Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Mr_m

Polering av rostfri propp

Rekommendera Poster

Hej på er.

 

Tänkte kolla hur ni gör för att polera upp er rostfria propeller? Har en Duopropp som skulle behöva snyggas till.

Så frågan är,

vad kör ni med för trissa

vilket medel för tvätt

vad använder ni er av för poleringsmedel

 

osv, osv.

 

Tacksam för tips :)

 

/Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag har aldrig annat än rengjort / torkat av mina props med vatten, tvättmedel och svamp. Finns det någon som polerar propsen?
Kan du skicka en bild på dina?

Redigerad av Baxlaget

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har kört autosol vid behov.

 

Det händer att de börjar rosta och det är främst då eller inför försäljning man vill att de skall se finare ut...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det börjar rosta på rostfritt stål så hjälper det bara kortvarigt att polera. Roten till rosten sitter i små porer med små atomer av legeringsmetallerna. Det går aldrig att komma in i de porerna med polermedel. Enda sättet att stoppa fortsatt rost permanent är att kemiskt bekämpa orsaken till rosten med betmedel för rostfritt.

 

Wichard har en produkt som heter Greenox som är rätt miljövänlig. Rostfri-firmorna har kraftigare medel i sin arsenal.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, Det är klart att man polerar sina propps:P

en klar en kvar på bilden,

Den första tvättade jag först och våtslipade med 1500 lackpapper men svinto gick lika bra,

Den andra blev bättre, jag bara körde Svinto utan vatten och där det satt lite hårt tog jag fint sandpapper och sedan svinto,

sist avfettning och tvätt för att få rent i splines osv,

nytt drevfett på rena axeln och propparna,

Smack ihop, fint som snus:P

propp polerad.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klart man rengör. Har alltid kört med vatten och svinto. Fungerar perfekt.

minskad propp.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev patrikflink:

Klart man rengör. Har alltid kört med vatten och svinto. Fungerar perfekt.

 

Såklart att det blir blankt med Svinto. Men riskerar du inte att det fastnar små metallpartiklar från Svinto på propellern som är grund för att det rostar?

 

Jag läste någonstans (be mig inte om källa för det har jag glömt) att inte bearbeta anoderna med stålborste för att inte få in stålpartiklar i aluminiumet. Risken var att anoden i så fall koncentrerade sig på att skydda dessa stålpartiklar och inte skötte sitt jobb att skydda aluminiumdrevet.

 

Jag rengör numera anoderna med styv plastrondell på borrmaskinen. Grön skurduk på propellern borde minska risken att det skapas grund för ny rost.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Brukar göra enligt följande eftersom propparna ändå är hemma över vintern:
Skrapar bort eventuell havstulpan med skaftet på en mejsel.
Putsar med autosol.
Tvättar med lacknafta.
Tvättar med etanol.
Putsar med microfiberduk.
Propparna blir spegelblanka :) 
 

Funderade på havstulpanerna på propellern under sensommaren, de borde bli ganska snurriga efter en liten tur.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte om det enbart är jag, men jag brukar få någon form av kalkbeläggning fläckvis. Vet inte om det kan hänga ihop med offeranoderna på drevet kanske..

Oavsett, jag brukar börja med en lätt dusch Sharkbite Barnacle Remover. Efter det är alla spår av kalk borta. Efter det skurar jag av dom med Universal Allputsmedel och den gula plastsvampen som följer med. Efter den kuren brukar mina proppar se riktigt bra ut. Som skydd över vintern..säkert helt onödigt..brukar jag dusch och torka över dom med en skvätt WD40.

 

Klappat o klart!  🙂

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 hour ago, Lintott said:

Såklart att det blir blankt med Svinto. Men riskerar du inte att det fastnar små metallpartiklar från Svinto på propellern som är grund för att det rostar?

 

Jag läste någonstans (be mig inte om källa för det har jag glömt) att inte bearbeta anoderna med stålborste för att inte få in stålpartiklar i aluminiumet. Risken var att anoden i så fall koncentrerade sig på att skydda dessa stålpartiklar och inte skötte sitt jobb att skydda aluminiumdrevet.

 

Jag rengör numera anoderna med styv plastrondell på borrmaskinen. Grön skurduk på propellern borde minska risken att det skapas grund för ny rost.

Vet inte om det kan vara en risk,, hittills inga problem med rost men bra tanke,

anoder rengör jag inte, är mer än hälfjen borta så byts dom ut annars får dom sitta, viktigt bara att aldrig måla på dom, montera dom sist när allt är klart

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
38 minutes ago, P_Martinsson said:

Vet inte om det enbart är jag, men jag brukar få någon form av kalkbeläggning fläckvis. Vet inte om det kan hänga ihop med offeranoderna på drevet kanske..

Oavsett, jag brukar börja med en lätt dusch Sharkbite Barnacle Remover. Efter det är alla spår av kalk borta. Efter det skurar jag av dom med Universal Allputsmedel och den gula plastsvampen som följer med. Efter den kuren brukar mina proppar se riktigt bra ut. Som skydd över vintern..säkert helt onödigt..brukar jag dusch och torka över dom med en skvätt WD40.

 

Klappat o klart!  🙂

Kalkbeläggning var ordet, samma här

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev Lintott:

Såklart att det blir blankt med Svinto. Men riskerar du inte att det fastnar små metallpartiklar från Svinto på propellern som är grund för att det rostar?

 

Jag läste någonstans (be mig inte om källa för det har jag glömt) att inte bearbeta anoderna med stålborste för att inte få in stålpartiklar i aluminiumet. Risken var att anoden i så fall koncentrerade sig på att skydda dessa stålpartiklar och inte skötte sitt jobb att skydda aluminiumdrevet.

 

Jag rengör numera anoderna med styv plastrondell på borrmaskinen. Grön skurduk på propellern borde minska risken att det skapas grund för ny rost.

Än så länge har det inte börjat rostat, har väl kört med svinto i 5 år på förra båtens rostfria propeller, även drevduschen får sig en omgång med svinto.

Redigerad av patrikflink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev Lintott:

Såklart att det blir blankt med Svinto. Men riskerar du inte att det fastnar små metallpartiklar från Svinto på propellern som är grund för att det rostar? 

Jo visst är det så.

Järnsmitta kallas det för.

Läs mera här.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Så Autosol verkar vara det bästa. Mina hade nog inte sett ljuset av polering på ett tag så jag har kört av dem med en metall fri "flapp" på vinkelslipen. Ser bra ut men vill ju polera upp den där "silver" känslan av spegel. 

 

Var länge sedan jag polerade rostfritt. Har för mig att det tog sin lilla stund. Blir att inhandla en tub och sätta sig på bänken ikväll och se hur resultatet blir.

 

ser även att det finns en speciell autosol för just rostfritt.

https://www.autoparts.se/sv/articles/2.237.3899/lampa-autosol-rostfritt-polish

 

 

Tyrolit verkar ha ett najs kit för detta ändamål.

 

Jag läste någonstans att det fanns elektrolyt bad där man doppar ner rostfritt för att få till den ytan jag är ute efter direkt. Dock måste lager osv pressas ur isåfall.

 

Någon som vet något ang detta?

Redigerad av Mr_m

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 5/2/2019 at 10:46 PM, Lintott said:

Om det börjar rosta på rostfritt stål så hjälper det bara kortvarigt att polera. Roten till rosten sitter i små porer med små atomer av legeringsmetallerna. Det går aldrig att komma in i de porerna med polermedel. Enda sättet att stoppa fortsatt rost permanent är att kemiskt bekämpa orsaken till rosten med betmedel för rostfritt.

 

Wichard har en produkt som heter Greenox som är rätt miljövänlig. Rostfri-firmorna har kraftigare medel i sin arsenal.

 

Återupplivar tråden lite. Jag har just små porangrepp på en ett år gammal rostfri propeller, t ex där propellerns namn är instansat. Inget allvarligt men ser möjligen inte så snyggt ut. Behöver man bry sig om det egentligen, eller är det som en del i tråden påpekar mest en grej inför försäljning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...