Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Nicce733

Yanmar YSB8 startar inte

Rekommendera Poster

54 minuter sedan skrev bhemac:

Finns det någon mer än Beta Marine som kan få detta problem?

Yanmar 1GM10 Operations manual. Finns på deras hemsida.

 

Bifogad bild är från sidan 38, och är innan kapitlet med hur man startar motorn.

 

Yanmar 1GM10 cranking warning.JPG

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

.

Och jag, men det förstod ni väl. 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast hos Yanmar står det att man ska undvika att fylla "muffler" dvs vattensamlaren. Vilket iofs är riktigt eftersom det går mycket trögare att dra runt motorn med den fylld.

Jag gör samma eftersom min motor, speciellt när det är kallt, är lite trög att starta. Ett stängt vattenintag gör att motorn går runt lite lättare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det står att man ska undvika överdriven körning på startmotorn för att det kan göra så att vatten kommer in i cylindrarna...

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
44 minuter sedan skrev LuminaL:

Det står att man ska undvika överdriven körning på startmotorn för att det kan göra så att vatten kommer in i cylindrarna...

Ja, jag läste slarvig. Antagligen står det någonstans att man ska ha skyddglasögon när man startar. Hade det varit en allvarlig varning så hade det nog stått med stora röda bokstäver. Men jag ska kolla med Yanmar, för frågan kvarstår, hur ska det komma in vatten i motorn när kolven fungerar som kompressor?

Är det däremot fruset i vattensamlaren så har vattnet ingenstans att ta vägen men det brukar resultera i att avgasslangen lossar. 

 

Här är en blid på ett bra avgassystem (Vetus). Längst ned på vattensamlaren finns en avtappning (röd punkt). Tyvärr finns den sällan på de vanliga vattensamlarna. Men den är bra för att tömma ut vatten ur avgassystemet inför vintern. Man kan sätta på en slang och dra ner i kölsvinet för att dränera. Där kan man även återvinna glykolen.

 

Äldre öppna båtar som användes för fiske hade ofta en ventil på kylvattensystemet innan vattnet gick in i avgassystemet. Den brukade man öppna några minuter innan stängde av motorn för att inte vattnet skulle stanna i avgassystemet. Den försvann när man började installera vattensamlare, fan vet om det var så smart.

 

 

Vetus avgassystem.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du ser i din egen bild hur det kan hända. 

Man maler på startmotorn i omgångar så att vattenpumpen matar på med vatten i "waterlock", när den är full fylls "muffler" varpå vattnet stiger upp mot "gooseneck". 

 

När man slutar köra på startmotorn så har du en vattenpelare som står högre än grenröret på avgassidan av motorn. Det kan då rinna in i cylindern som är lägre än vatten pelaren i "gooseneck".

 

Problemet är alltså inte under tiden som startmotorn snurrar på motorn utan efter att den stannar.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolven trycker in 63 gånger mer luft än vad vattenpumpen kan mata in. Därför uppstår inte problemet om man inte fyller med slang.

Det finns helt enkelt ingen fysikalisk möjlighet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man trycker in blandning av luft och vatten i avgassystemet från motor änden, i långsam takt, d v s utan att motorn går. 

Vad kommer då att lämna avgasröret först? 

 

Jo, bara luften, tills hela avgasröret är vattenfyllt... 

I högre nivå än avgasventilen. 

 

Slutar man då att dra runt motorn och avgasventilen står öppen, vad händer då? 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

63 gånger mer luft än vatten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Luften kommer huvudsakligen bara att pasera igenom vattnet och vattnet blir kvar. Det är ju inte så många kolvslag som görs under ett startförsök. Går motorn på 100 - 200 v/min på startmotorn? Yanmar varnar för mer än 10 Sekunders körning per startförsök. 

 

Det blir (200/60)*10 Ca 33 varv på motorn. Det är fyrtakt så hälften är kompressions slag så runt 16 dricka burkar med luft per försök. 16*33 Ca 5,3L luft per startförsök. Inte på långa väger tillräckligt för att kasta ut vattnet ur avgassystemet.

 

Jag kanske räknar fel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

.

Och inte att förglömma!

 

Förmodligen är/var avgassystemet mer än halvfullt av vatten, sen sista turen. 

 

Kan inte se att ni med  teoretiska antagande och kunnande, har tagit hänsyn till detta. D v s att avgassystemet fylls snabbare än ni anar. 

 

63 gånger mer luft än vatten, det var inte mycket. 

När motorn går blir förhållandet helt annat. Och vattnet i avgassystemet blåses ut mycket effektivare. 

 

 

 

Nej gubbar. Teori och praktik, är och förblir inte samma sak. 

 

 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Hybro:

Nej gubbar. Teori och praktik, är och förblir inte samma sak. 

Och anledningen till att de som jobbar med teori har avsevärt bättre betalt än de som jobbar med det praktiska?

Problemet här existerar inte, möjligen teoretiskt men inte praktiskt. Någon enstaka manual som varnar är inget bevis dessutom bara på engelska, inte på världsspråket svenska?

Ingen verkar ha hört talas om det, inte gubbarna på varvet, Yanmarkillen hade aldrig hört detta.

De enda ställe där historien verkar florera är obskyra forum. Den typen av ställen där man kan läsa om råttan i pizzan mm.

 

PS

Till höger om och i waterlocken är det "gas" dessutom under tryck. I mufflern och till vänster om waterlocken står det vatten och detta ska få plats i waterlocken det är så det är konstruerat.  Skulle problemet existera så skulle antagligen en som Vetus också haft en lösning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Säkert... 

 

Nåväl, TS hittade lösningen. Eller hur? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Hybro:

Säkert... 

 

Nåväl, TS hittade lösningen. Eller hur? 

Jo, TS har fått ett svar och fått igång sin motor, men det här är ju roligt! 🙂

 

Redigerad av LuminaL
Typo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Från Vetus NLP, Waterlock manual (Står även i NLPH, NLP3, MGP och MGS/MGL manualerna):

 

"If water enters the engine from the waterlock into the exhaust
system (for example: under sail when the ship rolls or pitches
heavily) this will lead to irreparable damage to the engine.
Too much water in the waterlock can effect engine starting;
drain off this water first. Too much water in the waterlock can
be also caused by repeated starting attempts while the engine
refuses to start."

 

Så Vetus har även dom detta i instruktionerna.

 

Vilken Vetus representant har du pratat med? 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

.

 

Det var som Faaaaaan🤩

 

Dagen är räddad, liksom hedern och trovärdigheten😂

 

Redigerad av Hybro
  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vad tänker du på nu? 

 

Att samtliga tillverkare har fel och du på nåt vis försöker  klamra dig fast i att du har rätt, i alla fall liiite? 

 

OK, då.. Lite rätt😉

 

 

Typ alla resor ut i rymden går bra, fast bevisligen gör de inte det. Eller ljuger nyhetsbyråera att det händer en olycka då och då? 

 

Och om det händer att motorer skadas?

Ja, tydligen, det var väl en högre upp i tråden som råkat ut för detta.

Har även läst om detta i andra forum. Så om inga fler råkar ut för detta, är väl bra, även om det kostar på. 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade mer information om ämnet när man söker på "Hydro lock" Defenetivt inte ett okänt ämne på dom engelska/ Amerikanska forumen 🙂

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
4 timmar sedan skrev bhemac:

De enda ställe där historien verkar florera är obskyra forum. Den typen av ställen där man kan läsa om råttan i pizzan mm.

 

- Jo, jo. Vet med bestämdhet att en hamburgerkedja rengjorde dasslocken tillsammans med disk i diskmaskinen, då arbetsdagen var slut. 

 

Stod bl a att läsa om i flera lokaltidningar. Hälsovårdsnämnden m fl var även inkopplade. 

 

- Men givet, detta tror inte alla på! 

 

- Och hur ofta händer detta på matställen? 

 

Over And Out🙄

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev Hybro:

Att samtliga tillverkare har fel

Nej de har rätt och de garderar sig, inspirerade av amerikansk lagstiftning. Läs anvisningarna på en amerikansk hammare!

 

23 minuter sedan skrev Hybro:

Ja, tydligen, det var väl en högre upp i tråden som råkat ut för detta.

 

Och vad det berodde på skrev han också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...