Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
skippeer

2 polig huvudbrytare till inombordsmotor i glasfiberbåt

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Jag vill minska risken för läckströmmar via motorn, rak axel och propeller.
Ändringen är något jag tänkte göra kommande vinter men det gäller att samla idéer och kartlägga elkopplingarna i båten.

 

Idag har jag gastäta enpoliga huvudbrytare till service- och start-batteribankerna.

Minuspolen till motorn verkar ha gemensam kraftig ledare för både startmotor och generator.

 

Jag ser 2 möjliga lösningar:

  • ny två polig huvudbrytare till motorbatteribanken (Sleipner har tidigare haft för bogpropellrar)
  • kontaktor som styrs från befintlig enpolig huvudbrytare

 

Har uppfattat att Amel  (franskt kvalitetsvarv) använder kontaktor för att bryta minuspolen vilket är en snygg lösning för då slipper jag ändra på panelen för diverse huvudbrytare (start, service, bogpropeller, nödstart).

 

Har någon tidigare byggt om till 2 polig brytning till motorn?

 

(Bilden nedan är lånad från äldre diskussion på nätet)

Sleipner - 292-2-polig. huvudbrytarejpg.jpg

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jo, jag ordnade tvåpolig brytning till motorn. OBS, generatorn hade sin minus separerad från motorgods.

2pol.pdf

Redigerad av Seawolf
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tack Seawolf för elschemat, mycket tydligt med olika färger.

 

I mitt huvud ser jag några möjliga källor till läckströmmar till propeller:

  • landström - varmvattenberederade (skyddsjord) - motorn - rak RF axel - Flex-O-Fold propeller
  • landström - fel i batteriladdaren - batteriminus - motorn - rak RF axel - Flex-O-Fold propeller

Är det overkill att bryta minuspolen till motorn om båten har  landström via skyddstrafo?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev skippeer:

tack Seawolf för elschemat, mycket tydligt med olika färger.

 

I mitt huvud ser jag några möjliga källor till läckströmmar till propeller:

  • landström - varmvattenberederade (skyddsjord) - motorn - rak RF axel - Flex-O-Fold propeller
  • landström - fel i batteriladdaren - batteriminus - motorn - rak RF axel - Flex-O-Fold propeller

Är det overkill att bryta minuspolen till motorn om båten har  landström via skyddstrafo?

 

Om det finns andra metallföremål i vattnet (t.ex åskskyddsinstallation utan gnistgap) som är anslutna till likströmsminus så kan ev. viss galvanisk ström  skapas om motorminus är permanentansluten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Andra metallföremål....
 

Inget åskskydd ombord (finns olika åsikter om det är bra eller dåligt).
Ingen "bonding" av skrovgenomföringar.

 

Jag har en sintrad platta på styrbordssidan och en skrovanod på babordsidan som jag skall kartlägga hur de är kopplade i båten, eventuellt är de kopplade i "serie" (dold kabeldragning bakom inredning).
En sintrad platta för radio jord kan jag köpa men skrovanoden är jag mycket frågande till varför den finns monterad.
 

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev skippeer:

En sintrad platta för radio jord kan jag köpa men skrovanoden är jag mycket frågande till varför den finns monterad.

Den sintrade jordplattan är nog tänkt för HF-radio. Tyvärr är den inte så effektiv som många tror. Kanske har man behövt en bättre jor och då kompletterat med en anod.

 

Nej det finns nog inte olika åsikter om åskskydd, det är alltid det bästa. Däremot kan ihopkopplingen  med andra system ställa till det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...