Jump to content
Tuesday 05 July 2022
rejas

Hur gör ni kaffe i båten?

Recommended Posts

Jag kör pressobryggare, med nymalda bönor i Hario Skerton manuella kaffekvarn. Smaskens!

Lyfter gammal tråd för jag dricker gärna kaffe ombord. Brukar sällan kolla på matfronten så ni får ursäkta sena inlägget då.

Är man kaffeoman som jag så äre ett måste. Men inga apparater. För det första har jag ont om ström, bara till lanternonrna å GPS å Tel. laddning samt datorn med sjökorten.

Fixar kaffet när det är lugnt, dvs inga vågor som gungar till. För ser ni jag är gammal Ruskprick å såna ändrar man inte på om det nya inte är bättre å ger mer vinst än förlust.

Så jag kör precis som hemma... med melitta i en filterhållare å häller över kokande vattnet.

Det som blir över går i termosen. Eller tvärt om.

Sorten är helt å hållet outbytbar. Zoegas Skånerost.

Undrar just om det råkar vara fler än jag som gör så här?

On 4/28/2022 at 11:39 PM, Ruskpricken said:

Så jag kör precis som hemma... med melitta i en filterhållare å häller över kokande vattnet.

Absolut det bästa sättet att brygga kaffe!

Men jag byter inte heller ut min kaffesort: extra mörk Fransk rost 😀

Jag använder en Jetboil med pressotillsats. Samma kit som jag fjällvandrar med och ibland åker det med på nån helgtur med hojen. Simpelt att använda både i båten och ta med iland på lämpligt skär.

Har använt denna ett par år och är mycket nöjd, även använt den mycket de senaste 2 åren när jag jobbat hemma:
AeroPress Caffee Maker

... mest för den är enkel att rengöra, gör kaffe direkt i koppen och bara skölja av. Nackdelen är att man kan max gör 2 (eller kanske mer 1.5) koppar.

Har en 20 år gammal Philips-bryggare som drar ca 750w. Gevalia mellanrost duger för mig. (Även om priset på kaffe är lite tokigt just nu)

Om jag skulle göra kaffe i båten, skulle jag göra det på samma sätt som på land. Koka upp vatten. Häll upp en "dos" kaffepulver i ett filter, sen filtret i en tratt och tratten på en mugg. Häller vattnet över pulvret och låter det filtrera igenom.

Jag är en oregelbunden kaffedrickare, så lär nog inte göra kaffe ombord. Senaste koppen var i början av april.

7 minuter sedan skrev raol:

Om jag skulle göra kaffe i båten, skulle jag göra det på samma sätt som på land. Koka upp vatten. Häll upp en "dos" kaffepulver i ett filter, sen filtret i en tratt och tratten på en mugg. Häller vattnet över pulvret och låter det filtrera igenom.

Jag är en oregelbunden kaffedrickare, så lär nog inte göra kaffe ombord. Senaste koppen var i början av april.

När vi tar med en termos med kaffe upp i land blir det alltid ”bryggkaffe” hur det än har tillagats.

2022-04-28 vid 22:39 skrev Ruskpricken:

Samma här.

1 timme sedan skrev webspy:

Har en 20 år gammal Philips-bryggare som drar ca 750w. Gevalia mellanrost duger för mig. (Även om priset på kaffe är lite tokigt just nu)

Man får leta.

Köpte nyligen Lövbergs lila för 30:- kronor paketet och Gevalia hade samma rabatt.

Nu är ju 30:- kronor för ett paket rätt mycket, men just nu ett bra pris.

10 timmar sedan skrev Mackey:

Man får leta.

Köpte nyligen Lövbergs lila för 30:- kronor paketet och Gevalia hade samma rabatt.

Hmm, ett paket är oftast 450 gram. En kopp kräver ca 7-10 g pulver. Om det kostar 45 kr, så blir det knappt en krona koppen. Hur kan det vara dyrt? Om man dricker tre koppar per dag blir det en tusenlapp om året...

Vi kokar vatten och häller i en Pressobryggare som samtidigt är en termos. Snabbt enkel och gott.

1kr koppen.. kaffe och bensin har inte uppnått sitt rätta värde än.

Näskaffe blandat med lite ljummet kölvatten. Silas mellan tänderna. Billigt och drar ingen ström.

Posted (edited)
7 timmar sedan skrev raol:
18 timmar sedan skrev Mackey:

Man får leta.

Hmm, ett paket är oftast 450 gram. En kopp kräver ca 7-10 g pulver. Om det kostar 45 kr, så blir det knappt en krona koppen. Hur kan det vara dyrt? Om man dricker tre koppar per dag blir det en tusenlapp om året...

Som sagt, just nu är 30:- kronor för ett paket ett bra pris.

Jämfört med tidigare (senaste året) är 30:- kronor för ett paket rätt mycket.

Kaffepriset har stigit med 30 % på ett år och det tycker jag är rätt mycket oavsett vad varje kopp kostar.

Det blir ett jäkla liv på många för att drivmedelspriserna stigit med 30 % på ett år och ändå är det jämförelsevis billigt att köra bil nu trots att drivmedelpriserna stigit.

Edited by Mackey

Snarare 3 pannor om dagen:)