Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Winnser

Hydraulik-läckage Volvo Penta 5.7 GXI med DPS-A drev

Rekommendera Poster

Nu efter vintern upptäckte jag att behållaren för hydraulikolja till styrservo var tom, och fullt med olja under motorn (Volvo Penta 5.7 GXI med DPS-A drev).

Jag fyllde styrservo-tanken och med motorn igång försökte jag svänga/tilta drevet för att hitta läckaget. Då upptäckte jag att det inte var möjligt att tilta motorn heller (noll reaktion). Jag kunde inte hitta något läckage.

 

Är det någon av er som har tips till hur jag hittar läckaget och anledningen till problemet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gick det att svänga drevet efter påfyllning av olja?

Om inte, kolla oljekylaren till servostyrningen.Den kan vara sönderfrusen.

Och då kanske trycket och oljan försvinner där.

 

Har du ström till drevpumpen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Styrservon och powertrim har inget samband. Låter det något från trimpumpen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Det är säkert styrservocylindern som läcker, har själv det problemet på lika dan motor.

Det finns en annan tråd om detta. Verkar svårt att byta packningar i den men kolla om det har läkt servo olja under den så att du kan lokalisera problemet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som Tollaren skriver ovan så startade jag en tråd om läckande servocylinder på DPS-A. Se 

Känn med handen under cylindern, min är kladdig där. Finns mycket om detta på nätet, men vissa packningar går inte att byta enligt tillverkaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-05-05 vid 10:06 skrev Rollen:

Styrservon och powertrim har inget samband. Låter det något från trimpumpen?

 

Tack för info och svar. Ja, precis lärt mig att dessa är två separata system. Och ja, det låter från trimpumpen. Jag har kollat oljenivå trim och det var korrekt nivå (full tank).

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-05-08 vid 21:18 skrev Tollaren:

Hej!

Det är säkert styrservocylindern som läcker, har själv det problemet på lika dan motor.

Det finns en annan tråd om detta. Verkar svårt att byta packningar i den men kolla om det har läkt servo olja under den så att du kan lokalisera problemet.

 

Gällande styrningen och tom behållare servoolja så kan jag inte se vart oljan har läck ut. Det går att svänga dreven och den oljan jag har fyllt i ser ut att stanna kvar i behållaren. Lite skumt att det var ett oljeläckage under vintern.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-05-08 vid 22:19 skrev jmwa:

Som Tollaren skriver ovan så startade jag en tråd om läckande servocylinder på DPS-A. Se 

Känn med handen under cylindern, min är kladdig där. Finns mycket om detta på nätet, men vissa packningar går inte att byta enligt tillverkaren.

 

Tack för information om detta. Ja, ser att det kan vara denna som läcker. Och om det är den så förstår jag att det bara är att köpa ny komplett cylinder till x-antal tusen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-05-05 vid 06:50 skrev Jorgen01:

Gick det att svänga drevet efter påfyllning av olja?

Om inte, kolla oljekylaren till servostyrningen.Den kan vara sönderfrusen.

Och då kanske trycket och oljan försvinner där.

 

Har du ström till drevpumpen?

 

Ja, kan svänga drevet efter påfyllning av olja. Nu är det att hitta läckaget för styrolja.

 

Gällande drev-tilt så tror jag att jag har ström till drevpumpen (som sitter precis vid drevet på utsidan av båten) eftersom det klickar i den när jag trycker på tilt-knappen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-05-05 vid 06:50 skrev Jorgen01:

Gick det att svänga drevet efter påfyllning av olja?

Om inte, kolla oljekylaren till servostyrningen.Den kan vara sönderfrusen.

Och då kanske trycket och oljan försvinner där.

 

Har du ström till drevpumpen?

 

En annan sak jag kom att tänka på - kan det vara att en/eller båda trimcylindrarna har "fastnat/rostat" efter vintern? Se bifogade sprängskisser. Hur åtgärdar jag ev det? 

25432.jpg

25431.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har varit i båten ikväll för att se om hydraulik-problem för tilt och roder kan åtgärdas av mig själv. Jag tog ut alla säkringar i båten, samt sprejade lätt med 5-56 på relevanta ställen. Styrning funkar som den skall och det ser ut att det inte läcker från behållaren till hydraulik-olja för styrservo.

 

Även styrbord drev kan nu tiltas upp och ner när motoren inte går (men tändningen är på). Men när motoren går kan drevet bara tiltas ner. Vad tror ni skälet till detta kan vara?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du två drev och har det varit samma symtom på båda?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, har två drev. Nej, bara det ena funkar på det sättet. Det andra funkar som förväntat, går att tilta upp och ner även när motoren går.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...