Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024

Rekommendera Poster

Hej!

Är ägare till en Solvigg 21 med OMC 140 motor och tillhörande drev.

Nu till min fråga, hur eller var hittar jag ev modellnummer eller liknande?

Jag tror mig behöva detta då jag ska byta oljor i motor och drev innan hon läggs i sjön.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rent allmänt ska man byta oljor på hösten, när båten tas upp för vintern. Det är bra att ha ny olja över vintern när motorn inte används på ca 6 månader. Har man inte bytt på hösten, kan man lika gärna låta bli, och vänta till i höst. Det blir ju inte så många gångtimmar på en båt, jämfört med en bil. Man måste förstås kolla nivån, och att oljan ser normal ut. När det gäller drevet, där det finns risk för vatteninträngning, är det också bäst att byta oljan på hösten. Då ser man om det är vatten i oljan, och hinner åtgärda detta under vintern. Det kan bli svårt att få det gjort strax före sjösättning.

Din motor är den så kallade Ford Pintomotorn på 2,3 liter, som också satt i Ford Taunus på 70-80 talen, då som tvålitersmotor. Det ska sitta en dekal på ventilkåpan med uppgifter om motorn, men dessa brukar försvinna med tiden. Oljefiltret till motorn har detaljnummer OMC 502900. Oljemängden har jag inte lyckats hitta, men häll i lika mycket som du får ut, och fyll upp till övre märket på stickan. Kolla när motorn gått en stund och filtret har fyllts upp. Drevet rymmer ca 1,9 liter, och det ska vara transmissionsolja 80-90 Mineral.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Rollen

 

Tack för ett för mig mycket lärorikt svar.

Du skriver att drevet rymmer 1,9l, tidigare ägare surra om att de är olika oljor i övre och nedre växelhus...var de bara surr?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag antar att det är ett Cobradrev. Det har samma olja i hela drevet. De äldre OMC-dreven, med den stora gummidamasken vet jag inget om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du får ursäkta mina kanske dumma frågor, men jag vet som du märker inte mycket om min motor och drev.

När du skriver gummidamask, vad menar du då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De äldre dreven satt skruvade i motorn, och hade en gummidamask som tätade mot akterspegeln.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...