Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Tessin

Frysskador Mercruiser

Rekommendera Poster

Inför vintern körde jag i glykol i min Mercruiser 5,7. Jag tog bort termostaten för att glykolen skulle komma ut i hela motorn. Jag körde motorn ca 10-15 SEK tills det kom ut glykol vid drevet.

 

När jag idag skulle byta packning i termostathuset hade det kommit upp lite vatten som runnit ut på motorn. Någon centiliter eller så. Och det verkade inte vara så mycket glykol i det.

 

Kan detta vara ett tecken på att det funnits  kvar vatten i motorn under vintern? Gjorde jag något fel vid konserveringen? Går det att upptäcka frysskador på annat sätt än att starta motorn?

 

tacksam för hjälp 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du värmeväxlare? Alltså sötvattenkyler du motorn eller kyler du den med havsvatten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En sjövattenkyld motor ska alltid tömmas genom dräneringspluggarna innan man kör in glykolblandningen. Termostaten behöver man inte göra något med. Metoden som du använt är lite riskabel. 

 

Det finns ju en risk att något frusit sönder men man ska inte måla fan på väggen. Provkör och kolla om allt fungerar som det ska. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset. Får hålla tummarna denna gång.

 

Vart sitter pluggarna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Tessin:

Vart sitter pluggarna?

Det står i verkstadhandboken. På en V8 antagligen en på varje sida av blocket och en undertill på varje limpa. Men  som sagt kolla handboken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar vara lite olika antal pluggar.. på mina gamla 5,7 så satt det 5 pluggar,en på varje sida av blocket, en under varje limpa och en i framkant vid vattenpumpen.

Har du sjövattenkyld så ska du först köra med ansluten vattenslang och skölja igenom systemet, gärna 10-15 minuter, min till motorn är varm och termostaten öppnar.-  Sedan dränerar du motorn, och sist så kör du in glykolblandning via vattenintaget med spolmuff. Sketaenkelt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...