Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Oakmountain

Plastning av akterspegel/botten-skarv

Rekommendera Poster

Hej

Nu har jag åkt i sjön tillräckligt många gånger (2), för att plastningen som tidigare ägare gjort en gång. och en gång för att jag inte vet hur man gör, släppt/fläkts upp.

Hur skall man "fästa" den nya plastningen mot den gamla botten? Skall man lämna typ en "ränna" mellan ny plast och gammal botten färg, syftet är ju att plasta in 

skarven mellan botten och akterspegel, UTAN att plastningen fläks upp av vattnet vid körning.

2 ggr har detta hänt i ca 15knop, en rejäl flygtur ner i plurret blev det. :D

Snälla kom med förslag på youtube eller ngt.

20180826_144139.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du måste slipa ner laminatet i en fasning som du sedan bygger upp med polyester och väv i flera lager..

Går inte att bara lägga på polyester och ej heller en rak kant att skarva mot. Du måste göra en lång avfasning.

Efter slipning och innan plastning så rengör med aceton 

du bör nog börja med fasningen ca 15-20 cm in på botten från akterspegeln,  och lika upp på akterspegeln. Väven måste vikas botten-akterspegel eller tvärtom.

Ex: Börja med att lägga på polyester på den avfasade  botten-akterspegel, rolla fast huggen glasfibermatta  på botten och vik den över kanten upp på akterspegeln. Börja med mindre remsor som täcker djupaste delen av fasningen för att sedan ta längre o längre remsor som når slutet av fasningen. Mätta hela tiden med polyester, dock inte för mycket.

Det kan vara lite knepigt vid skarpa väck att få mattan att bli luftfri.

Sedan när det härdat så avsluta med topcoat. du bör slipa bort lite mer bottenfärg men inte den vita gelcoaten, så du kan få till topcoatskiktet mot den befintliga gelcoaten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tack för tipset, skall fasningen göras ca 5mm djupare vid skarven än där jag börjar?

Redigerad av Oakmountain

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...