Oakmountain 0 Postad 2 Maj , 2019 Hej Nu har jag åkt i sjön tillräckligt många gånger (2), för att plastningen som tidigare ägare gjort en gång. och en gång för att jag inte vet hur man gör, släppt/fläkts upp. Hur skall man "fästa" den nya plastningen mot den gamla botten? Skall man lämna typ en "ränna" mellan ny plast och gammal botten färg, syftet är ju att plasta in skarven mellan botten och akterspegel, UTAN att plastningen fläks upp av vattnet vid körning. 2 ggr har detta hänt i ca 15knop, en rejäl flygtur ner i plurret blev det. Snälla kom med förslag på youtube eller ngt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 643 Postad 2 Maj , 2019 Du måste slipa ner laminatet i en fasning som du sedan bygger upp med polyester och väv i flera lager.. Går inte att bara lägga på polyester och ej heller en rak kant att skarva mot. Du måste göra en lång avfasning. Efter slipning och innan plastning så rengör med aceton du bör nog börja med fasningen ca 15-20 cm in på botten från akterspegeln, och lika upp på akterspegeln. Väven måste vikas botten-akterspegel eller tvärtom. Ex: Börja med att lägga på polyester på den avfasade botten-akterspegel, rolla fast huggen glasfibermatta på botten och vik den över kanten upp på akterspegeln. Börja med mindre remsor som täcker djupaste delen av fasningen för att sedan ta längre o längre remsor som når slutet av fasningen. Mätta hela tiden med polyester, dock inte för mycket. Det kan vara lite knepigt vid skarpa väck att få mattan att bli luftfri. Sedan när det härdat så avsluta med topcoat. du bör slipa bort lite mer bottenfärg men inte den vita gelcoaten, så du kan få till topcoatskiktet mot den befintliga gelcoaten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Oakmountain 0 Postad 2 Maj , 2019 (redigerade) Tack för tipset, skall fasningen göras ca 5mm djupare vid skarven än där jag börjar? Redigerad 2 Maj , 2019 av Oakmountain Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser