Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
bhemac

Watermaker

Rekommendera Poster

Det va lite diskussion om watermakers.

Här är en video om en som byggt en med en standard högtryckstvätt. Ger 75 liter/timma till en kostnad på knappt 19 tkr.

Klart intressant om man seglar i saltvatten och vill kunna ha en anständig hygien.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-05-04 vid 19:05 skrev bhemac:

Här är en video om en som byggt en med en standard högtryckstvätt.

Först sprutar man tulpanerna av båten sen gör man lite vatten. Det måste vara någon som var tämligen påverkad av dieselångor som kom på att använda en högtryckstvätt. En helt genialisk lösning! Snacka om att tänka "utanför boxen".

Dessutom tycker jag mig börja förstå vitsen med såna där katamaraner. De verkar vara fulla med skrymslen och vrår man kan krypa ner i och sitta bekvämt, givetvis med en öl i näven, medan man installerar sina prylar.

 

Här beskrivs processen på ett överskådligt sätt av en annan självbyggare. Dock utan högtryckstvätt.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det skrivs en hel del i USA om hemmabyggda watermakers och det verkar fungera bra.

Att kunna producera färskvatten ombord är naturligtvis något som är riktigt bra.

Den första artikeln jag hittade var en schweizare som utrustade sin Albin 25:a som han hade i Adriatiska havet. Det är inte svårt att förstå hans förtjusning.

Tillgången på färskvatten ombord är ett stort problem och här kan man lösa dt för en skitsumma.

Ska man kunna upprätthålla an grundläggande hygien ombord så behöver man minst 20 liter per dag och person. Få båtar klara mer än två dygn innan man måste in och fylla färskvatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket spännande. Har kollat runt lite och hittat små färdiga kit för 12 volt. Men om man kan bygga eget system för billigare peng så kommer nog frun att bli överlycklig (gillar att duscha). Jag har ca 132 liter tank med en 40 liter VVB. Är intresserad av ca 2-3 liter i timmen via en Watermaker på 12 volt. Vi klara oss en vecka på den tanken vi har idag, sen måste vi åka och fylla på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med 2 liter/timme kommer din Watermaker få arbeta tämligen länge = hög förbrukning.

Jag planerar att skaffa/bygga mig en watermaker, ska bara köpa ny båt först..

 

Mitt tips efter vad jag hört av kamrater som har watermakers. Ha en med högre kapacitet så du inte behöver låta den jobba för länge.
 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
14 minuter sedan skrev RikardE:

Med 2 liter/timme kommer din Watermaker få arbeta tämligen länge = hög förbrukning.

Jag planerar att skaffa/bygga mig en watermaker, ska bara köpa ny båt först..

 

Mitt tips efter vad jag hört av kamrater som har watermakers. Ha en med högre kapacitet så du inte behöver låta den jobba för länge.
 

 

 

Vad jag har läst och sett så är det bra att den får jobba.

Låter man den inte jobba så måste spola rent systemet ofta, därför sätter många timers på systemet så den går lite då och då.

Förbrukningen är det minsta problemet, har mycket solceller och ett elverk.

Redigerad av patrikflink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Antagligen är det bättre att ha en anläggning som kan producera mycket på kort tid. Dels vill man kanske inte ta vatten i naturhamn där det ofta är grunt och även om vattnet renas väldig väl så kan tanken på vad folk pumpar ut i naturhamnarna lite motbjudande.

Sen är det tillgången till energi. En riktig bra och svindyr watermaker kan ge en liter på 4Wh, de mera normala (60tkr) behöver 8 Wh för en liter. De hemmabyggda verkar behöva 10 Wh eller mer.

Så att kunna göra 70 liter på en timma när man ändå åker verkar vettigt. 

Troligen räcker kapaciteten på en högtryckstvätt för att klara ett filter till (a 10 papp). 140 liter i timman.

En högtryckstvätt kostar en tusenlapp. Även om många idag har rostfria pumpar och att man backflushar med färskvatten så lär den inte hålla i evigheter så lär den hålla tre år dvs en kostnad på 400kr/år. Ganska rimligt.

Sen att man har en högtryckstvätt ombord kan ju inte vara fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev RikardE:

Jag planerar att skaffa/bygga mig en watermaker, ska bara köpa ny båt först..

Fel!

Börja med utrustningen sen leta efter en båt där allt får plats ;)

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Denna högtryckstvätt är saltvattenbeständig, kommer från Kränzle.

 

hogtryckstvatt-kranzle-k-1050-p-barbar-1-fas-a23.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Bli självförsörjande på färskvatten låter lockande. KATADYN POWERSURVIVOR 40E är beprövad men kostar kring €3500 och kan producera 6l/h och drar 8,5W/l. Skulle räcka för våra behov men en billigare variant som man vet fungerar bra vore inte fel. Att ha ett hemmabygge som slutar fungera när den som bäst behövs är inte trevligt. 

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev per_62:

Att ha ett hemmabygge som slutar fungera när den som bäst behövs är inte trevligt. 

Men tror du det är en verklig risk? Filtren är exakt desamma som i en färdig, skillnaden är högtryckspumpen samt lite rörkoppling och inte minst förpackningen. Ingen high tech direkt.

Högtryckspumpen kan ju lägga av men kan ersättas med i princip vilken 1000 kr pump som helst. Ett extra filter kan vara bra att ha med ändå. Skulle anläggningen klappa ihop så får man ju ha tenk med några liter vatten.

Söker man så verkar många köra med hemmabygge utan problem.

 

Jag är ganska övertygad om att det är bättre med en lite kraftigare anläggning där man kan producer vatten för några dygn på en timma. Kör på ett litet bensindrivet elverk, d är ebilliga och driftsäkra samt att man kan använda len till så mycket annat, tex gör varmvatten eller laga mat med om gasolen krånglar. Man kan ju även köra på huvudmaskinens generator med en inverter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Skulle vara för att testa och pga av höga priser på kommersiella watermakers. Det borde fungera bättre än dagens system ombord med en vattentank på 70l som behöver fyllas på efter någon vecka. Oftast hittar man färskvatten men att tillverka själv skulle vara fantastiskt!

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det är inte "bara". Man få ha i åtanke att för att man ska kunna pressa vattnet genom osmosisfiltret krävs ett kraftigt tryck. I dessa tryck med saltvatten blir den korrosiva effekten kraftig!

Det finns inte riktigt högtryckspumpar att få tag på som är byggda för det utan de som finns till de färdiga systemen som katadyns länkad ovan är speciellt byggda för det.  På den här guiden:

https://www.passagemaker.com/uncategorized/watermaker-doing-it-yourself
Det ska vara pumpar med 316 rostfritt eller NAB (Nickel-Aluminum-Bronze Alloy) wetted parts. Rekommenderas CAT 247, men minns jag rätt blir den svindyr att få tag på i Sverige.

Med tanke på att man numera kan bygga batteribankar som matas med mycket solceller utan större kostnader är ett färdigt system på 12V rätt klyftigt så slipper man elverk samt att jag inte tror det blir särskilt billigare. 

Redigerad av Azguz

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte "bara". Man få ha i åtanke att för att man ska kunna pressa vattnet genom osmosisfiltret krävs ett kraftigt tryck. I dessa tryck med saltvatten blir den korrosiva effekten kraftig!

Det finns inte riktigt högtryckspumpar att få tag på som är byggda för det utan de som finns till de färdiga systemen som katadyns länkad ovan är speciellt byggda för det.  På den här guiden:
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I princip alla högtryckstvättar klarar trycket, det är inget problem. Trycket som krävs är 800PSI eller 55 bar.

En watermaker är ingen high tech, det är inte mycket mer avncerat än en länspumpsanläggning.

Man behöver inte varesig styrelektronik eller salinometer/TDS (en TDS kostar fö 200kr).

De som kör med vanliga högtryckstvättar brukar spola igenom med några liter färskvatten för att slippa korrosion men även utan detta verkar det hålla ett par år. Det finns ju även många som använder havsvatten till sina högtryckstvättar när de bor med liten tillgång på färskvatten.

Det finns även högtryckstvättar som är byggda för att tåla havsvatten men de är dyrare.

Sen kan man ju alltid köpa en proffspump som CAT247, kostar runt 10 tkr.

Kostnaden blir även med en proffspump betydligt mindre än de 37 tkr en Katadyn 40E. Dessutom kan hembygget producera 100 liter/tim mot Katadyns 6 liter/tim.

 

Ska man överleva så behöver man 2-3 liter/dygn/person. Det bör man klara med tankar.

Ett absolut minimum för en grundläggande hygien är 20 liter/dygn/person, då kan man rundvaska och kanske klara 1-2 min dusch. För två pers blir det 40 liter. Med den lilla Katadyn går det åt 340 Wh/dygn vilket motsvarar knappt 100 W solpanel. Inga problem men det är många andra saker som ska ha ström.

Har man lite tankkapacitet så kan man med en hemmagjord anläggning köra med några dagars mellanrum.

När man frågat folk om watermaker så är i princip alla nöjda uto att de ångrar att de inte skaffade större!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...