Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
steffo100

Rulle - vad är detta och är den köpvärd?

Rekommendera Poster

Hej,

Jag skulle behöva en rulle och undrar om denna är något att satsa på (har en gammal båt)?

Robust, finns reservdelar osv - den heter 100 S - 5

 

 

Hoppas någon kan råda om det är ett vettigt köp.

Min jobbarkompis vill ha 5000 för den.. är det värt det?

9519967876.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp den här på Blocket istället, vill ha 4000:- kronor i annonsen.

 

Rullen är säkert värd 3 000:- kronor om den är i bra skick.

Du kan köpa en ny för cirka 8000:-.

 

Reservdelar finns, men är ofta dyra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okey - tack!

Så länge det finns reservdelar är jag lugn - även att det svider i plånboken..

 

Vad behöver man hosta upp för ett hyfsat begagnat segel som passar till?

Dyker ju upp begagnade fockar då och då - set några för 4-5 papp det senaste året

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev steffo100:

- - -

Vad behöver man hosta upp för ett hyfsat begagnat segel som passar till?

Dyker ju upp begagnade fockar då och då - set några för 4-5 papp det senaste året

Priset på begagnade segel beror på storlek o ålder/grad av slitage och är rätt svårt att gissa.

När du hittar ett segel i en prisklass som du är nöjd med så är det ingen astronomisk kostnad att låta en segelmakare byta förliksremsan till en som passar till din förstagsprofil (om du inte har tur och hittar ett segel med rätt förliksremsa). Det är viktigt att det är rätt mått på förliksremsan. Är den för grov så det kärvar så blir det svårt att hissa o dra ner seglet. Är den för klen så riskerar du att seglet rappar ur profilen. Om det händer i friskare vind (det är då belastningen är som störst) så kan det uppstå en riktigt krisig situation när du varken får upp eller ner seglet eller kan rulla in det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 hours ago, Mackey said:

Du kan köpa en ny för cirka 8000:-.

Inte får du nån ny Furlex för 8000? Kostar väl snarare 12k.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite OT..

Har en självslående fock alltid en skena monterad eller kan den ha skot som ett vanligt segel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev sajjen:

Inte får du nån ny Furlex för 8000? Kostar väl snarare 12k.

http://www.royalmarine.se/

6 000:- kronor för en ny, så jag skulle inte längre lägga 3000:- kronor  på en begagnad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev steffo100:

Lite OT..

Har en självslående fock alltid en skena monterad eller kan den ha skot som ett vanligt segel?

Självslående fock skotas "by definition" normalt med en skotvagn på en böjd skena. Det går självklart att ordna lämpliga skotpunkter och skota "på traditionellt vis". Jag hade sönder skotvagnen en gång så alla kulorna trillade bort, då ordnade jag tillfälliga skotpunkter tills jag fick tag i en ny skotvagn o det fungerade helt OK.

 

Om du bara har självslående fock så rekommendera jag att du ordnar ett par skotpunkter på respektive reling så står focken bättre vid undanvindssegling.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Fattar jag rätt att jag kan köpa en rulle med  tillhörande fock som levereras utan skena och sedan kunna sätta skotpunkter på relingen så jag kan segla självslående utan skena?

Självslående skot kommer inte med heller med men jag antar jag kan lösa detta på Biltema?

Mycket tacksam för svar - måste bestämma mig snart..  (ja - jag har låg budget)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
10 minuter sedan skrev steffo100:

Hej,

Fattar jag rätt att jag kan köpa en rulle med  tillhörande fock som levereras utan skena och sedan kunna sätta skotpunkter på relingen så jag kan segla självslående utan skena?

Självslående skot kommer inte med heller med men jag antar jag kan lösa detta på Biltema?

Mycket tacksam för svar - måste bestämma mig snart..  (ja - jag har låg budget)

Vad har du för båt? Om man har en mindre som inte har så stort försegel (fock, ej genua) så kan man hjälpligt göra som på den här bilden. Man sätter ett block i skothornet på seglet som sedan löper i en lina som går från ena sidan på båten och upp genom blocket i seglet och sedan ner till andra sidan båten och sedan tillbaka till sittbrunnen. Med block på sidorna kan man sedan reglera hur hårt skotat man vill ha det. Detta gäller dock att trimma in så att man får ett segel som inte fladdrar i akterliket eller stänger liket helt, så skotvinklarna är mycket viktiga för att få det att funka optimalt. Det gäller även att man har block som tål de höga belastningarna som blir, att köpa block på Biltema är alltså helt förkastligt för de håller inte för påfrestningarna för detta ändamålet.

81B73AAE-9157-454C-AE8C-FCFBA8BDD1ED.jpeg

Redigerad av pseudonym

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...