Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
heimlaga

Hur skall man bygga en bra rodergenomföring?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Roderaxeln av vanligt järn löper i ett fastplastat mässingsrör i min plastsnipa. Naturligtvis har axeln rostat riktigt illa och från nedre ändan av röret går en 20cm lång spricka i laminatet mitt efter stäven i riktning mot propellerhylsan.

 

Med andra ord behövs det en ny roderaxel och en ny hylsa för axeln att löpa i. Hylsröret skall nå upp till relingshöjd där rorkulten sitter på axeländan.

 

Metallarbete är inget problem här på backen men jag undrar hur en bra roderhylsa skall vara konstruerad?

Behövs det tätningar så vatten inte trycks upp igenom röret?

Behövs det nylonbussningar eller bronsbussningar för axeln att löpa emot eller duger det med en rostfri 20mm axel i ett rostfritt rör?

Hur skall genomföringen genom stäven konstrueras?

 

Jag kommer inte att bygga det här just nu men jag har möjlighet att få tag på rostfritt material och då gäller det att veta hur man tänker bygga.

Därför behöver jag era råd!

 

 

 

 

plastbåt4.JPG

Redigerad av heimlaga

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Skulle det gå att bygga rodergenomföringen av en gammal liten propellerhylsa som jag har liggande?

Redigerad av heimlaga

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja visst.

Många har det i princip så.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt roder har ett vattensmort gummilager i nederkant av röret och inget alls i ovankant (rostfri axel och aluminiumrör). Röret är så högt att det är gott och väl 40 cm över vattenytan, alltså behövs ingen tätning. Cirka 10000 timmar på denna konstruktion och det fungerar som nytt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra för då kan jag också strunta i tätningen.

 

Nu har jag mätt och konstaterat att det blir knappt om utrymme för en gammal priopellerhylsa.

Hur skulle det vara med ett rostfritt rör med fastsvetsad fläns på nedre ändan och inpressade nylonbussningar i båda ändorna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hittade ett lämpligt rör och en lämplig bit rostfritt flatjärn till fläns. I röret finns utrymme för nylonbussningar.

Nu undrar jag om bussningarna behöver låsas fast på något vis eller om det räcker med presspassning i röret......... och om det blir problem med galvanisk korrosion om jag gängar övre ändan på röret och skruvar på en mässingsmutter?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...