Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
FredrikTysk

Propellerval till Bella 7002, med Volvo Penta MD2040B för att öka farten.

Rekommendera Poster

Hej!
Jag har en plastsnipa av modellen Bella 7002 av årsmodell 1998. Båtmodellen sägs vara av en så kallad "halvplanande snipa".

I min båt sitter originalmotorn som är en Volvo Penta MD2040B på 40 hästkrafter.

Backlaget som sitter i båten är märkt enligt följande: MS2AD 241 87 3073 och har nummer: 3101089986.

På den trebladiga propellern som sitter på båten går att utläsa följande text: VOLVO .P OTE 13L 04.97 (Just 04.97 skulle jag tro att är tillverkningsmånad och tillverkningsår för propellern, då det verkar realistiskt, med tanke på båtens ålder.

Men jag har funnit information om andra som fått andra liknande snipbåtar från Bella (som exempelvis Bella 7000 och Bella 702) att gå betydligt snabbare än farten som jag kan få upp min båt i...

Min motor sägs ska ha ett maxvarvtal på 3600 varv, vilket är vad jag för upp motorn i och att nå detta varvtal är inga problem, så motorn känns inte alls slå och orkeslös, men det är som att båten knappt ökar något i hastighet oavsett hur mycket jag än gasar på, så skillnaden i hastighet är högst marginell oavsett om jag håller 1800 varv på motorn eller 3600 varv. Vid 1800 varv så går båten i cirka 5 knop och vid maxvarvet 3600 varv så gör den ändå inte mer än ungefär knappt 8 knop, medan jag läst att andra liknande båtar (med liknande hästkrafter tycks kunna göra i alla fall 12 knop). Det känns liksom som att det finns kraft i motorn som inte kommer till nytta då man gasar på, då jag upplever det som att propellern liksom slirar i vattnet vid högre varvtal, utan att förmå båten att gå snabbare, så jag misstänker att jag skulle kunna ha en större propeller, alternativt en propeller med mer stigning, alternativt en propeller med större eller fler blad. Alternativt kanske båten skulle ha en annan utväxling i backslaget...

Så är det någon som har några förslag eller någon kunskap om vad jag ska välja för propeller för att få denna båt att gå så snabbt som möjligt (även om jag inser att den inte är någon racerbåt) och bli halvplanande, kanske är det rent av en felaktigt propeller som är monterad på min båt då jag tycker att det ser ut att finnas plats för en större propeller.

Här är exempelvis några Youtubelänkar till ett par filmer med Bella snipor som lär ha samma skrov och motorer med liknande hästkrafter som min, men där man fått upp båtarna i mycket högre hastigheter än vad jag kan skrämma upp min Bella 7002.

Här är en video med en Bella 7000 från 1991 (Bella 7000 och Bella 7002 är ju samma båtmodell, men olika generationer), som enligt videon går i 22 km/h, alltså cirka 12 knop med en Volvo Penta 2003T på 43,5 hästkrafter (som inte lär vara modifierad enligt uppläggaren av videon). I texten till videon går att läsa följande: "1st run at 10 km/h - 1750 rpm. 2nd run at 14 km/h - 2500 rpm. 3rd run at 22 km/h - 3300 rpm - over-rev". Vilket ju säger att båtens hastighet ökar markant i förhållande till varvtalen vilket inte är fallet med min båt.
https://www.youtube.com/watch?v=7GExOdeYI3U&t=1s

Här är en video med en Bella 702 från 1999 (som  är av samma generation och längd som min Bella 7002, men på Bella 702 så har man istället ett längre akterdäck istället för ett separat toalettutrymme och det längre invändiga utrymmet som är på min båt, men skroven lär vara desamma på såväl Bella 700, 7000, 701, 702 och 7002). I just denna Bella 702 påstås det vara en Yanmar motor på 40 hästkrafter (alltså lika många hästkrafter som i min Volvo Penta-motor) och denna båt tycks gå mycket snabbare än min båt och ser ut att gå väldigt fint i den förhållandevis höga hastigheten.

https://www.youtube.com/watch?v=6lHRHLK7ef8
 

Tackar i förhand!

/Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Fredrik har du fått någon klarhet om propeller, har en 702a med samma backslag som du men en md 2030 på 29hk. Dina uppgifter om varvtal o fart stämmer med mina. hade varit kul om man kunde få upp farten likt båten i filmen, //Pär

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...