Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
Promod

Trimmätaren visar fel

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

I slutet på förra säsongen började mätaren som visar drevets (Bravo 3) läge krångla. Mätaren visade mellan lägena helt upp eller neutralt och när jag körde ned drevet max så gick mätaren aldrig nedanför neutralt läge.

Nu har jag haft fullt fokus på installation av bogpropeller men med två veckor kvar till sjösättning börjar det bli dags att kika på detta.

Plockade isär och rengjorde trimsändaren inuti med en förhoppning om att det skulle göra någon skillnad. Men nu hoppar mätaren till översta läget när jag vrider på tändningen och rör sig knappt när jag hissar upp eller ned drevet.

 

Vad tror ni, har svårt att avgöra om trimsändaren är i ett sådant skick att den behöver bytas ut, samtliga instrument byttes inför 2018 säsongen så jag tror inte att det är mätaren krånglar.

 

Bifogar lite bilder. Alla tips och erfarenheter är välkomna, tack på förhand.

IMG_2437.JPG

IMG_2439.JPG

IMG_2440.JPG

 

Redigerad av Promod

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du provat att ta loss givaren helt, och vrida på den för hand för att se hur mätaren uppför sig?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan skrev Rollen:

Har du provat att ta loss givaren helt, och vrida på den för hand för att se hur mätaren uppför sig?

Nej, har egentligen inte börjat felsöka alls ännu. Men det låter som ett bra förslag på nästa steg :)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skruvarna brukar sällan gå att lossa utan att de går av. Att borra ur de avdragna skruvarna är nog omöjligt. Då kan man borra nya hål bredvid, och antingen gänga, eller montera självgängande skruvar ( Plåtskruv)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Liten uppdatering.

Efter lite felsökning genom att plocka bort givaren och vrida är jag ganska säker på att det är  indikatorplattan som är utsliten. Kortsluter jag stiften går mätaren helt i botten och annars står mätaren i toppläget. Jag tolkar det som att kablar och mätare fungerar.

 

Köper ny trimsändare och återkommer med resultat :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blev en ny trimsändare som skarvades på befintliga kablar. Efter kalibrering visar instrumentet rätt igen.

4BA678AA-600E-48A3-8EBD-88767A4BBE58.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-05-27 vid 21:54 skrev Promod:

Blev en ny trimsändare som skarvades på befintliga kablar. Efter kalibrering visar instrumentet rätt igen.

4BA678AA-600E-48A3-8EBD-88767A4BBE58.jpeg

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gick det bra att skarva ? Har den hållt? Svårt att kalibrera? Min analoga mätare hänger inte med. Först gick min tilt inte upp utan man höll in trailerknappen då man trycker in hårt. Sen började den fungera med uppknappen som vanligt men mätaren visar fel. Felkod styrbord givare på wesselview. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skarvade mina givare häromåret, problemet för mig var att de gamla kablarna inte var förtennade så det var svårt att få en bra lödning. Men försök få bort så mycket oxid som möjligt, använd aggresivt flussmedel/syra om du har och se till sist till att ha krympslang med smältlim i. Jag var noga med skarven för tiltswitchen så den fungerar fortfarande, mätaren slarvade jag lite med och den började följdaktligen visa skumma värden efter någon månad.

 

Mina gamla helanaloga grejer är simpla att kalibrera, bara att vrida på givarhuset så det blir enligt manualen, Vesselview har jag dock ingen koll på.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...