Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
bojsvaj

Yamarin Cross 49BR , passar för lugna turer i havet?

Rekommendera Poster

Tittar på denna just nu, och planlösningen, ekonomi, lätt att underhålla och goda sjöegenskaper börjar få mig att luta åt att köpa en sådan. Man får ju med kapell och en Yamaha F60 till ok pris.

 

Någon som har åsikter om den båten? Insåg att jag postat i mitt tidigare inlägg utan Yamarin i titeln så jag gjorde denna tråd istället.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur definierar du havet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Öppet hav med lite öar vid kusten. Inte inomskärs.

Hade en 4.1m helt öppen båt med 25hk tidigare och den fick man planera sina turer med. 4personer i den och havet började gunga så blev det läskigt.

Tänkte att denna ger mer skydd, har bättre skorv, större och pålitligare motor m.m. och borde vara bra? Känslan säger att det är bättre att köpa en sådan här än en 5.5m plastbåt av äldre modell?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev bojsvaj:

Öppet hav med lite öar vid kusten. Inte inomskärs.

Då låter 4.86 meter litet i mina öron. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
35 minutes ago, Kane said:

Då låter 4.86 meter litet i mina öron. 

Sant, men då jag tidigare tuffat runt i en 4.1m med 25hk plastbåt så borde ju detta vara ett rejält lyft? Läser tester som denna och ser att den klarar grövre sjö minst lika bra som några +5m båtar?

 

http://www.livetombord.se/artiklar/e-tester/20130501/yamarin-cross-49-br-trivs-i-vassa-vagor/

 

vill inte ha en 6m båt, blir för stort

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om längd/vikt är begränsande så är givetvis Yamarinen en bra båt i förhållande till sin storlek.

Men som de skriver i testet så är det kanske en båt för lugnare miljö. Inomskärs eller kort utflykt till badö.

 

"Är ni aldrig fler än fem personer, färdas inomskärs och månar om ekonomin? Då skulle jag köpa 49:an hellre än storasystrarna 53 eller 63. Fem sitter som sagt bekvämt ombord och med 60-hästaren blir inköpspriset cirka 200 000 kronor, ungefär hälften av vad en 63 BR kostar och 60 000 billigare än 53:an. Visst skumpar det mer i högre sjö och benutrymmet är trängre på längre turer, men ska du åka på en kort utflykt till en badö gör 49:an jobbet lika bra som storasystrarna. "

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite så jag tänker, det blir inga längre sträckor på öppet hav. Tvärs över fjärdar, kanske 10-20 distans max. Blir det riktiga dyningar eller hård sjö får man vänta eller gå in någonstans. Men kapellet gör ju att man iallafall kan dra sig bekvämt hemåt om det blåser och regnar lite.

 

Ett problem eller en bra sak är ju dock att Yamarin Cross verkar stå högt i pris. Andrahandsvärdet är betydligt högre än plastbåtarna. Men det kanske är av positiv anledning :) Någon gång ska ju båten säljas också.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Yamarin 49 Bowrider är ett utmärkt exempel på denna komfortrevolution. Här sitter pulpeterna nästan midskepps och för att vara en så liten båt är sittbrunnen stor. Så stor och bekväm att Cross 49 BR  konkurrerar med sina större systrar. I vissa fall är den till och med bättre!"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag, som har en Yamarin 490 (plast), skulle påstå att fördelen med att sitta långt fram i båten är begränsad. Båten kommer fortare upp i plan, ja, men om man bara är två personer ombord så slår båten mer där man sitter. Oftast slår det mindre ju längre akteröver man sitter. Dock är fjädrande stolar en klar fördel. 

Generellt är Yamarin kända för att bygga bra skrov och ha bra kvalitet i detaljarbetet. Har inte provat någon Cross 49:a men tror säkert det är en bra båt. Men det finns fler. Har kollat mycket på Ockelbos senaste skapelser och tycker de verkar bra de också. Kolla dem också innan du slår till. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur gick det blev det affär? Vad tycker du i så fall om Yamarin cross 49 br?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minutes ago, Sailor_Hof said:

Hur gick det blev det affär? Vad tycker du i så fall om Yamarin cross 49 br?

Japp blev köp av en 2015 med 60hk och drygt 100h. Mycket nöjd, går fint i havet men är inget fartmonster såklart. Bekväm och välbyggd. Skrovet har sina repor och oxiderar men det är ju underhållsfritt och inte alls "plåtigt" i känslan. Känns som en mycket större båt

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Låter bra! Tittar själv på en just nu och behöver hitta argument för att övertyga mig själv och övriga i familjen ;) Något som är negativt med den?

Redigerad av Sailor_Hof

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den är ju rätt dyr, men å andra sidan står sig värdet bättre än "plastbåtar".

Lite knöligt med strumpa till kapellet istället för kapellgarage,  men jag skulle inte betala mer för en 53/54 bara för den lilla skillnaden och lite mer stuvutrymme. Personligen skulle jag inte vilja ha en 40hk på den, 60hk är lagom. 

Ska köra mer innan jag skriver ngt bra/dåligt men första intrycken är över förväntan. 

Fick ge knappa 200' med kärra vilket kändes bättre än 250' för en likadan ny med kärra. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...