Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Nicce733

Yanmar YSB8 startar inte

Rekommendera Poster

Min Yanmar YSB8 har startat på första försöket varje vår i 20 år, men nu är något galet. Startmotorn går något varv men stannar sedan. Batteriet verkar dock inte dött och jag kan ju också veva igång den, men inte heller det funkar. Det kommer bara någon liten rökpuff men inget riktigt försök att gå igång ens. Nu undrar jag om det kan vara bränsletillförseln som har täppts till över vintern eller är det nåt annat man bör kontrollera?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Har du luftat hela vägen från tank till spridare, enligt bruksanvisningen?

 

Varje gång du gör ett startförsök, så går kylvattenvattenpumpen och vatten fylls på i avgassystemet.

Till slut så mycket att det rinner in bakvägen genom avgasventilen, in i motorn. Då kan motorn skadas rejält och t ex vevstaken gå av. Det blir stumt med vatten i cylindern. 

 

Normalt så trycks vatten ut med avgaserna från motorn. 

 

Så lyft av kilremmen till vattenpump en. När motorn startat, några gånger, så lyfter du på remmen igen. 

Redigerad av Hybro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen! Jag provade att lufta systemet. Det verkar dock som det är nåt knas vid insprutningspumpen. Det kommer ut diesel när jag lossar insprutningsventilhållaren, men när jag skruvar åt tryckröret och drar runt motorn kommer det nästan inget i andra änden på tryckröret (vid spridaren). Det står också att man kan lyssna efter insprutningsljudet, men jag vet inte riktigt hur det låter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2019-05-04 vid 08:23 skrev Hybro:

Varje gång du gör ett startförsök, så går kylvattenvattenpumpen och vatten fylls på i avgassystemet.

Nja, i ett riktigt avgassystem så ska utblåset vara lägre än motorns avgasutgång. Dessutom så pumpar ju kolven luft även om motorn inte är gång.

Det ska sitta en vattensamlare på avgassystemet men den är till för att ta hand om det vatten som finns efter den.

Skulle detta problem finnas så skulle varenda trögstartad motor vattenfyllas.

--

TS problem skulle jag gissa beror på antingen en dålig insprutningspump eller, kanske mer troligt, en dålig varvtalsregulator. 

Redigerad av bhemac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det var kallt när du provade att starta kan du prova att blåsa varmluft i insuget nästa gång du startar. Det brukar göra under för en av mina traktorer. Annars är ett friskt batteri oftast bäst medicin mot startproblem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev bhemac:

Nja, i ett riktigt avgassystem så ska utblåset vara lägre än motorns avgasutgång. Dessutom så pumpar ju kolven luft även om motorn inte är gång.

Det ska sitta en vattensamlare på avgassystemet men den är till för att ta hand om det vatten som finns efter den.

Skulle detta problem finnas så skulle varenda trögstartad motor vattenfyllas.

--

Rätt säker på att mitt utblås i aktern, sitter högre än motorns topp. 

Vi båda har dessutom Yanmarmotorer med liggande cylinder. 

 

Och kommer jag ihåg rätt, så gör avgasslangen en krök upp under däckskanten längst bak, för attinte överbrytande sjö akterifrån, ska kunna fylla motor och avgassystem vid segling. 

 

- Så visst, njaaaaaa. Detta tar jag alltid i beaktande. Tar själv inga sådana risker, bara för att någon annan tror nåt annat. Det kan bli väl så dyrt. 

 

Kan pump eller varvtalsregulator verkligen haverera då båten står oanvänd, på land, under vintern. Varför då? 

 

Men visst, jag ska lyssna vid tillfälle med en som fick samma problem som dig. Kanske redan till helgen. 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När du kör startmotorn, går motorn bara runt som vanligt men tänder inte? Eller går den runt några varva och stannar sedan trots att du aktiverar startmotorn?

 

Jag har en YSE8 och den strulad lite i slutet av säsongen 2018. För mig var det en kombination av slem i CAV filtret och att en slang vibrerat loss på finfiltret.

 

Om du har luftfri diesel fram till den lilla högtryckspumpen på motorn så ska det komma fram till spridaren. Och isf ska det komma en lite skvätt från röret på/till spridaren om du släpper på muttern där.

 

I mitt fall så gjorde luft i ledningen att motorn bara gick runt på startmotorn som vanligt men tände inte. Efter att jag bytte filter, hittade den lite lösa slangen och luftat ordentligt så startade den direkt.

 

Det syntes tydligt på anslutningen vid spridaren att det var rätt när man luftade. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte mycket diesel som skall komma ut i röret vid varje varv så det kan vara svårt att se.

 

Prova att lufta motorn genom att lossa bränsleröret lite från spridaren, kör sedan startmotorn och när det kommer bränsle ut ur den lite lätt lossade muttern från spridaren, då drar du åt muttern medans startmotorn gå.  Så luftade jag alltid min Yanmar YSE och YSB.

 

Och synpunkten på vatten i avgasröret skall du ta på allvar, har själv havererat en vevaxel på det viset, dock så hade avgaskröken då redan rostat sönder.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kommer det fram tillräckligt med diesel till bränslepumpen, dieselbakterier som växt till sig under vintern?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Polarens problem. 

 

Strul med gaswiren / reglaget. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har haft ett problem som starkt påminner om detta. Det var en spricka i en stålomspunnen bränsleslang som läckte in lite luft, så det hjälpte inte att lufta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet löst, nu startar den! Tack för all hjälp!

 

Viss om att jag luftat bränslesystemet rätt gav jag startveven en lite extra knyck och då gick motorn igång. Hade hunnit glömma vevtekniken för det var väl 15 år sedan jag använde den senast;-) Tror också att det pinsamt nog bara var batteriet som var problemet från början för det går fortfarande inte att starta med elstart (när jag laddad upp batteriet ska det nog också funka). Jag i alla fall fått lära mig att lufta bränslet!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att vattenpumpen skulle kunna fylla cylindern under start är en myt.

Cylindervolymen är 0,33 liter. Vid tex 1500 rpm pumpas 0,33 x 1500 /2 = 247 liter luft varje minut. Samtidigt ger vattenpumpen ca 10 liter per minut. Förhållandet mellan pumpens och genomlupen cylindervolym är linjärt.

Det finns inte en chans i världen att vattenfylla cylindern under vare sig start eller drift.

Det finns väl heller inga varningar i instruktionsböckerna om att koppla bort vattenpumpen om motorn är seg på att starta.

--

Ryck ur spridaren men koppla tillbaka röret och dra run motorn. Kommer det dimma? Om inte, koppla bort spridaren och se om det kommer bränsle ur röret. Fortsätt bakåt till matatrpumpen. Den är väl fö elektrisk på dessa motorer?

Hur "gasen" står har ingen betydelse, bränslepumpen står på max tills motorn kommit upp i varv. Detta sköter regulatorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
49 minuter sedan skrev Nicce733:

Problemet löst, nu startar den! Tack för all hjälp!

 

Viss om att jag luftat bränslesystemet rätt gav jag startveven en lite extra knyck och då gick motorn igång. Hade hunnit glömma vevtekniken för det var väl 15 år sedan jag använde den senast;-) Tror också att det pinsamt nog bara var batteriet som var problemet från början för det går fortfarande inte att starta med elstart (när jag laddad upp batteriet ska det nog också funka). Jag i alla fall fått lära mig att lufta bränslet!

Det var väl bra, grattis.  🛠️

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen mer som tror att motorn kan vattenfyllas under start? Eller ska vi flytta påståendet till "Myter"?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

En sak är säker. Jag riskerar ingen vevstaken... Vid trögstartad motor. 

 

Se högre upp i tråden. 

 

Har även läst om detta andra forum. 

 

Men visst, en Yanmar YS har i dag inget värde... 

BYT MOTOR om den havererar p g a av en sån sketen sak som att lyfta av kilremmen. 

 

Med en stark tro kommer man dock långt. 

 

Vem förutsätter förresten att det inte finns vatten i avgassystemet sen tidigare, o s v? 

Redigerad av Hybro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev bhemac:

Ingen mer som tror att motorn kan vattenfyllas under start? Eller ska vi flytta påståendet till "Myter"?

 

Som sagt så fylldes min cylinder på en YSB12:a men då hade avgaskröken redan rostad och vattned rann genom rosthålet ner tillbaka i cylindern.

 

Men att de skulle ske med en felfri avgaskrök låter osannolikt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om avgasutsläpet sitter högre än avgaskröken på motorn så kan man fylla hela systemet med vatten om man kör länge / mycket på startmotorn. Det är ju inte så mycket fart på luften som går ur cylindern när man kör på startmotorn (eller handvevar) så det kastar inte upp / ut vattnet på samma sätt som när motorn går. Vattenpumpen kör ju vidare som vanligt.

 

Om det står vatten högre i sytemet än avgaskröken och en avgasventil är öppen så rinner det in i cylindern när motorn stannar.

 

Men det handlar troligen om ganska mycket körande på startmotorn innan det händer.

 

YSE8 vattenpumpen ska ge Ca 500Liter per timme om motorn går på 3200 V/Min enligt Service manualen. Så på startmotor varv eller när man handvevar så blir det inte så många liter per försök.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev bhemac:

Ingen mer som tror att motorn kan vattenfyllas under start? Eller ska vi flytta påståendet till "Myter"?

Det är fritt att " tro" vad man vill, men man kan inte tro allt som skrivs på ett forum likt detta!

Det är dilemat för nytillkomna läsare, vi som hängt här ett tag vet vilka som är bra på olika saker, många är experter på allt, hur otroligt det än verkar.

Att flytta vatteninträngning till myter säjer nog mest om den som vill flytta dit det.

 

Jag brukar inte         "Jag raderade själv "        

 

Men jag gillar dig ändå,  💗                                                                                       

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev LuminaL:

YSE8 vattenpumpen ska ge Ca 500Liter per timme om motorn går på 3200 V/Min enligt Service manualen. Så på startmotor varv eller när man handvevar så blir det inte så många liter per försök.

Låter rimligt. Under en timme gör motorn 192.000 varv, kolven gör 96.000 avgasslag och varje slag är 0,33 liter dvs under en timma pumpar man ut 31680 liter dvs 63 gånger mer än vattenmängden.

Det är inte så mycket fart på vare sig vatten eller luft under starten men volym är volym.

Finns inte en chans i världen att fylla cylindern med vatten, det borde alla förstå om man har minsta kunskap i fysik.

 

1 timme sedan skrev Gaidin:

Som sagt så fylldes min cylinder på en YSB12:a men då hade avgaskröken redan rostad och vattned rann genom rosthålet ner tillbaka i cylindern.

Det köper jag. På större maskiner baxar man runt maskin med öppna indikatorkranar om man legat några dagar. Det är inte ovanligt att det kommer vatten ur någon kran pga något läckage. För säkerhets skull blåser man runt maskinen innan start dvs bara luft men inget bränsle. När jag hade en YSM 12 så fick jag rådet (tror det stod i instruktionsboken också) att dra runt motorn för hand några varv med "pysen" öppen om den stått ett tag.

 

Men, alla instruktionsböcker verkar ha missat att varna för att köra för mycket med startmotorn, eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev LuminaL:

Det är ju inte så mycket fart på luften som går ur cylindern när man kör på startmotorn (eller handvevar) så det kastar inte upp / ut vattnet på samma sätt som när motorn går.

Hur kan motorn starta då? Normal kompression på en sådan här motor är 22-23. För att överhuvudtaget kunna starta brukar man behöva 15-17 i kompression för att luften ska bli tillräckligt varm för att antända bränslet. Det kanske inte är så mycket fart på luften när startmotorn drar. Men det är ett rejält tryck, minst 15 bar. Det blåser lätt ut vattnet och kan blåsa det minst 15 m upp i luften.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det höga kompressiostrycket finns ju bara i cylindern när kolven är i ÖD under kompressions slaget. Så fort kolven börjar röra sig neråt minskar kompressionen och trycket så när ventilen öppnar så är det inte så mycket kvar.

I stort sett så flyttar bara cylindern luft från insuget till grenröret i ,relativt, maklig takt när motorn  går på startmotorn eller handvevas. När motorn går så finns det mycket mer (större volym) avgaser pga förbränningen.

 

Kylvattnet kommer dessutom att huvudsakligen ligga i botten på avgassystemet så luften kommer att kunna passera utan problem. När vattennivån når till den höjd att det täcker den plats där avgasröret går uppåt till avgasutsläppet så blir det bubblor istället för kaskader som när motorn går.

 

Det blir lite som att blåsa rent ett vattenlås med tryckluft. Blåser man bara lite så blir det bara bubblor som åker igenom, blåser man på ordentligt så åker vattnet med.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev LuminaL:

Så fort kolven börjar röra sig neråt minskar kompressionen och trycket så när ventilen öppnar så är det inte så mycket kvar.

Men då är avgasventilen stängd.

Försök hälla vatten i utblåset på en kompressor.

 

Fortfarande finns det inga instruktionsböcker som varnar för vattenfyllning när man kör länge på startmotorn. Har tillverkarna verkligen missat detta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

Ok. Fyll då ditt avgassystem med vatten. Dra ut stoppen och gör några startförsök. 

Vänta lite mellan varje. 

 

Återkom med resultatet. 

 

Nu vill vi få det verifierat en gång för alla, att inget händer😉

 

 

Redigerad av Hybro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
10 minuter sedan skrev Hybro:

Fyll då ditt avgassystem med vatten. Dra ut stoppen och gör några startförsök

Detta är vad som sker i alla motorer som har sitt avgasutsläpp under vattenytan.

pv- diagrammet visar förloppet. Endast under insugningsfasen är tycket under normalt atmosfärstryck i cylindern men då är bara insugningsventilen öppen.

Ämnet heter "Förbränningsmotorlära" på tex Chalmers.

Redigerad av bhemac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

.

 

Är med mig... 

 

Teorierna är bra, men det kan slompa säj, att då motorn inte går, så kan en eller flera avgasventiler bli stående, mer eller mindre öppna. 

 

Vad tror du händer då....?

 

Har du lust att prova och verifiera det du påstår? Jag har inte råd eller tid. 

 

 

- Minns en text i en instruktionsbok, förmodligen till en encylindrig motor. 

Där stod klart angivet att svänghjulet skulle dras till kompression kändes, innan motorn lämnades för längre tider. 

 

Detta tror jag ingen tillämpar i dag. 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Hybro:

Teorierna är bra, men det kan slompa säj, att då motorn inte går, så kan en eller flera avgasventiler bli stående, mer eller mindre öppna. 

 

Vad tror du händer då....?

Antagligen startar inte motorn. För att kunna starta så måste den dras runt och det är ju det vi pratar om, startförsök.

En motor ska inte kunna vattenfyllas när den står stilla, dt är det vattensamlaren är till för.

Men det går att vattenfylla en stillastånde motor men inte med motorns pump.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev bhemac:

Men då är avgasventilen stängd.

Försök hälla vatten i utblåset på en kompressor.

 

Fortfarande finns det inga instruktionsböcker som varnar för vattenfyllning när man kör länge på startmotorn. Har tillverkarna verkligen missat detta?

Är det så att vi pratar runt varandra?

 

Risken för att vatten går in i motorn är naturligtvis efter att motorn (vattenpumpen) fyllt avgassystemet och man slutar köra på startmotorn. Inte under tiden motorn snurrar. För då håller jag med om att det inte är troligt.

 

Men när motorn stannat och vattenpelaren i avgasutläppets ände är högre än avgaskröken på motorn då kan den komma in i cylinder.

 

Vilket som, jag tittade i Beta Marins manual för Beta 14 och dom skriver följande.

 

"If the engine does not easily start at the first or second attempt, do not over crank the engine with the seawater inlet seacock turned ‘on’. (This problem may have been caused by air in the fuel system, running out of fuel, or changing a fuel filter, etc).
 You should close / shut off the seawater inlet seacock to stop seawater being pumped into the exhaust system and eventually filling up the combustion chamber, causing severe damage."

 

Problemet är iaf känt hos minste en motorleverantör. 🙂

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det någon mer än Beta Marine som kan få detta problem?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...