Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
oskeboske

Gulnad gelcoat

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag skulle rengöra mitt däck på min Helmsman 26 nu i samband med iläggningen. Allt blev rent o snyggt men tyvärr började det regna så jag hann aldrig polera o vaxa direkt efteråt. Det gick då ett par dygn och efter att åter ha hunnit gå några vändor med smutsiga skor på båten bestämde jag mig för att göra rent den igen. Jag använde precis som gången innan både oxalsyra och vanish vilket jag även gjort vid tidigare tillfällen med gott resultat. Gelcoaten blev skinande ren men jag tycker att den har blivit gulare än förr. Trodde dessa medel skulle göra att den blev vitare!?

 

Har lite panik nu och vill inte polera o vaxa innan jag lyckats bleka den till en vitare nyans igen. Nån som har en bra idé om hur jag bör gå tillväga?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det första jag tänker på är syran.

har aldrig vågat mig på att använda syra på varken trä eller plast.

jag tvättade en kompis bil med ett alkaliskt medel som han envisades med att anvönda under protest från mig.

han blandade nog lite starkt i hinken när jag hjälpte honom och hans vita mazda blev lite elfenbensgul :D :D med en jämn ton så resultatet blev okej ändå.

vad gäller trä så har jag inte vågat använda oxalsyra pga att det suger åt sig och finns alltid lite kvar i trät efter sköljning när man vill ha bort t ex blåträ eller mögel.

har du kanske använt för stark blandning? eller är det en färdigblandad produkt man köper?

testa att polera nåt osynligare ställe och se om det blir vitt igen?

eller leva med det

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är långt ifrån en expert på sånt här så jag kan ha helt fel. Jag trodde att det var vedertaget att sura produkter får gelcoat att gulna. Det är därför man kan ha otur med vissa polermedel som innehåller sura lösningsmedel och som därför gör hela jobbet ogjort efter ett litet tag.

 

Börja om från början med en polermedel som är fritt från syror. De flesta båt-anpassade medel borde vara det men annars bör alla lösningsmedelsfria medel funka kalas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker man läst att just oxalsyra ska motverka gulnad gelcoat inte tvärtom 😩. Men det kanske bara tar bort rena missfärgningar? 

 

Det ser inte alls så kul ut nu dock så mottar gärna mer tips hur man får den vitare/blekare igen! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl bara att polera som gäller om man ska få gelcoaten vit och fin. Det är ju bara det absolut yttersta lagret som har oxiderat och blivit guld. polera bort det så blir det vitt igen. 

 

Jag tätade om mina rutor nu under våren och när jag tog bort dem så såg man hur gul gelcoaten var i jämförelse med den del som varit skyddad av rutorna i alla år. Efter att polermaskinen hade fått göra sitt med ett mellan-grovt polermedel så var allting vitt och fint igen. Det värsta är att nu måste resten av båten poleras för att allt ska bli lika bra. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...