Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
antonw86

Hål för dyvika för stort - hur plasta igen?

Rekommendera Poster

Hej!
 

Jag plockade idag bort min läckande dyvika för att täta det hela och insåg då att hålet i skrovet är alldeles för stort och taffligt tätat med någon form av tätningsmassa. Detta vill jag så klart passa på att åtgärda nu när jag ändå är i full fart med att epoxibehandla skrovet osv.

 

Hålet i skrovet mäter i stort sett 35mm i diameter och diametern på delen av dyvikan som skall passa in i hålet är ungefär 28mm i diameter. Då det är ganska ont om plats under skölden för själva flänsen på dyvikan ser jag helst att jag minskar hålet i skrovet snarare än att leta en större dyvika.

 

Frågan är då hur jag minskar hålet, använder jag epoxispackel, glasfiberspackel eller försöker jag plasta med polyester och väv på något sätt?

Min tanke var att hitta en rörstump av något slag med ungefär 28mm i diameter och använda den som mall och sedan fylla hålet med epoxispackel runt den. Sedan kan jag då ta ur röret och finspackla kanterna på det nya förminskade hålet och sedan smeta på en massa sika innan jag skruvar fast dyvikan igen, vad tror ni om det?

 

Funkar det att skruva träskruv i epoxispacklet om man förborrar först eller är glasfiberspackel bättre för detta?

 

Tusen tack för hjälpen!

Anton

Dyvika_2.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svårt fall. Det bästa är att slipa upp hålet lite så det i alla fall i ytterkant, blir koniskt och sen plasta igen hålet för att sen borra ett nytt hål i rätt dimension.

Eller så fuskar man, sätt i dyvikan och fyll med epoxispackel. Det kommer att hålla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev bhemac:

Svårt fall. Det bästa är att slipa upp hålet lite så det i alla fall i ytterkant, blir koniskt och sen plasta igen hålet för att sen borra ett nytt hål i rätt dimension.

Eller så fuskar man, sätt i dyvikan och fyll med epoxispackel. Det kommer att hålla.

Generellt så vill jag göra saker riktigt men det känns som att jag inte har så mycket att förlora på att bygga upp lite med spackel i detta fall ändå? Är epoxispackel att föredra framför glasfiberspackel?

 

/Anton

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev antonw86:

Generellt så vill jag göra saker riktigt

Samma här men risken är att man inte alltid blir klar. Så ibland får man fuska lite!

För detta skulle jag ta epoxispackel, det fastnar bättre men troligen håller polyesterspackel lika länge!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev bhemac:

Samma här men risken är att man inte alltid blir klar. Så ibland får man fuska lite!

För detta skulle jag ta epoxispackel, det fastnar bättre men troligen håller polyesterspackel lika länge!

Ok super, då kör jag epoxispackel så får vi ser om det dåliga samvetet får mig att göra om allt nästa år eller om man nöjer sig med "fullösningen" :)

 

Tack!

Anton

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl ingen fusklagning, resultatet blir ju detsamma som om du fyller hela hålet med epoxi och sedan borrar ett hål.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
56 minuter sedan skrev trewq:

Det är väl ingen fusklagning, resultatet blir ju detsamma som om du fyller hela hålet med epoxi och sedan borrar ett hål.

Sant. Men man kan ite byta dyvika bara så där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag tog upp ett (för stort) hål i höstas för att skydda plyfan i akterspegel med silka så blöt dyvika inte ligger dikt an mot trä. 

 

Tånkte montera på dyvikan (har inte funnits innan) i vår efter bottenmålning. Tror att det skiljer två mm i diameter plus silka. Räcker det med extra silka för min del  som tätning eller måste jag i med epoxispackel?

Redigerad av Kramer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan meddela att för min del så blev det väldigt bra med epoxispacklet, lättarbetat och snabbt gjort!

 

/Anton

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

fila eller slipa upp och plasta igen och borra nytt vetja :) 

du har ju gott om material.

enda som tar tid är att plasten ska "ånga" ut i 2 veckor innan målning.

epoxy går kanske snabbare :) 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...