Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
MartinA

Solceller igen

Rekommendera Poster

Det har säkert diskuterats, men jag hittar inget bra svar.

 

Jag ska montera två exakt likadana 50W solceller och koppla in på en MPPT-regulator. Den ena solcellen brukar bli delvis skuggad. Jag förstår att den skuggade inte ger någon effekt, men sänker den även den andra? Om ja, finns det någon ”backventil” man kan montera, så att man i alla fall kan få full effekt av den som inte är skuggad? Eller är det en vanlig strömbrytare som gäller på den skuggade solcellen?

 

Tack/Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Risken är att den skuggade bränns sönder av den andra. En enkel och billig försäkring  är Schottkydioder, sök på forumet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
59 minuter sedan skrev bhemac:

Risken är att den skuggade bränns sönder av den andra. En enkel och billig försäkring  är Schottkydioder, sök på forumet.

 

Tack, intressant! Förhindrar denna diod att den skuggade panelen ”sänker” den andra som ger full effekt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen skuggad panel "sänker" inte den som producerar. Det är alltså inget problem utan det är "bak-spänning" som kan ställa till det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man tänker som att panelerna (och cellerna i panelerna) är batterier så tycker jag man förstår hur skuggning påverkar.

 

I en panel är ett antal 0,5 V celler seriekopplade, ofta 36 st, för att användas vid laddning av 12 V batterier. Skuggar man en cell blir det som att plocka bort ett batteri, det blir ingen sluten krets. Inget lyser, låter eller rör sig.

 

Om två solpaneler är seriekopplade  blir det samma resultat. Skuggar man den ena panelen (eller en cell i den ena panelen) blir det ingen sluten krets.

 

I vissa paneler har man ordnat så att delvis skuggade paneler ändå ger spänning, men lite lägre. Två sådana seriekopplade paneler kan jämföras med seriekoppling av ett bra och ett dåligt batteri, det sämre batteriet (den skuggade panelen) saboterar rätt mycket i systemet, men det funkar hjälpligt.

 

Paralellkopplade paneler däremot är som paralellkopplade batterier. Tar man bort ett batteri har man fortfarande samma spänning.

 

Tekniskt sett är denna analogi inte helt korrekt, men den funkar för att förstå ungefär vad som händer i ett solpanelsystem.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På mina paneler sitter en diod parallellt med dess utgång, således får strömmen en bättre väg genom dioderna istället för genom en skuggad  panel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev sniparn:

På mina paneler sitter en diod parallellt med dess utgång, således får strömmen en bättre väg genom dioderna istället för genom en skuggad  panel.

Den dioden är till för att koppla förbi panelen om den blir skuggad om man serierkopplat panelrna. 

Ennars skulle det vid seriekopplade panler inte bli någon alls om en panel skuggas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Mackey:

Om man tänker som att panelerna (och cellerna i panelerna) är batterier så tycker jag man förstår hur skuggning påverkar.

 

I en panel är ett antal 0,5 V celler seriekopplade, ofta 36 st, för att användas vid laddning av 12 V batterier. Skuggar man en cell blir det som att plocka bort ett batteri, det blir ingen sluten krets. Inget lyser, låter eller rör sig.

 

Om två solpaneler är seriekopplade  blir det samma resultat. Skuggar man den ena panelen (eller en cell i den ena panelen) blir det ingen sluten krets.

 

I vissa paneler har man ordnat så att delvis skuggade paneler ändå ger spänning, men lite lägre. Två sådana seriekopplade paneler kan jämföras med seriekoppling av ett bra och ett dåligt batteri, det sämre batteriet (den skuggade panelen) saboterar rätt mycket i systemet, men det funkar hjälpligt.

 

Paralellkopplade paneler däremot är som paralellkopplade batterier. Tar man bort ett batteri har man fortfarande samma spänning.

 

Tekniskt sett är denna analogi inte helt korrekt, men den funkar för att förstå ungefär vad som händer i ett solpanelsystem.

 

Ok, så om den skuggade panelen är parallellkopplad med den oskuggade, så får jag ändå full effekt från den oskuggade? Dock förstår jag att den skuggade kan bli förstörd, enligt bhemac’s tidigare inlägg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev MartinA:

Dock förstår jag att den skuggade kan bli förstörd

Kan bli ja. Men försäkringen kostar bara någon krona. Sätter man dioderna vid regulatorn så funkar det även om det skulle bli kortis vid någon panel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är skillnad på skuggning och skuggning. Att t ex bommen kastar en skugga över ena panelen kommer inte att bränna sönder den, men kanske om du fäller din sprayhood över den. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har precis installerat två parallellkopplade paneler på min båt. Där satt det redan någon liten grej förmonterad (fastklämd i samma bleck där man satte utgående kabel) mellan plus- och minuspolen på panelerna. Tänkte inte så noga på dem, lät dem bara sitta (och nu är panelerna fastlimmade så det går inte att komma åt alls längre). Kan det ha varit Schottkydioder kanske? Hade ju varit trevligt att veta att man är säkrad, hade ingen aning om problemet som beskrivs ovan...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
56 minuter sedan skrev DanielMalmgren:

Kan det ha varit Schottkydioder kanske?

I en perfekt värld, ja. Men det är den ju aldrig ;)

Ganska ofta så sitter det en "bypass" diod på panelerna den kommer till användning när man seriekopplar paneler.

Seriedioder som skyddar vid parallellkoppling jag aldrig sett moterade från början.

 

10 timmar sedan skrev Peter_K:

Att t ex bommen kastar en skugga över ena panelen kommer inte att bränna sönder den

Troligen är det så men det finns inga garantier.

Jag har sett ett antal paneler som lagt av och där man kan se ett litet brunbränt ställe. Detta fenomen har kommit på senare år, antagligen för att folk skaffat fler paneler och paralellkopplat dessa.

En diod för typ 2 kr skyddar garanterat.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
3 timmar sedan skrev bhemac:

Troligen är det så men det finns inga garantier.

Jag har sett ett antal paneler som lagt av och där man kan se ett litet brunbränt ställe. Detta fenomen har kommit på senare år, antagligen för att folk skaffat fler paneler och paralellkopplat dessa.

En diod för typ 2 kr skyddar garanterat.

Hur vet du att det lilla brunbrända stället beror på att panelen skuggats..?
Om jag har en panel, och skuggan träffar min panel - hur kommer det sig att den panelen inte brinner upp där skuggan träffar då panelen i praktiken består av flera celler?

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Peter_K:

Hur vet du att det lilla brunbrända stället beror på att panelen skuggats..?

Det vet jag inte men många verkar vara inne på den linjen.

Typ 2 kr kostar försäkringen, det är inte värt att diskutera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev bhemac:

Det vet jag inte men många verkar vara inne på den linjen.

Typ 2 kr kostar försäkringen, det är inte värt att diskutera.

Fast om det inte är felet är ju försäkringen inte heller fungerande..? Då kan du ju lika gärna bära panelen baklänges tre varv runt en ek medan du sjunger "små solpanelerna är lustiga att se" och spara 2 kr..?

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De bränner av i en kopplingspunkt mellan två celler. Det syns tydligt. I den panelen blir spänningen över den punkten inte så stor. Men kopplas den ihop med andra paneler så blir spänning seriekopplad och mycket större.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...