Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Searay_230

Få liv i dimmiga kapellfönster

Rekommendera Poster

Har försökt gallra internet på de bästa tipset att få gamla dimmiga kapellfönster att få nytt liv.

Men trots några gamla trådar både här & på andra sidor så hittar jag inte "mirakel-medlet".. Till viss del verkar polish göra jobbet.

 

Har hittat ett videoklipp på något som någorlunda motsvarar det jag letar efter. Finns det någon motsvarighet till detta rengörings-kit i svenska butiker?

Vad är era bästa tips?

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt bästa tips är att byta rutan. Antingen själv eller med hjälp av en kapellmakare.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är rutorna repiga alternativt har du lämnat in kapellet på rengöring och inte direkt därefter tvättat av rutorna med diskmedel?
En kompis missade det och hans rutor är lika ogenomskinliga som resten av kapellet.

 

Min amatörmässiga gissning:

Om inte diskmedel, T-sprit, "polish", rubbing eller avfettning fungerar, dvs ta bort ett lager av smuts/fett så har rutan sugit åt sig och absorberat och integrerat något som begränsar transparensen.
 

Kan ju finnas någon kemikalieexpert här som har lösningen, i annat fall får du nog göra som @Eld- föreslår.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns inte någon annan lösning på detta än att lämna in kapellet och få nya rutor isydda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev vega1959:

Det finns inte någon annan lösning på detta än att lämna in kapellet och få nya rutor isydda.

Eld hade ju en annan, förmodligen smidigare, lösning med förmodligen samma resultat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har hållit liv i mina rutor några extra år genom att på hösten polera rutorna med polish och vaxa efter. Under några år försvann det gråa och rutorna höll sig skapliga under sommaren. Men till slut gick det inte längre. Prövade då även att polera med maskin, bättre men inte bra. Fick bli byte. 

 

Mirakelmedel skulle vara smidigt men inte hittat något. Finns ju medel för att fixa matta strålkastare till bilar, kan det kanske fungera? 

 

Kan ju undra om det är bra att även på nya rutor vaxa med vax med uv-skydd för att från början förlänga livslängden?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vinylglans som man använder för att hålla bilinredningen blank och fin lär funka enligt en kapellmakare. Jag använder en Biltemasvamp ett par gånger per säsong och min ruta fyller 20 år i år och är mjuk och klar. Hur den hade varit annars vet man ju inte.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mina rutor började bli lite dassiga. Fick tips om Meguiars PlastX

Det blev fint i några veckor, putsade rutorna ett par gånger till med några veckors mellanrum, nu är de jättefina.

Finns på bl.a. Mekonomen för någon dryg hundring.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På bilar är concept vista kungen av vinylglans. Ett riktigt mirakelmedel på bilplast, lättarbetat också. Lite svårt att få tag på, som mirakel ofta är. Med en amatörs krav varar det i flera år, entusiasten lägger kanske på varje. Ska va bra för relingslisten också.

 

Har inte provat på rutor men om vinylglans funkar borde detta va bäst :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Testade nu med Sonax flytande hårdvax som låg överblivet efter tidigare bilpolering.

Lite på vinst och förlust tog jag det första som jag hittade hemma, kunde ju inte bli sämre?

Och glädjande nog så blev det rätt stor skillnad mot innan. Missade tyvärr att ta före/efter-bilder.

 

Det "dimmiga" är nu nära helt borta. Verkligen inte nyskick för de repor och rostfläckar från kapellbågarna som tidigare fanns är fortfarande kvar. Men annars blev resultatet klart överraskande.

 

Det finns alltså hopp för er som har lite halv-disiga rutor och vill ge dom några år till. Tror bilvax/polish från andra tillverkare säkert hade gett samma effekt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Searay_230:

Testade nu med Sonax flytande hårdvax som låg överblivet efter tidigare bilpolering.

Lite på vinst och förlust tog jag det första som jag hittade hemma, kunde ju inte bli sämre?

Och glädjande nog så blev det rätt stor skillnad mot innan. Missade tyvärr att ta före/efter-bilder.

 

Det "dimmiga" är nu nära helt borta. Verkligen inte nyskick för de repor och rostfläckar från kapellbågarna som tidigare fanns är fortfarande kvar. Men annars blev resultatet klart överraskande.

 

Det finns alltså hopp för er som har lite halv-disiga rutor och vill ge dom några år till. Tror bilvax/polish från andra tillverkare säkert hade gett samma effekt.

Rost och förmodligen mineral/kalk kan bilda "dimmig" yta. Sånt blir ju kvar när vatten dunstar och går inte att tvätta bort med avfettande medel.

Jag skulle först avfetta, tvätta bort allt som går, även ev vaxnå sånt.

Testa med surt medel. Lägg tex toapapper och blöt upp så att medlet liggar kvar ett bra tag.

Jag skulle använda fosforsyra, då får du bort rosten effektivt. Är det kall/mineral så bör det bli stor skillnad. Självklart blir märken efter slitage kvar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var får man tag på fosforsyra? Har ju kvar gammalt kapell, där är rutorna dåliga. skulle kunna göra ett experiment om det går få tag på billigt och enkelt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Prova att skriva in köpa fosforsyra i Google. Du får många förslag

 

Redigerad av Baxlaget

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men billigt blir det tyvärr inte M_G...

 

Fosforsyra 85% 1L Ospädd 430 SEK/ST

Skicka en prisförfrågan för denna produkt.

 

o lite om köpinformation o frakt:

4. Vissa kemikalier går inte att beställa, utan bara begära offert på

Detta beror på att dessa kemikalier betraktas som farligt gods, därför blir frakten oerhört dyr om man bara köper små mängder. Vi kan trots detta skicka dessa varor men till en fast kostnad av 1625:- inklusive moms oavsett orderstorlek.

 

Huvaligen. Det är nog ett säkrare kort att låta kapellmakaren sy i nya rutor. (Tyvärr)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Lintott:

Men billigt blir det tyvärr inte M_G...

 

Fosforsyra 85% 1L Ospädd 430 SEK/ST

Skicka en prisförfrågan för denna produkt.

 

o lite om köpinformation o frakt:

4. Vissa kemikalier går inte att beställa, utan bara begära offert på

Detta beror på att dessa kemikalier betraktas som farligt gods, därför blir frakten oerhört dyr om man bara köper små mängder. Vi kan trots detta skicka dessa varor men till en fast kostnad av 1625:- inklusive moms oavsett orderstorlek.

 

Huvaligen. Det är nog ett säkrare kort att låta kapellmakaren sy i nya rutor. (Tyvärr)

https://www.biltema.se/bilvard/bilunderhall/rostskyddsmedel/rostborttagning-2000017148

 

Verkar finnas på biltema för 59,90.. Enligt säkerhetsdatabladet innehåller den fosforsyra.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klinkerrengöringsmedel innehåller fosforsyra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Coca-cola innehåller också fosforsyra:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Searay_230:

https://www.biltema.se/bilvard/bilunderhall/rostskyddsmedel/rostborttagning-2000017148

 

Verkar finnas på biltema för 59,90.. Enligt säkerhetsdatabladet innehåller den fosforsyra.

Den bör funka bra att tabort rost, kalk och mineral med. Se hill att tvätta med alkaliskt före, så du får bort fett vax mm. annars kommer det inte hända någonting. Bra att kleta på bruna vattenlinjen och bara vänta tills den försvunnit, sen kan du skölja. Räcker nog om du spär 1:10.. men kleta på koncentrat funkar åxå. Har inte provat biltemas men innehåller den 25% så är det bra verkningsgrad på den.

 

Ps. Ifs så innehåller den endast fosfor i deklarerbar mängd. andra syror som brukar ingå i effektiva produkter är lite citronsyra och eller svavelsyra och någon alkohol/tensid.

Men kalk å rost bryts ner bra av bara fosforsyra ds

Redigerad av Caribic410
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en burk rostätare av annat fabrikat. Jag ska se om den innehåller fosforsyra. Gör den det ska jag testa på det gamla kapellet, jag återkommer med resultat men det tar några dagar innan jag kommer få tid för det. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag tror att du måste använda speciella rengöringsprodukter här. Det kan vara bättre att vända sig till tjänster som bedriver städning. Jag tror att de kan rekommendera hur man löser problemet.

Redigerad av stavhammar
Inbäddad länk

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bump på denna tråd. Har någon hittat något, så här två år senare? Jag vill alltså också få bort dimmiga partier på rutorna som uppstått av väder, vind och saltstänk.

 

När jag googlar dyker Jotun Textile Cleaner upp som första träff, är det nåt att ha? https://emagasin.jotun.se/fa-battre-utsikt-sa-rengor-du-kapellfonstren/

 

Ser också att ett kapellföretag rekommenderar 303 Vinyl Protective Cleaner, har något testat i verkligheten? Det är dyrt som själve fan åtminstone. https://waxdog.se/for-din-bat/interior-glas-vinyl/303-marine-clear-vinyl-protective-cleaner-950ml/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp, nu är jag också hit kommen - mina rutor började förra året bli tråkigt mörka.

Började med att tvätta med såpa - ok.

Men det är inte mycket bättre. Kapell och fönster 13 år gamla.

Provade 2 medel för vinyl av Mcguire. Omedelbart bättre.

Men i slutet på säsongen börjar ett fönster att läcka.

Har köpt ett specialmedel för att laga, ska prova det i veckorna som kommer nu.

Såg nu att ytterligare sprickor har uppkommit i detta och andra fönster.

Jag tror att vinylen åldras och att ALLA kemikalier accelererar detta förlopp.

Tvätta med såpa och acceptera att byta fönster efter 10-15 år. Mitt kapell ser ut att klara ytterligare några år 3-5, men inte blixtlåsen (kardborrbanden byttes förra året).

Jag misstänker att det är bättre att byta allt (för 35 000 kr) efter 10-13 år, än att försöka lappa och fixa för att få ut 15-20 år. Men som sagt, beroende på hur mycket kemikalier man utsätter materialet för, och naturligtvis hur mycket solljus.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om rutorna börjat bli lite gulaktiga då hjälper inget medel i världen. Solens UV har bränt sönder plasten.

 

Däremot om rutorna blivit lite matta så funkar 303 Vinyl Protective Cleaner. Är rutorna helmatta så tror jag att det inte fungerar.

 

Jag kör på medlet varje vår, rutorna har klarat sig så här långt blir också mjukare av medlet. Samt att man fyller på med UV skydd.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag märker att plasten luktar mer och mer de sista åren. Det verkar som bindemedel i plasten går i upplösning och att plasten blir skör. Fönstret som får mest solljus är nu hopplöst och de andra är ok.

Ja om bra vinyl har fått repor så kan dessa poleras bort och det finns även medel (med kemikalier) som kan fylla i dessa repor så det ser bra ut.

Min slutsats är dock att allt kemiskt är ett plåster för stunden, men som aggressivt åldrar plasten.

Jag har ett liknande problem på min 14 år gamla bil - instrumentpanelens knappar klibbar. Samma sak, bindemedlet i plasten har tappat verkan och lösts upp. Det enda jag kan göra är att tvätta bort klibbet med sprit (speciell från apoteket).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag polerat fönstren i kapellet en andra gång (första var när jag tog av det i Oktober), med Meguiars Plast-RX. Ja, det dimmiga försvinner ganska bra.

Men 2 problem kvarstår.

1. Mina rutor är svagt brunaktiga i färgen, vilket jag inte minns sedan tidigare. Speciellt de som fått mest solljus.

2. Den ruta som alltid står i söder spricker ute i sömmarna. Just nu kanske 10 sprickor i nederkanten, dvs där plasten är utåt. Dessutom 1 spricka en bit ut i plasten och 2 små runda hål. Dessa skador är säkert introducerade där jag rullar och viker kapellet - med fönstret.

Jag tror inte att det är mycket att göra åt brunfärgningen och det är fortfarande bar sikt ut - de är lätt tonade(!?).

Sprickorna och hålen har jag nu limmat med Performix VLP (ett tips jag hittade någonstans).

Jag återkommer med resultatet av detta, efter att jag monterat på kapellet  - hoppas limmet håller för att rulla ihop och montera det - kapellet sitter rejält tajt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För egen del beställde jag båda 303s mirakelprodukter för rengöring samt skydd på mitt i sommar tre år gamla kapell. Återkommer med resultat om jag kommer ihåg att uppdatera tråden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det enklaste borde vara att täcka båtens kapell med en offer-duk när båten inte används.
Lite meckigt, men sparar kapellet nåt enormt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev least:

Det enklaste borde vara att täcka båtens kapell med en offer-duk när båten inte används.
Lite meckigt, men sparar kapellet nåt enormt.

Nja, när solen riskerar skina (April-September) är en båtutflykt aldrig långt borta - Det är redan mycket meck att få av kapellet och stuva undan det.

Dessutom blåser det så mycket att man får vara nöjd om båt och kapell ligger kvar i hamnen - ett ytterligare pålagt skydd kommer inte att ligga kvar utan rejäla infästningar.

Det händer ofta att man sitter i båten utan att köra ut, då måste ett sådant skydd av och sen på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev ThomasVikhog:

Nja, när solen riskerar skina (April-September) är en båtutflykt aldrig långt borta - Det är redan mycket meck att få av kapellet och stuva undan det.

Dessutom blåser det så mycket att man får vara nöjd om båt och kapell ligger kvar i hamnen - ett ytterligare pålagt skydd kommer inte att ligga kvar utan rejäla infästningar.

Det händer ofta att man sitter i båten utan att köra ut, då måste ett sådant skydd av och sen på.

 

Jag har lagat många kapell genom åren som har haft förslitningsskador i hörn och på ställen där bågarna sitter. Det kapell som ska skydda fladdrar lite grand i vinden och till sist har det nött hål på kapellet under. Man får räkna med att byta kapell då och då och kanske få lämna in det för genomgång och översyn av sömmar och blixtlås hos en kapellkunnig firma

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...