjocknar och då slutar vajern fungera som den ska. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
20 timmar sedan skrev ph80:

Hej, 

Läste precis ett gammalt inlägg om mercruiser och deras system med microbrytare som bryter tändningen kort stund vid växelbyte, men om växelvajern är slut så bryts den helt. Detta skulle man enligt inlägget kunna åtgärda tillfälligt med fylla 5-56 olja via en slang och ner till drevet, pga vajern går trögt. Nån som har lite mer info om hur man gör? 

Mvh

Du pratar om en sk. "kill switch" som är till för att just stoppa motorn tills växeln har släppt i drevet.

Den manövreras med växelvajern som du skriver. Om växelvajern är "slut" (vad menas egentligen?) så kan du inte heller lägga i någon växel. Det finns inget mellanting där du kan lägga i fram eller back "lite" ...

 

Går vajern trögt så lossa hela, dra ur vajern och fyll höljet med avfettning, sedan fyll med olja och töm igen så avfettningen är borta. Fyll med olja igen. I med vajern. Montera.

 

Redigerad av Baxlaget

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar. Jag återberättar bara vad som stod som svar i ett gammalt inlägg då inlägget handlade om samma problem som jag upplever.. 

Hur vet man att vajern går trögt? Genom problemet med att motorn dör mellan växlarna? Går det att genomföra det du skriver om avfettning/olja med motorn på plats? 🙄

Tack så väldigt för hjälpen! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev ph80:

Hur vet man att vajern går trögt?

Fungerar det att växla fram (ok) friläge (ok) back (ok) ?

1. Om allt det fungerar då är vajern inte trög.

2. Om endera fram eller back inte släpper direkt har du problem med din "kill switch", inte med vajern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Baxlaget:

Du pratar om en sk. "kill switch" som är till för att just stoppa motorn tills växeln har släppt i drevet.

Den manövreras med växelvajern som du skriver. Om växelvajern är "slut" (vad menas egentligen?) så kan du inte heller lägga i någon växel. Det finns inget mellanting där du kan lägga i fram eller back "lite" ...

 

Går vajern trögt så lossa hela, dra ur vajern och fyll höljet med avfettning, sedan fyll med olja och töm igen så avfettningen är borta. Fyll med olja igen. I med vajern. Montera.

 

Man får absolut inte fetta in eller på annat sätt smörja den nedre växelvajern till ett Alphadrev. Då kommer vajern gå för trögt och switchen som bryter tändningen när växeln läggs ur kommer bryta för länge och sannolikt även när växeln läggs i. Resultatet blir frekventa tjuvstopp och det är inte roligt.

 

Det enda rätta är att byta till en ny vajer och då måste båten vara på land.

Redigerad av Eld-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...