Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
rejas

Hur gör ni kaffe i båten?

Rekommendera Poster

En tråd liknande "Vad har ni för grill i båten?" men om kaffe.

 

Vi dricker mycket kaffe i vår familj. Hemma har vi en helautomatisk kaffemaskin och blir där lite bortskämda. Visst smakar kaffet i båten alltid gott. Inte minst en regnig kall dag i sittbrunnen. Då smakar snabbkaffet gudomligt. Men jag har inte riktigt fått till det perfekta kaffet i båten. Jag vet att det perfekta kaffet varierar från person till person :-).

 

Med jämna mellanrum provar vi något nytt sätt. Förutom nämnda snabbkaffe som alltid är en tillgänglig snabb lösning och som bara kräver en termos vatten som man kokar på morgonen. Fördelen är ju så klart att alla kan få vilken dryck de önskar (nästan...).

 

Vi har provat att hälla hett vatten genom olika filter. Vi har provat kokkaffe. Vi har provat mokabryggare. Vi har provat pressokanna. I år har turen kommit till Aeropress.

 

Kokkaffe är gott. Det luktar gott och är relativt enkelt. Däremot tycker jag att det är svårt att få till den smak jag vill ha på kaffet.

 

Mokabryggaren är bra om man vill ha en kopp espresso. Frun gillar det med skummad varm mjölk. Jag tar den som den är. Svårt att göra mildare kaffe dock. 

 

Pressokannan är en favorit så här långt. Vi har en rostfri från Biltema som håller värmen bra och som man kan göra kaffe åt flera på samma gång. Kan dessutom stå ett tag och ändå smaka gott. Använd pressomalt kaffe.

 

I år skall vi testa en Aeropress. Samtidigt kommer jag att börja mala bönorna i båten. Jag tror kanske gammalt kaffe är en anledning till att det inte blir helt hundra i båten. Varm och fuktig luft är kanske inte det bästa för kaffet. En annan fördel är att slippa ha så många olika kaffesorter i skåpet. :-).

 

I segelbåten har vi alla dessa attiraljer med oss. Så ser ni Camajo i någon hamn eller vik, knacka på så bjuder jag på kaffe!

 

Hur gör du kaffe i båten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En hemmabryggare av lite mindre sort från Rusta (6-8 koppar, 600W) driven av en 230V-inverter från 12V. Drar inte mycket ur batterierna eftersom den är igång så kort tid. Har även mikro via samma inverter för att värma gårdagens matrester t ex.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nescafé lyx!

Kokar vatten i en visseljohanna.

Alla i besättningen vill inte ha kaffe, några föredrar T.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På alla arbetsplatser jag besökt försäkrar personalen mig att just deras kaffe smakar skit. Jag tror ombyte förnöjer när det gäller kaffe. Därför gör du väl rätt som kaffeälskare genom att ha många olika metoder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I vår båt får man espresso eller pressokaffe.

  • Espressomaskinen är en italiensk "La Piccola" som använder ESE-pods. Den är liten och smidig och vi har inverter för att strömförsörja den.
  • Pressokanna från Bialetti och Zoegas pressomalda kaffe.

Bägge varianterna har sina guldtillfällen tycker jag. En stilla mugg pressokaffe i sittbrunnen en tidig morgon innan frukost eller en god espresso efter lunchen t.ex.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vanligtvis en liten termosbryggare på inverter. Perfekt eftersom den slår av automatiskt när den har bryggt klart. Vid högtidliga tillfällen tar jag till perkolatorn på gasplattan. Min favorit, frugan föredrar ändå termosbryggaren och jag är pacifist 😀

Redigerad av Faderullan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kokkaffe från Arvid Nordqvist i en ”Vissel-Johanna” på gasolspisen. Körde pulver förut, men kokkaffet blir godare. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur är det, kan man hälla kokkaffe på termos? Eller blir det sumpigt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Normalt dricker jag sällan kaffe men det händer på sjön. Kör 230V bryggare från ÖoB på 550W och mycket billig. Fungerar mycket bra, ingen risk att skålla sig, ingen passning och den stänger av sig själv, egenskaper som är nödvändiga när man seglar själv.

I hamn och vid högtidliga tillfällen använder jag en Bialetti, ger utsökt kaffe men är lite arbetskrävande men klart bättre än visselJohanna och Melittafilter.

I en båt fanns en hållare för Bialettin så den stod säkert på spisen. Hade den kunnat stänga av gasen så hade den varit perfekt.

En del människor kan göra gott kokkaffe, men inte jag, trots träning. 

Pulverkaffe och/eller termos är inte tänkbart, man är ju inte desperat! För nödsituationer har jag pulverkaffe i engångsförpackningar. 

 

Det finns/fanns en gasoldriven kaffebryggare som man kunde sätta på skottet och som jag tror använde engångstuber. Den ska vara bra men ganska dyr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev AndW:

Hur är det, kan man hälla kokkaffe på termos? Eller blir det sumpigt?

Du får låta det sjunka, och inte hälla med sumpen ner i termosen så blir det bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi kokar vatten på gasolspisen och brygger i tratt direkt ner i termosen, blir lika gott som bryggkaffe alltid har varit.

 

Snabbkaffe finns också, både med och utan gift...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 timmar sedan skrev Mackey:

Vi kokar vatten på gasolspisen och brygger i tratt direkt ner i termosen, blir lika gott som bryggkaffe alltid har varit.

 

Snabbkaffe finns också, både med och utan gift...

"Bryggkaffe" blir det oavsett hur man bär sig åt då båten ligger i de flesta hamnar.

  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

"Bryggkaffe" blir det oavsett hur man bär sig åt då båten ligger i de flesta hamnar.

Ja få verkar koka kaffe på sjön, men de flesta verkar ju trivas med 96% av tiden i gästhamn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-05-03 vid 18:04 skrev Mackey:

Vi kokar vatten på gasolspisen och brygger i tratt direkt ner i termosen, blir lika gott som bryggkaffe alltid har varit.

 

Snabbkaffe finns också, både med och utan gift...

Samma här; kokar upp i ´johanna` och brygger i tratt. Duger bra. Vill inte släpa ner vår moccamaster till båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev Alicia1:

Samma här; kokar upp i ´johanna` och brygger i tratt. Duger bra. Vill inte släpa ner vår moccamaster till båten.

Om man tycker det duger med Johanna och tratt så finns det ju ingen anledning till en Moccamaster hemma, då duger vilken bryggare som helst.

Moccmastern är riktigt bra, brygger med perfekt fart, temperatur och håller det bryggda kaffet lagom varmt. Manuell bryggning är avsevärt mycket sämre. Min 179 kr bryggare är betydligt bättre.

Ett bra alternativ till Moccamaster är Electrolux EKF7500, den skulle fungera i båten.

Vi har förstört flera bryggare hemma därför att vi bara kör 1-2 koppar. Det är bara de mindre och billigare som klara det.

Har man gäster och behöver mycket kaffe så är en perkulator perfekt. Finns 230V modeller på någonstans mellan 600-800 W som skulle fungera perfekt ombord.

Måste man brygga kaffe på spisen så är nog en perkulator, Bialetti eller annan, det mest perfekta. I synnerhet om man har spritkök eftersom man minimerar spritsmaken i kaffet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
‎2019‎-‎05‎-‎04 vid 18:05 skrev bhemac:

Ja få verkar koka kaffe på sjön, men de flesta verkar ju trivas med 96% av tiden i gästhamn.

"Brygg-kaffe" var en ordvitz!:unsure:

  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

My rate is 12-15 cups a day. To do this, I have with me always and everywhere automatic coffee machine Saeco. The same as it is at my house. She accompanies me in the trunk of the car. There are some inconveniences caused with this. You should always drain the water to make coffee on the way to stop and pour water. The coffee machine consumes 2000 watts., not all inverters can do this. I use the UPS 3000 watts., with batteries removed. Connect to any source of 12 Volts. This is the battery in the car or in the boat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi kör gasolkök och kokar upp vatten och Löfbergs Lila Bold Espresso. Smakar precis som bryggkaffe! Och jag är väldigt kräsen när det kommer till gott kaffe :)

I hamnen kör vi landström och vattenkokare

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Löfbergs och pressbryggare...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pressokaffe och Zoegas pressokaffe. För övrigt vår andra Bodumpress då den första inte flöt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snabbkaffe och varmvatten från kranen i båten under långfärder duger,  men ska det finsmakas kokas det kaffe på Gevalia Bryggkaffe, det ni! 😋

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Rubenjames:

men ska det finsmakas kokas det kaffe på Gevalia Bryggkaffe, det ni!

Varför kokar ni på bryggkaffe när det finns kokkaffe? 

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
51 minuter sedan skrev StyrmanKarlsson:

Varför kokar ni på bryggkaffe när det finns kokkaffe? 

Stor skillnad på smaken 😎

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi (2 pers) gör två pressokannor på morgonen och häller upp den ena i varsin tät termosmugg med snäpplock som man kan dricka direkt ur. Då har man kaffet klart sen när man är på sjön och man behöver bara koka vatten en gång. Minimalt med disk och man slipper hälla upp kaffet i en mugg. Bra på kryss, man kan bara stänga snäpplocket när det är dags att slå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har kört pulverkaffe i många år, kokat vatten på gasolspisen och tänkt att så här smakar kaffet i båten.

Men sedan vi införskaffat en nespressomaskin, kapslar, som går på invertern så känns det inte som om jag tänker gå tillbaka.

Går fort och minimal risk att bränna sig, även när det lutar en del, och man kan få de olika varianter av kaffe som man önskar. En redig kopp svart till frukosten eller en espresso efter maten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev jonas2307:

Men sedan vi införskaffat en nespressomaskin, kapslar, som går på invertern

Smart. Gott kaffe och väldigt säkert.

Själv är jag ingen kaffeälskare utan dricker helst thé. Men ibland ska det serveras kaffe, i synnerhet med fruntimmer ombord så jag har en bryggare på invertern. De få gånger jag dricker kaffe så ska det vara gott så det kanske är dags för en kapselmaskin.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man nu absolut ska dricka the'...

Min fru gör också det, men det finns the' kapslar till nespresso också, det är minst lika stor åtgång på såna ombord som på mina kaffekapslar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...