Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
matss65

Förspännare lattor

Rekommendera Poster

Hej

Är det någon som har nåt tips på var jag kan få tag på förspännare till lattor.

Det är som en kil ca 40 mm bred och 100 mm lång. Tänkte lägga till en bild men jag fick fel i uppladdning trots att den var bara 1.2 mb??

 

Jag behöver 1 men tar gärna fler  om det finns. Funderade om det  skulle funka med byggkilar som man har för att väga av golv. Måste ju kompletteras med låsnig för remmen. Kanske funkar med att fräsa ut ett  spår för remmen och ha en lite skruv som låsning. Kan kanske funka tills man byter segel vilket inte blir i år då det är för mycket andra utgifter nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag försökte för en tid sedan att lägga in bilder här, det funkade inte. Jag använder Firefox.

Men efter tips härifrån öppnade jag istället Google Chrome, då gick det alldeles utmärkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev Wingan:

Jag försökte för en tid sedan att lägga in bilder här, det funkade inte. Jag använder Firefox.

Men efter tips härifrån öppnade jag istället Google Chrome, då gick det alldeles utmärkt.

Här kommer en bild på dels en originalförspännnare och en test jag gjorde med en plastkil från xl bygg. Det finns olika färger och den bruna passar fint. Frågan är om det funkar irl? Vårt at testa om jag inte hittar någon ny orignal. Alternativet är att lämna till en seglemakare och byta ut försännare till den varianten som används idag med det kostar 600 kr styck plus arbetet

Citat

forspannare.thumb.jpg.5650f10aabb386dee07c3939722e8fe7.jpg

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra försök. Kan mycket väl fungera!

Går väl annars att vidareutveckla? Skruvarna ser ut att ta lasten, i stället för som tidigare i spännet.

Kanske genomgående skruvar med en lång RF-bricka med två hål på andra sidan och med muttrar?

Detta för att inte dra sönder spännet. Torx- eller insex-skalle för att inte slinta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skruvarna är redan  genomgående med mutter på baksidan seglet, det är dessa tillsammans med skruven till höger, fäste för ryttare,  som fäster hela plattan på seglet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra, då bör det funka.

Bara en aning pyssligare att finjustera, jmf. med original.

Men detta görs väl bara en gång per säsong?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...