Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
segelbagaren

Båtskor - vilka är egentligen orginalet?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Tråden är tänkt att handla om klassiska båtskor typ "mokasiner" eller typiska "Docksides" inte om att andra typer av skor är bättre eller sämre än dessa.

 

Jag har levt i tron att Sebago Docksides är originalet och har varit nöjd med dessa skor men på mina senaste så har sulan torkat ihop och blivit snorhal på bara några år. När jag då googlar efter alternativ så möts jag av påståenden om att dessa inte alls är originalet och inte heller de bästa. Vissa hävdar att Sperry är både originalet och bäst. Andra menar att definivt bäst är Danburry. osv osv. Finns det några kännare av båtskor på forumet som kan redan ut detta?

Redigerad av segelbagaren

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har seglarskor av modernare snitt och kan bekräfta att de också torkar i sulan och blir halare med tiden. Man kan moon-walka längs en betongbrygga och få fart på sulan ett tag, men sedan hjälper inte det heller; då får man köpa nytt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
54 minuter sedan skrev per_62:

Ska man tro Wikipedia så var det 1935 som Paul A. Sperry tog fram denna typ av sko. Och oberoende skor så torkar nog de flesta sulor med tiden.

Förvisso, men tiden det tar tycks ha blivit allt kortare för Sebagoskorna i alla fall. Sperry kanske är värda att prova om det nu är originalet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så är det med alla nyare skor - dom torkar. Skor som inte används på några månader skall ligga i en tygpåse. 
Det har som med allt att göra - miljövänligare material, som inte är lika tåliga som förr. 

Haft samma problem både med seglarskor och andra skor.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förra paret av Sebagos skor var gjorda i USA men dagens hala är gjorda i Dominikanska republiken. Sen används väl miljön ofta som gångbar förklaring när det handlar om kostnadsjakt.
Dubarry gör tydligen en del av sina skor på Irland fortfarande och de kan man tydligen få omsulade av Dubarry om man skickar över dem. Låter ju onekligen seriöst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev RikardE:

Så är det med alla nyare skor - dom torkar. Skor som inte används på några månader skall ligga i en tygpåse. 
Det har som med allt att göra - miljövänligare material, som inte är lika tåliga som förr. 

Haft samma problem både med seglarskor och andra skor.

 

Instämmer absolut! Jag har dessvärre samma erfarenhet.

Sulan på ett par gamla Docksides har dessutom blivit hård och spricker vid fot-tåleden.

Nu handlar det om båtskor, men jag ser samma fenomen på några år gamla äkta Birkenstock.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ett par Sperry billfish, väldigt nöjd och torkar inte, trots ofrivilliga bad. Kommer köpa ett till par Sperry definitivt, kanske med mer klassisk stil.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror det har stor betydelse var man handlar. Skor av ”klassisk” modell kan nog ligga några år på diverse lager och butikshyllor innan de hamnar hos konsument. 

Bildäck exempelvis är ju iaf, märkta med tillverkningsdatum. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Haddock_:

Jag har ett par Sperry billfish, väldigt nöjd och torkar inte, trots ofrivilliga bad. Kommer köpa ett till par Sperry definitivt, kanske med mer klassisk stil.

Tack för det tipset. Sperry ligger ju en del lägre i pris jämfört med Dubarry. Docksides är numer långt ner på min lista.
Boat international listade för ett tag sedan 5 klassiska sailing brands där både Sperry och Dubarry var med tillsammans med Musto, Henri Lloyd och kanske något överraskande HH.

Redigerad av segelbagaren

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev segelbagaren:

Tack för det tipset. Sperry ligger ju en del lägre i pris jämfört med Dubarry. Docksides är numer långt ner på min lista.
Boat international listade för ett tag sedan 5 klassiska sailing brands där både Sperry och Dubarry var med tillsammans med Musto, Henri Lloyd och kanske något överraskande HH.

 

Ja, de ligger helt okej till i pris, jag är väsentligt mer nöjd med dessa än de *host* timberland "seglarskor" jag haft innan som bara blir hårda och torra i sulan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
‎2019‎-‎04‎-‎30 vid 22:46 skrev Georg_Ohm:

Instämmer absolut! Jag har dessvärre samma erfarenhet.

Sulan på ett par gamla Docksides har dessutom blivit hård och spricker vid fot-tåleden.

Nu handlar det om båtskor, men jag ser samma fenomen på några år gamla äkta Birkenstock.

för 20 år sedan höll Birkenstock i 10 år, nu håller dom kanske 5 år. Ganska trist utveckling faktiskt, helt emot det moderna tänket med hållbarhet. Dessutom är det så ofantligt trist att köpa nya skor titt som tätt..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev RikardE:

för 20 år sedan höll Birkenstock i 10 år, nu håller dom kanske 5 år. Ganska trist utveckling faktiskt, helt emot det moderna tänket med hållbarhet. Dessutom är det så ofantligt trist att köpa nya skor titt som tätt..

Var hos tandläkaren, blev dyrt, mina endast 25 år gamla amalgamlagningar byttes ut mot moderna keramiska som bara höll i två år...

-Jag har ett par gamla jättefina seglarskor, tror att det är Seabago, dom är minst tio år/säsonger gamla jag är ju även hundägare varför det blir en hel del promenader, men dessa skor är fortfarande bra i sulan och i lädret, men mönsterdjupet är ju då förrädiskt, eller man skulle på bilspråk kunna säga "blankslitet" eller "slicks". Det blir kanske inte vattenplaning men i alla fall väldigt halt på blöta däck och bryggor. Inget supermodernt material i dom alltså, funderar på om man kan "regummera" ja på allvar, om det finns någon tunn fin sula att själv kontaklimma på eller låta skomakare renovera dem...?

Birkenstockkopior köper man jättebilligt på exempelvis Jula, dom håller i ett-två år, och blir i längden billigare än att köpa äkta vara. Är vi inne i "köp-och-släng-eran" igen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som att miljöskatt på Birkenstock vore lämpligt. Men knappast populärt i miljöpartiet!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev AndW:

Låter som att miljöskatt på Birkenstock vore lämpligt. Men knappast populärt i miljöpartiet!

Tja, språkrören eller övrig partiledning hade väl inte direkt kunnat sko sig på en sådan skatt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...