Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
newwave

Solcellsregulator paj - vilken ny med extra laddfunktion?

Rekommendera Poster

Hej,

 

Visade sig att solcellsregulatorn har pajat och jag behöver ersätta med en ny. Saken är att det vore trevligt med en utgång på regulatorn för att ladda små batterier (18Ah) till jollen.

 

Skulle det fungera med vilken regulator MPPT med utgång för två batterier eller måste jag tänka på något? Har inte helkoll på båttens kopplingschema men jag har två förbrukningsbatterier och ett startbatteri. Alla tre matas från en utgång från regulatorn.

 

Har någon tips på bra och billig produkt så är jag tacksam.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Väldigt ovanligt med regulatorer med fler än en utgång för laddning av batteri. Jag hade i ditt fall kopplat in jollebatteriet parallellt med förbrukningsbank och låtit solcell+förbrukningsbatteri ladda jollebatteriet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj, gör inte det!!!

 

Om inte jollebatteriet är precis lika urladdat som förbrukningsbatterierna leder detta till gnistor, brunnen säkring, ev brand, dålig stämning.

 

Det blir ju strömrusning från det mest laddade av jollebatteriet och banken.

 

Nej, bättre då att köpa två regulatorer. Låt den ena mata jollen och den andra mata banken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det blir ingen jätterusning till ett litet jollebatteri på 18Ah från en fulladdad förbrukningsbank. 

Redigerad av Bobba

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det låter som en dålig idé att koppla in jollebatteriet direkt på förbrukningsbankens terminaler. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har sett flera varianter för dubbla utgångar två batterier. Kostar runt 500 så jag gissar att det är skräp. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Bobba:

Det blir ingen jätterusning till ett litet jollebatteri på 18Ah från en fulladdad förbrukningsbank. 

Nu är det lite en fråga om vad slags batteri det där 18 Ah batteriet är och vad för slags förbrukningsbank det är frågan om. En fulladdad 300 Ah LiFePo bank och en tom 18 Ah LiFePo kan nog skapa respektabel rusning...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev AndW:

Jag tycker det låter som en dålig idé att koppla in jollebatteriet direkt på förbrukningsbankens terminaler. 

Det är en dålig ide, batterier som ska parallellkopplas bör vara lika laddade. Tänk på hur det ser ut när man ska starta en bil med startkablar.

I detta fall kanske det ena batteriet är 10 ggr mindre.

En billig, separat regulator till jollebatteriet är bättre. Ta ström från ordinarie solpanel gärna via en omkopplare.

Eller, gör som jag. En DV/DC omvandlare som höjer spänningen till ca 17V och som mata regulatorn för jollebatteriet. Mitt batteri och regulator brukar stå kvar i jollen och jag kan ladda med en 10m kabel.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror jag kommer göra såhär, en manuell omkopplare och en egen regulator. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har samma setup numera.

Jollebatteri på 20Ah laddas från 50W solcellspanel, en omkopplare efter regulatorn växlar mellan utgång till jollebatteriet eller mot förbrukningsbatterierna.

Har inte långtidsprovat ännu, men det förefaller som om det fungerar bra.

 

Men jag är också av den idén att endast helt likvärdiga batterier, skall kopplas ihop, varesig det är i parallell- eller serie.

 

Jollebatteriet kan även laddas med vanlig 230V laddare som ansluts via eluttag på akterdäck, som i sin tur är kopplat till en växelriktare. Detta är att gå över ån efter vatten... men någon enstaka gång har vi landström och då kan man koppla detta eluttag dit.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
48 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Jag har samma setup numera.

Jollebatteri på 20Ah laddas från 50W solcellspanel, en omkopplare efter regulatorn växlar mellan utgång till jollebatteriet eller mot förbrukningsbatterierna.

Har inte långtidsprovat ännu, men det förefaller som om det fungerar bra.

 

Men jag är också av den idén att endast helt likvärdiga batterier, skall kopplas ihop, varesig det är i parallell- eller serie.

 

Jollebatteriet kan även laddas med vanlig 230V laddare som ansluts via eluttag på akterdäck, som i sin tur är kopplat till en växelriktare. Detta är att gå över ån efter vatten... men någon enstaka gång har vi landström och då kan man koppla detta eluttag dit.

Växlar laddningen över automatiskt när ena batteriet är fulladdat? Eller är det den manuell hantering. Kan du ge tips på någon artikel som skulle kunna fungera? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev newwave:

Växlar laddningen över automatiskt när ena batteriet är fulladdat? Eller är det den manuell hantering. Kan du ge tips på någon artikel som skulle kunna fungera? 

Jag har en manuell lösning med en omkopplare efter regulatorn.

Men som sagt, har bara testat ännu under en kortare period.

 

Jag vill inte koppla ihop batterierna, då jollebatteriet är på endast 20Ah och förbrukarbanken är på 260Ah.

Förvisso har jag två solcellsanläggningar, denna på 50w som via skiljerelä och ett annat relä som jag inte riktigt listat ut hur det är kopplat, så laddar denna förbrukarbanken, startbatteriet och ett reservbatteri enligt förre ägaren... vem vet... och nu då om omkopplaren står i det läger, enbart jollebatteriet.

Den stora solcellsanläggningen på 200w laddar enbart förbrukarbanken.

 

Jag byggde en låda till gummibåten, som batteriet står i. Den går även att sitta på när man ror.

I denna finns även en 220 laddare, och på lågspänningsingången från solcellsregulatorn, ett Biltema skiljerelä, eftersom jag inte vill ha en spänningsatt laddningskabel då den inte används. Måhända en onödig Citroënlösning (=en teknisk lösning på ett problem som knappast existerar).

Kanske detta skiljerelä kan användas vettigare, men risken är ju då att få strömrusning från de stora batteribankerna till det lilla jollebatteriet. Funderar på en DC-DC omvandlare med strömbegränsning eller superenkelt en H4 lampa i serie som strömbegränsare...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-04-30 vid 17:42 skrev LonelyBird:

Nu är det lite en fråga om vad slags batteri det där 18 Ah batteriet är och vad för slags förbrukningsbank det är frågan om. En fulladdad 300 Ah LiFePo bank och en tom 18 Ah LiFePo kan nog skapa respektabel rusning...

Absolut, jag förutsatte blybatterier, pratar vi lifepo4 är det andra förutsättningar.

Är det blybatterier är det inga problem att låta ett litet jollebatteri laddas av förbrukningsbanken. Givetvis med rätt kabeldimension, avsäkring och ev. en brytare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Bobba:

Är det blybatterier är det inga problem att låta ett litet jollebatteri laddas av förbrukningsbanken. Givetvis med rätt kabeldimension, avsäkring och ev. en brytare.

Ska man koppla ihop så gör inte med olika laddade batterier. Ska man göra det så koppla ihop med ett motstånd emellan. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Nu har jag ett annat problem. Jag bör regulator till en begagnad av samma modell (Naps Maxpower) och jag får samma fenomen. Mäter jag på solpanelen så får jag närmare 20v ej i kopplad i regulatorn. Inkopplad ca en volt och laddar ej enligt ”batteri monitorn”. Jag har batteriladdare med landström som jag nu stödladdar batterierna. Tips på felsökning?

 

Har svårt att tro att nya regulatorn skulle vara trasig. Eller kan det vara så illa?

Redigerad av newwave

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Batterierna kanske är fulla och inte vill bli laddade?

Byt ut Maxpower, den är känd för att gå illa åt batterierna. Sök på Maxpower hår på forumet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Den verkar också fungera för många?! Kan det inte vara så att det är den vanligaste regulatorn på marknaden och då också  är den som får mest problem. Helt naturligt

 

Jag belastar batterierna med förbrukare men ändå sker ingen laddning.

Redigerad av newwave

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev newwave:

Den verkar också fungera för många?! Kan det inte vara så att det är den vanligaste regulatorn på marknaden och då också  är den som får mest problem. Helt naturligt

Det är nog bara så att de flesta inte har koll. Floatspänningen är för hög. Läs vad Naps anger och fråga vilken batteritillverkare som helst vad de anser.

 

Maxpower var vanlig förr men kanske inte vanligast. Idag verkar det vara få som använder den. Dessutom är den dag en ganska gammal konstruktion.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...