Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Azguz

Raymarine - seatalk koppling av s100+kopplingsplint

Rekommendera Poster

Hej!

Förra året installerade jag en EV-100 rattpilot på min segelbåt:
http://www.raymarine.se/view/?id=6866
Fungerar galant! Se installation här:

 


Jag har dock manöverpanelen i styrhytten för att dels är den skyddad där sen kan jag styra båten så om det regnar därifrån. Det blev dock lite rännande mellan hytten och ratten vilket jag vill ändra på genom att komplettera med en s100:
http://www.raymarine.se/view/?id=848
Eftersom den är enligt äldre protokoll krävs en konverteringsplint:
http://www.raymarine.se/view/?id=1597

Och här kommer frågan. Hur kan man ansluta denna? Här är det som följer med:
image.png.39d31e2129b5c249e73b2dca261b230f.png

 

Den plint jag har nu för autopiloten har bara en ledig plats och det är en blå för stamnätet. Jag skulle kunna

  1. köpa en längre stamnätskabel, dra den till denna adapter och sen koppla in sändaren där.
  2. Ett annat alternativ är att köpa en kortare stamnätskabel och ansluta till nuvarande plint, sätta en t-koppling(har en sån) där och flytta spänningsgivarkabeln dit. Då får jag en ledig vit som jag kan dra en vit grenkabel(har en på 5 m redan) upp till konverteringsplinten och sen ansluta sändaren där. 

 

2 förutsätter att plinten bara är ett skarvdon och inte att den måste spänningsättas på nytt. 
1 så blir ju konverteringsplinten spänningssatt via stamnätskabeln men det blir dyrare. 

Någon som vet om alternativ 2 fungerar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bilden illustrerar en SeaTalk1/SeaTalkng kopplingsplint.

Förutom de komponenter du visar på bilden behöver du en SeaTalkng Backbone kabel. Längden beroende på var du vill placera transceivern.

Om jag förstår dig rätt så har du redan en kopplingsplint, dvs en sk. 5-Way SeaTalkng Connector (blå-vit-vit-vit blå). Den nya SeaTalkng Backbone kabeln kopplas till din lediga blåa och kabelns andra ända till SeaTalk1/SeaTalkng kopplingsplintens ena blåa. SeaTalk1/SeaTalkng kopplingsplintens andra blåa förses med ett blått endmotstånd (ses på din bild (2st)). Kabeln med den gula pluggen kopplas till plintens gula anslutning. De vita anslutningarna förses med de svarta skyddspluggarna (på bilden). Den svart/vita kabeln (med gul plugg) kapas i andra ändan och kablarna  kopplas till trensiverns (Base Station) plint...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Njae, den på bilden är inte "bara" en kopplingsplint utan den gula anslutningen är en konvertering mellan nya systemet och gamla(fjärrkontrollen är enligt gamla systemet). 

Min autopilot är ju ihopkopplad via en "ren" kopplingsplint. 

Frågan är om man måste koppla ihop kopplingsplinten med konverteringsplinten via de blå anslutningarna som kräver stamledningskabel(blå):
https://www.hjertmans.se/produkter/elektronik-navigation/gps-kartplotter/tillbehor-gps-plotter/stng-stamledningskabel-400mm-a06033

Eller om man kan koppla en stamledningskabel på befintlig kopplingsplint, ansluta en t-koppling, ansluta strömförsörjningskabeln dit och därmed få en vit ledig på kopplingsplinten. Sen ansluta ihop konverteringsplinten med kopplingsplinten med en grenledning(vit):
https://www.hjertmans.se/produkter/elektronik-navigation/gps-kartplotter/tillbehor-gps-plotter/stng-grenledning-3m-a06040
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Egentligen kan man väl koka ner det i;
Är konverteringsplinten bara en tjusig "skarv" om man kopplar ihop dem med grenkabel på vita anslutningar och pluggar resten eller MÅSTE man ansluta dem med en blå stamnätskabel för att det ska fungera?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 hours ago, Azguz said:

Njae, den på bilden är inte "bara" en kopplingsplint utan den gula anslutningen är en konvertering mellan nya systemet och gamla(fjärrkontrollen är enligt gamla systemet). 

Min autopilot är ju ihopkopplad via en "ren" kopplingsplint. 

Frågan är om man måste koppla ihop kopplingsplinten med konverteringsplinten via de blå anslutningarna som kräver stamledningskabel(blå):
https://www.hjertmans.se/produkter/elektronik-navigation/gps-kartplotter/tillbehor-gps-plotter/stng-stamledningskabel-400mm-a06033

Eller om man kan koppla en stamledningskabel på befintlig kopplingsplint, ansluta en t-koppling, ansluta strömförsörjningskabeln dit och därmed få en vit ledig på kopplingsplinten. Sen ansluta ihop konverteringsplinten med kopplingsplinten med en grenledning(vit):
https://www.hjertmans.se/produkter/elektronik-navigation/gps-kartplotter/tillbehor-gps-plotter/stng-grenledning-3m-a06040
 

Va svamlar du om?. Kopplingsplinten som finns på bilden är det enda sättet att koppla en SeaTalk1 enhet till systemet. Ingen har talat om ""bara" en kopplingsplint" utan specifikt om en SeaTalk1/SeaTalkng kopplingsplint!. 

"MÅSTE man ansluta dem med en blå stamnätskabel"

Vad du kallar stamnätskabel är vad Raymarine kallar backbone. Ja, mellan instrument, plintar och T-stycken löper en flerpolig galvanisk linje kallad backbone. Backbonen delar sig inte utan fortsätter genom t-stycken osv till ett slutligt ändmotstånd (terminator). Den vanligaste fördelningen sker genom en 5-polig plint. Av dessa fem poler är två blåa. Vilken som av de blåa kan användas som in bara den andra blir ut! De kvarstående vita anslutningarna är för Spur, dvs hit kopplar du olika SeaTalkng komponenter via spurkabel!

SeaTalk1/SeaTalkng kopplingsplinten avviker genom att plinten har elektronik i sig som konverterar SeaTalk1 till SeaTalkng. Den gula anslutningen är för detta ändamål.

Egentligen kan man koka ner det till att all kommunikation på backbonen bör vara modifierad till SeaTalkng. Därför måste du ha SeaTalk1-SeaTalkng-plint...

Redigerad av LonelyBird

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det här verkar vara det som följer med i konverterings- kittet "E22158":

 

image.jpg.db3ff984f5d8c79d8c34b9077ea59ad1.jpg

Jag finner de anmärkningsvärt att man får med en grenkabel(vit) och inte en stamledningskabel(blå). De får mig och fundera på att man bara kanske kan dra en grenkabel mellan vit anslutning på min befintliga plint upp till vit anslutning på denna. Sen ansluta sändaren till den gula och plugga dne sista vita samt de blå. Att konverterplinten då bara fungerar som en skarv mellan den gula och vita.

För att frigöra en vit på min nuvarande plint kan jag flytta den röd/svart(strömförsörjning) till en t-koppling som ansluts på blå. 

 

Givetvis kan man då inte ansluta fler saker till konverteringsplinten eftersom den inte är ansluten via en stamnätskabel.


 

 




 

Redigerad av Azguz

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte om jag vågar lägga mig i den här heta diskussionen... Ett kort svar är i alla fall att SeaTalk NG (next generation) är Raymarines version av NMEA-2000 plus en extra ledare för SeaTalk 1, deras gamla system. Systemen har inget med varandra att göra förutom att dom delar (Raymarines) backbone-kablar.

 

Det betyder att man med en stamkabel från Raymarine har med sig SeaTalk-1 signalen också, och för att kunna koppla in gamla instrument så behöver man en specialkabel, den gula som bara plockar ut SeaTalk-1 signalen och som har en SeaTalk-1 kontakt i änden. Pss sätt finns det kablar som kan plocka ut enbart NMEA-2000 signalerna från deras backbone med en standard-NMEA kontakt i andra änden.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Azguz:

Det här verkar vara det som följer med i konverterings- kittet "E22158":

 

image.jpg.db3ff984f5d8c79d8c34b9077ea59ad1.jpg

Jag finner de anmärkningsvärt att man får med en grenkabel(vit) och inte en stamledningskabel(blå). De får mig och fundera på att man bara kanske kan dra en grenkabel mellan vit anslutning på min befintliga plint upp till vit anslutning på denna. Sen ansluta sändaren till den gula och plugga dne sista vita samt de blå. Att konverterplinten då bara fungerar som en skarv mellan den gula och vita.

För att frigöra en vit på min nuvarande plint kan jag flytta den röd/svart(strömförsörjning) till en t-koppling som ansluts på blå. 

 

Givetvis kan man då inte ansluta fler saker till konverteringsplinten eftersom den inte är ansluten via en stamnätskabel.

Svaret är "Nej". Kopplingsstyckena måste hänga samman via stamledningen. Du måste dra en blå stamledningskabel från din tidigare installation till den nya kopplingsplinten.

 

Att den medskickade SeaTalkNG-satsen ser ut som den gör är troligen för att du med den kan bygga ett mininätverk för SeaTalkNG. Strömsätta stamkabeln  via en vit dropkabelutgång, koppla in en plotter via den andra vita dropkabelutgången och din SeaTalk1-utrustning via den gula anslutningen. Stamnätet går i det enklaste fallet mellan de blå stamnätsanslutningarna i kopplingsstycket, avslutad med de blå ändpluggarna i respektive ände.

 

För utökning av nätverket med fler komponenter behöver stamnätet förlängas med kort eller lång blå kabel beroende på var elektronikprylarna sitter. En av de blå stamnätavslutspluggarna flyttas då till bortre änden av det tillbyggda stamnätet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Notera att de flesta kursdatorerna kan mata SeaTalkng backbone-nätet med 12v spänning! Två spänningsmatningar får inte förekomma!

Nu vet jag inte vilken kursdator du har men jag gissar att det är en ACU-xxx. Är det en ACU-100 så har du en separat spänningsmatande spur (röd/svart med vit connector). ACU-100 är den enda av ACU-serien som inte kan mata spänning till backbonen. ACU-200, 300 och 400 kan mata den ifrågavarande spänningen och så gör man i allmänhet om antalet instrument är rimligt och avstånden inte är stora. Är instrumenten många eller avstånden stora, stänger man av ACU:s spänningsmatning (liten on/off switch ovanför SeaTalkng kopplingsplinten i ACU:n) och matar spänningen till backbonen så mitt i installationen (elektriskt) som möjligt. En bra stor installation skall göras så men i en liten installation har det ingen betydelse. Gör man en dylik balanserad spänningsmatning bör man dyka i sina manualer, titta på varje enskilt instruments konsumtion och placera spänningsmatningen så att konsumtionen är möjligast lika på båda sidorna av inmatningen.

Har du nu en EV-1 eller EV-2 + ACU-xxx (varken servon eller eventuell roderlägesgivare belastar inte SeaTalkng backbone) + Autopilotkontroller (p70?) + ST100 fjärrkontroll, kan din installation beaktas som liten dvs balanserad matning behövs inte...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Vet inte om jag vågar lägga mig i den här heta diskussionen... Ett kort svar är i alla fall att SeaTalk NG (next generation) är Raymarines version av NMEA-2000 plus en extra ledare för SeaTalk 1, deras gamla system. Systemen har inget med varandra att göra förutom att dom delar (Raymarines) backbone-kablar.

Det betyder att man med en stamkabel från Raymarine har med sig SeaTalk-1 signalen också, och för att kunna koppla in gamla instrument så behöver man en specialkabel, den gula som bara plockar ut SeaTalk-1 signalen och som har en SeaTalk-1 kontakt i änden. Pss sätt finns det kablar som kan plocka ut enbart NMEA-2000 signalerna från deras backbone med en standard-NMEA kontakt i andra änden."

 

SeaTalk1/SeaTalkng konvertern är inte bara en kopplingsplint. Den har mjukvara i sig och den mjukvaran har uppdaterats över åren. Den senaste versionen var 2016 v2.03. Uppdatering är enkelt och jag har aldrig misslyckats, men det kräver en Raymarine plotter som inte är för gammal.

 

"Att den medskickade SeaTalkNG-satsen ser ut som den gör är troligen för att du med den kan bygga ett mininätverk för SeaTalkNG. Strömsätta stamkabeln  via en vit dropkabelutgång, koppla in en plotter via den andra vita dropkabelutgången och din SeaTalk1-utrustning via den gula anslutningen. Stamnätet går i det enklaste fallet mellan de blå stamnätsanslutningarna i kopplingsstycket, avslutad med de blå ändpluggarna i respektive ände."

 

Lintott, du löste en gåta jag undrat över en massa gånger!  👍

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, men då är det ju svar på gåtan. Man behöver koppla befintlig kopplingsplint via stamnätskabel till konverteringsplinten så man behöver helt enkelt utöver kittet med fjärrkontroll+konverteringsplint också köpa en stamnätskabel för att få ihop det med den autopilot jag har. I det här fallet EV-100 med rattmotorn och då är det här paketet jag installerat:
http://www.raymarine.se/view/?id=6866

Samt så har jag kompletterat med en roderlägesgivare. 

Blir till att mäta upp hur lång stamledningskabel jag behöver. 3 m eller 5 m. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just så. Stamnätets kabel kommer från din ACU till den redan existerande kopplingsplintens ena blåa konnektor. En ny stamnätskabel kopplas till den andra blåa konnektorn och går till din nya konverteringsplints ena blåa konnektor. Konverteringsplintens andra blåa konnektor förses med ett ändmotstånd dvs en av de blåa pluggarna som kommit med din konverteringssats. Om din ACU är en ACU-100 kopplar du in 12v spänning till någon av de vita konnektorerna på någondera av kopplingsplintarna. Din autopilotkontroller (förmodligen p70) kopplas med en spur-kabel (svart/vit med vita endstycken) till någon av de resterande vita konnektorerna på någon av kopplingsplintarna. Din EV kopplas också på samma sätt. Sist men inte minst kopplas S100 transivern med spur-kabeln (ena ändan gul andra svart) till den gula konnektoren på konverteringsplinten.

Rekommenderar att du öppnar locket på ACU:n och försäkrar dig om att den inte matar spänning till stamnätskabeln. Om det inte finns en liten switch just ovanför den plint kabeln är kopplad till, har du en ACU-100, som inte kan mata spänning. Finns där en switch, skall den (om du matar spänning på annat sätt) stå i off läge...  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2019-05-08 vid 22:41 skrev LonelyBird:

Just så. Stamnätets kabel kommer från din ACU till den redan existerande kopplingsplintens ena blåa konnektor. En ny stamnätskabel kopplas till den andra blåa konnektorn och går till din nya konverteringsplints ena blåa konnektor. Konverteringsplintens andra blåa konnektor förses med ett ändmotstånd dvs en av de blåa pluggarna som kommit med din konverteringssats. Om din ACU är en ACU-100 kopplar du in 12v spänning till någon av de vita konnektorerna på någondera av kopplingsplintarna. Din autopilotkontroller (förmodligen p70) kopplas med en spur-kabel (svart/vit med vita endstycken) till någon av de resterande vita konnektorerna på någon av kopplingsplintarna. Din EV kopplas också på samma sätt. Sist men inte minst kopplas S100 transivern med spur-kabeln (ena ändan gul andra svart) till den gula konnektoren på konverteringsplinten.

Rekommenderar att du öppnar locket på ACU:n och försäkrar dig om att den inte matar spänning till stamnätskabeln. Om det inte finns en liten switch just ovanför den plint kabeln är kopplad till, har du en ACU-100, som inte kan mata spänning. Finns där en switch, skall den (om du matar spänning på annat sätt) stå i off läge...  


Jo, det är en ACU-100 så den strömsätter inte nätverket varför man behöver dra dubbla strömkablar. Däremot ska ACU-100 ansluta till spur anslutning via en kabel som saknar kontakt på ena sidan och bara har lösa kablar. 

Eftersom det är en stålbåt så måste kompassen vara utanför skrovet och man får inte ha för lång spur tydligen. Så jag drog en stamnätskabel till aktern där det är en t-koppling som går till en spur som går till ev-1(kompassen).

Typ såhär kan det se ut snabbt ritat i paint från huvudet:
image.png.1c4b5aab9714a8589cb047c3433c5769.png

Cirklarna är ändpluggarna..

 

Tidigare pluggades den blå på kopplingsplinten och så drog jag en spur från den till p70. Fick dra om en backbone där istället och göra sådär.

Redigerad av Azguz

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...