Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
AndW

Stor skillnad på aluminiums korrosionsbeständighet?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej,

 

Jag gjorde ett eget beslag till masten, en antennhållare i aluminium, ett plattjärn från byggvaruhuset. Det blev mycket galvanisk korrosion på fästet kring antennen och kring infästningen i alumasten, som gjordes med rostfri skruv och mutter. 

 

På andra ställen sitter det rostfri skruv i masten utan särskilt mycket korrosion år efter år. Utan tef-gel eler annan isolering.

 

Är det så att det skiljer mycket mellan olika aluminiumtyper, kanske pga ytbehandling?

 

Vad kan man göra åt det förutom tef-gel, såg lammullsfett (lanolin) föreslås någonstans? Gissar att lanolinet valts för att det förblir fast vid relativt höga temperaturer.

Redigerad av AndW

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
5 timmar sedan skrev AndW:

- - -

Är det så att det skiljer mycket mellan olika aluminiumtyper, kanske pga ytbehandling?

- - -

Det finns nog lika många aluminiumlegeringar som det finns stållegeringar. De aluminiumlegeringar som väljs för att tillverka master (och de idag så populära aluminiummotorbåtarna) är valda för att de har goda egenskaper mot korrosion i saltvattenmiljöer. Ditt aluminiumplattjärn från byggvaruhuset är nog inte i närheten av de egenskaperna.

 

Din installation är att likställa med att montera en bit bonnjärn på ett rostfritt material (båda delarna är stållegeringar). De olika legeringarna har olika placeringar på den galvaniska listan och förorsakar oxidation/korrosion.

 

5 timmar sedan skrev AndW:

- - -

Vad kan man göra åt det förutom tef-gel, såg lammullsfett (lanolin) föreslås någonstans? Gissar att lanolinet valts för att det förblir fast vid relativt höga temperaturer.

Svårt att komma med råd beroende på att legeringen i aluminiumplattjärnet samt eloxeringen i detsamma är okända (det är tyvärr ofta så med den tekniska specifikationen på den typen av material från byggvaruhuset). Även en "fritt hängande" bit av ditt plattjärn kan i värsta fall oxidera i en marin miljö och då hjälper det inte hur väl du än försöker isolera ditt antennfäste från masten.

 

Om aluminiumplattjärnet tål marin miljö så kan det minska oxidationen om du galvaniskt isolerar infästningen mellan fäste o mast. En plastskiva mellan delarna och TefGel i nit/skruv-infästningen  är nog det optimala. Lammullsfett har troligen en alltför okänd specifikation för tekniska egenskaper för att det ska gå att lite på dess påverkan på oxidationen.

 

Även val av fästelement kan påverka oxidationsbenägenheten. Rostfri skruv från byggvaruhuset är oftast av kvalitet A2 (det brukar stå på deras förpackning). Den rostfrikvaliteten är mer korrosionsbenägen än rostfritt av kvalitet A4 (syrafast) som är den kvalitet som används för skruvförband på master när de sätts samman hos mastleverantörerna (I båttillbehörsbutikerna finns nog både A2 och A4, du får fråga. Hos riktigt seriösa skruvleverantörer som t.ex. Sifverts Skruv är det som ligger i plockaskarna av kvalitet A4.). Även för popnitar finns det motsvarande val av legeringar. En billig aluminiumpopnit korroderar på ett sätt som en monelpopnit inte gör (båttillbehörsbutikerna säljer oftast monelnitar. Byggvaruhusen har nog sällan monelnitar).

Redigerad av Lintott

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var bara i infästningen mot mast och antenn som det var korrosion, inte på fria ytor. Hade faktiskt lagt eltejp emellan så gott jag kunde på båda ställena.

 

Är väl införstådd i A2 och A4 osv. 

 

Då får jag försöka hitta plattjärn av EN-AW 5083...nån som har en ledtråd i göteborgstrakten...?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev AndW:

- - -

Då får jag försöka hitta plattjärn av EN-AW 5083...nån som har en ledtråd i göteborgstrakten...?

Eller köpa ett färdigtillverkat fäste, ett sådant här t.ex. (hittat hos Benns)

bild.png.d6c386e3326a55bea92a8ec8e54b83fb.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

5083 finns inte som plattjärn, bara plåt. har massor med skrotbitar hemma.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Äh, nästa gång jag tittade så tyckte jag mest det var lite vitt damm. Torkade bort det och metallen såg bra ut. Det kommer hålla 10 år minst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev AndW:

Äh, nästa gång jag tittade så tyckte jag mest det var lite vitt damm. Torkade bort det och metallen såg bra ut. Det kommer hålla 10 år minst.

Masten eller fästet..?
Vitt damm brukar vara aluminiumet som försvinner.

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...