Jump to content
Wednesday 23 June 2021
Baxlaget

Skrönor i båt- och andra världar

Recommended Posts

Många sjömanshistorier har ju visat sig rätt så sanna. Jättebläckfiskar fotades för första gången helt nyligen. Monstervågor  är ju en rätt läskig grej som verkar vara mycket vanligare än man trott. (https://en.wikipedia.org/wiki/Rogue_wave

 

Nånstans i ett seriöst sammanhang såg jag en uträkning som gjorde troligt att monstervågor var en mycket stor bov i haverier till sjöss.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Så är det tydligen en amerikansk ex astronaut som har funnit bevis för exakt var någonstans vraket av Arken finns, jag har tillockmed sett "äkta" satellitbilder här på Internet

Har du någon källinformation? I dessa fall handlar det nog om att, på olika sätt, skapa uppmärksamhet och därmed tjäna reklampengar.
 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fästingar satt och lutpassade i alsnåren när jag var liten, men det gör de inte längre.

Hur kommer det sig?

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev AndW:

Nånstans i ett seriöst sammanhang såg jag en uträkning som gjorde troligt att monstervågor var en mycket stor bov i haverier till sjöss.

Min tanke är att det handlar om stora gassläpp från havsbotten. Det måste ju finnas fler platser än Bermudatriangeln som innehåller (metan)gas.

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 minuter sedan skrev Mackey:

Fästingar satt och lutpassade i alsnåren när jag var liten, men det gör de inte längre.

Hur kommer det sig?

Vi har kameraövervakning idag :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
30 minuter sedan skrev Baxlaget:

Har du någon källinformation? I dessa fall handlar det nog om att, på olika sätt, skapa uppmärksamhet och därmed tjäna reklampengar.
 

Det är nog Gordon Cooper som avses, men han letade egentligen efter sovjetiska ubåtar och avskjutningsramper för kärnvapen.

 

Som en bieffekt uppmärksammade han sjunkna skepp som säkert kan innehålla värdefulla skatter.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minut sedan skrev Mackey:

Det är nog Gordon Cooper som avses, men han letade egentligen efter sovjetiska ubåtar och avskjutningsramper för kärnvapen.

Det där vet CIA sedan länge.

2 minuter sedan skrev Mackey:

Som en bieffekt uppmärksammade han sjunkna skepp som säkert kan innehålla värdefulla skatter.

Ska vi ge oss iväg? :D

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 minuter sedan skrev Mackey:

Fästingar satt och lutpassade i alsnåren när jag var liten, men det gör de inte längre.

Hur kommer det sig?

Exakt. 

Och fick man en som bet sig fast satte man smör på dem och efter en kvart vred man ut dem moturs. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
58 minuter sedan skrev Mackey:

Fästingar satt och lutpassade i alsnåren när jag var liten, men det gör de inte längre.

Hur kommer det sig?

Nja, om de lurpassade i just alsnåren vet jag ju inte, men kanske där också.

Gjorde de det då, så gör de nog det fortfarande.

Annars har jag läst att de lurpassar från höga grässtrån (sådana är ju ganska vanliga).

Otrevliga och skickliga är ju odjuren i alla fall.

 

https://tbe.se/hur-gor-fastingen/

Share this post


Link to post
Share on other sites

Och så vet vi ju att det blir storm om man visslar eller skrapar på masten. Det är väl ändå sant?!

Och om att placera mynt under masten...

Och att inte döpa om sitt flytetyg...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Att båtar ”måste” ha kvinnonamn är ju nåt man möter ibland. Fritjof Nansen, t ex, lär inte hålla med. Eller stockholmarna som byggde det där regalskeppet.

Share this post


Link to post
Share on other sites
24 minuter sedan skrev Tomas99:

Och att inte döpa om sitt flytetyg...

Fast det där är ganska konstigt eftersom alla handelsfartyg döps om när de byter ägare.

4 minuter sedan skrev AndW:

Att båtar ”måste” ha kvinnonamn är ju nåt man möter ibland.

Samma där, handelsflottan har sällan kvinnonamn.

Bogserbåtar har ofta mansnamn.

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 minuter sedan skrev bhemac:

Fast det där är ganska konstigt eftersom alla handelsfartyg döps om när de byter ägare.

Samma där, handelsflottan har sällan kvinnonamn.

Bogserbåtar har ofta mansnamn.

 

Du menar att dom inte tror på att det för med sig otur att döpa om fartygen?!? Oj, dom kommer att få en överraskning...  kanske...

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Mackey:

Fästingar satt och lutpassade i alsnåren när jag var liten, men det gör de inte längre.

Hur kommer det sig?

På den tiden gick det kor och får och betade bort gräset överallt det det fanns något gräs att beta.  Nästan alla låglänta stränder var ju fullständigt renbetade.

Då fick fästingarna snällt flytta upp i albuskarna om de villa ha en chans att överleva tills de hittade någon att parasitera på.

 

Därfär heter fästingarna "alibässar" eller "aliploåtar" i många byar i Österbotten och "skåossbässar" på annat håll. De höll till i skogskanter och albuskar i brist på långgräs.

Share this post


Link to post
Share on other sites
16 minuter sedan skrev heimlaga:

På den tiden gick det kor och får och betade bort gräset överallt det det fanns något gräs att beta.  Nästan alla låglänta stränder var ju fullständigt renbetade.

Då fick fästingarna snällt flytta upp i albuskarna om de villa ha en chans att överleva tills de hittade någon att parasitera på.

 

Därfär heter fästingarna "alibässar" eller "aliploåtar" i många byar i Österbotten och "skåossbässar" på annat håll. De höll till i skogskanter och albuskar i brist på långgräs.

Det var säkert så att man verkligen trodde att fästingarna höll till i alsnåren, men så är det ju inte. Kanske håller de till i gräset runt alsnåren.

Intressant att det var så vedertaget i Österbotten att man tom. namngav fästingar med alxxxx.

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 timmar sedan skrev Baxlaget:

Ja om du befinner dig på vattnet i en båt / ett skepp och man blåser upp stora mängder gas (ganska oviktigt vilken gas) så kommer vattnet plus gasen tillsammans motsvara mindre densitet än båten/skeppets totala densitet. Man sjunker helt enkelt.

Det finns ingen som har sett detta hända. Det kan bero på att alla som var där sjönk. Tyvärr.

 

Läs mer här:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Arkimedes_princip

 

Testa flytkraften när ni ligger i en jacuzzi nästa gång.

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

- - -

Och när du tömmer diskhon, handfatet eller spolar i toaletten ombord, vilket håll roterar virveln? samma håll som i Australien? Corioliskraften existerar enligt SMHI, men det krävs större vädersystem än de som uppkommer i handfat för att kunna bevisa den.

- - -

Det räcker faktiskt med ett handfat eller badkar som töms för att studera corioliskraftens effekter.

Det är jordrotationen och dragningskraften som skapar effekten. Den roterar åt olika håll på norra resp södra halvklotet så i Australien snurrar virveln i handfaten motsatt den riktning den har i Sverige.

 

Ett annat exempel på corioliskraften i lite större sammanhang är rotationen runt ett lågtryck. Det roterar alltid åt samma håll runt ett lågtryck på norra halvklotet.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minute ago, Lintott said:

Det räcker faktiskt med ett handfat eller badkar som töms för att studera corioliskraftens effekter.

Det är jordrotationen och dragningskraften som skapar effekten. Den roterar åt olika håll på norra resp södra halvklotet så i Australien snurrar virveln i handfaten motsatt den riktning den har i Sverige.


Effekten är så svag på så små ytor att turbulenta rörelser i vattnet "överröstar" många gånger om. Det finns experiment där man haft lite större vattensamlingar, kanske större badkar/jacuzzi, och låtit vattnet få komma till ro under flera dygn, i ett stängt rum. Då kunde man se effekten även på så små ytor. Men i ett vanligt handfat eller badkar hemma - aldrig i livet!

 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

  Finns ett antal klipp på tuben om vattenvirvlar på norra resp södra halvklotet, döm själva .

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, när jag var i Australien så gick virveln i vattnet motsols.

Share this post


Link to post
Share on other sites
23 timmar sedan skrev heimlaga:

Det finns många inombordare som fryser sönder om man inte kör glykol i kylsystemet. Det är ingen skröna. Alla vi som regelbundet går på shopping på någon skrothandel vet hur vanligt det är att hitta fina inombordsmotorer som har hamnat på skroten för att motorblocket är så illa sönderfruset att det inte går att nickelsvetsa. Jag tror knappast att de allihop har frusit sönder när båten var kvar i sjön.

Senast jag var till skroten såg jag tre fina inombordare som var sönderfrusna allihop....... och det är en liten skrothandel.

Det är alltså ingen myt!

 

En myt som man ofta träffar på är att var sjunde våg är större än de andra.

 

Det finns sjövattenkylda motorer som inte går att dränera på ett vettigt sätt ja. 

Det var nu inte frågan. 

 

Det är en myt att man måste ha glykolblandning i en färskvattenkyld motors sjövattensystem. 

Det gör i många fall mer skada än nytta. 

RTFM = read the fucking manual.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2019-05-01 vid 19:27 skrev coppertail:

Kastar in en brandfackla här med myten om glykol”konservering” av motorers sjövattensystem på hösten. 

Det låter ju rimligt att sjövattensidan i många färskvattenkylda motorer inte behöver frostskyddas. Diskussionen kom nog att handla om sjövattenkylda system eftersom du skrev ”sjövattensystem”. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Kane:

Ja, när jag var i Australien så gick virveln i vattnet motsols.

Är du säker på att det inte var moturs...

  • Like 1
  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 minuter sedan skrev AndW:

Det låter ju rimligt att sjövattensidan i många färskvattenkylda motorer inte behöver frostskyddas.

Sant, men de måste dräneras.

Min förra motor VP2001 hade eftermonterad Marteckylning och där blev sjövattnet stående i värmeväxlaren som inte kunde dräneras.

Nuvarande VP2003 mer original färskvattenkylning behöver ingen glykol i sjövattenkrtsn om den dräneras genom att öppna pumphuset.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Som sagt. Läs manualen till din motor så kan vi kanske bespara klotet lite glykol? 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2019-05-02 vid 09:28 skrev Mackey:

Tillägg: Man dör inom några minuter eller inom några tiotals minuter om man trillar i, i iskallt vatten.

 

Jag har ingen aning om varifrån detta "antagande" kan komma, men många verkar tro på det. En del påstår tom. att det inte är någon idé att ha flytväst när vattnet är riktigt kallt eftersom man dör så snabbt...

Känner inte heller igen påståendet att man dör. 

Däremot var vi några som för en tid sedan argumenterade emot uppblåsbara räddningsvästar när man är ensam på is/kallt vatten. 

Flythjälpmedel ska man ha. Dock inte sådana varianter som gör en rörelsehindrad och försvårar självräddning som en uppblåsbar SOLAS väst faktiskt gör. 

Man har som bäst omkring 10 minuter på sig att ta sig upp av egen kraft. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
42 minuter sedan skrev coppertail:

Det finns sjövattenkylda motorer som inte går att dränera på ett vettigt sätt ja. 

Det var nu inte frågan. 

 

Det är en myt att man måste ha glykolblandning i en färskvattenkyld motors sjövattensystem. 

Det gör i många fall mer skada än nytta. 

RTFM = read the fucking manual.

 

 

Om jag nu "Read the fucking manual" så står det väldigt tydligt följande:

 

 

bild1.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 minuter sedan skrev joelfrodin:

Om jag nu "Read the fucking manual" så står det väldigt tydligt följande:

 

 

bild1.jpg

Ja? 

Emulgerande olja vore säkert att föredra. 

Knappast sämre för miljön iaf. 

 

Min Yanmar behöver bara spolas och tömmas.  

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy