Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Silvershark580

Landström för att endast ladda batterier till elmotor.

Rekommendera Poster

Hej

Jag funderar på att montera ett Landströmsintag kopplat till ett uttag för att endast ladda batterierna till elmotorn.

Båten är en Silver Shark 580cc, laddaren funderar jag på en victron eller från MOJOshop 24V.

Frågan är om jag måste ha en galvanisk isolator. Har försökt läsa på forum men blir inte klok. 

 

Så här tänker jag: Från intag till uttag så har jag ingen jordanslutning i båten, laddaren är IP65 minst och ingen jordanslutning. Då bör det väl inte gå några galvaniska strömmar som gör att jag får korrosions problem trots aluminium båt?

Tack på förhand

/Micke

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det är egentligen inte tillåtet att koppla el utan jord eller lordfelsbrytare. Men det stämmer att man slipper problem, se bara till att allt kopplas och på ett seriöst sätt. En galvanisk isolator är lämplig till större installationer. Om man inte kikar på en enkel från vi tron 16a till exempel en normalstor batteriladdare 

Redigerad av LarryG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är inte är kopplat enligt regelverket så behöver inte försäkringsbolaget betala ut ersättning om något händer. Ännu värre är att båtens ägare kan dömas om något händer.

Gör en riktig installation, en galvanisk isolator är onödigt. Laddaren kan inte ge några galvaniska problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Dessutom funkar inte galvaniska isolatorer i Skandinavien enligt Seawolf (pga för hög potentialskillnad), falsk trygghet är det värsta som finns

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...