Jump to content
Sunday 22 September 2019
Mackey

Åldersgräns 15 år för att köra vattenskoter

Recommended Posts

2 timmar sedan skrev mikael_matsson:

Utan för att det skulle sålla bort majoriteten av förarna, de som inte äger sin skoter och inte heller har något egentligt intresse för sjöliv. 

Tillägg: Den som äger en skoter har inga studieskulder heller.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev bhemac:

Tillägg: Den som äger en skoter har inga studieskulder heller.

Nä. De som arbetspendlar från Värmdö/Lidingö osv, till innerstan har nog betalat av sina studieskulder redan. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev coppertail:

Nä. De som arbetspendlar från Värmdö/Lidingö osv, till innerstan har nog betalat av sina studieskulder redan. 

Är det vanligt att arbetspendla på vattenskoter till innersta’n..? Var lägger man vattenskotern medan man är på jobbet..?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
22 minuter sedan skrev Peter_K:

Är det vanligt att arbetspendla på vattenskoter till innersta’n..? Var lägger man vattenskotern medan man är på jobbet..?

Vanligt vet jag väl inte. Men jag brukade se ett antal in mot stan på morgnarna när jag jobbade i ”skärgårdstrafiken”. 

Torrdräkt utanpå kostymen. 

Finns ett gäng såna flytande ”ramper” bla, runt Nybroviken. 

Finns nog en hel del tid att spara jämfört med bil. Nu har ju pendelbåtstrafiken kommit igång lite bättre så fenomenet kanske har minskat/försvunnit?  

 

Poängen är att jag inte tror att man ska förutsätta att det bara är white thrash som kör vattenskoter vilket bhemac tycks insinuera. 

Skulle gärna ha en själv till stugpendling men har inget kassavalv att låsa in den i på fastlandssidan. 

 

Edit: Jag har iofs, också betalt av mitt studielån. Vilket isf, bekräftar bhemacs teori? 🙄

Edited by coppertail

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vattenskotrar borde väl egentligen ha samma upplägg som för motorcyklar
där det är krav på förarbevis som dessutom är uppdelat i tre olika klasser, A1-A3.
För vattenskotrar skulle de kanske kunna räcka med två klasser, lätt vattenskoter
och tung vattenskoter? Precis som med MC skulle man kunna ha 18 respektive
24 år som åldersgräns?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Håller med att vattenskoter borde ha samma upplägg som motorcyklar. Dock så tycker jag de borde finnas mindre vattenskotrar för de yngre. Finns många ungdomar som kör utan sjövett tyvärr.

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev Bengan94:

Dock så tycker jag de borde finnas mindre vattenskotrar för de yngre.

En god tanke. Gärna elektriska.

Trampvattenskoter är kanske inget att hoppas på.

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minuter sedan skrev bhemac:

En god tanke. Gärna elektriska.

Trampvattenskoter är kanske inget att hoppas på.

Men hur göra med den, enligt statistiken, överrepresenterade gruppen av dom som dör i olyckor. Ska det vara en övre åldersgräns också?

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Caribic410:

Men hur göra med den, enligt statistiken, överrepresenterade gruppen av dom som dör i olyckor. Ska det vara en övre åldersgräns också?

Nej för tusan. De är bra för rikets finanser.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har väl blivit rätt vanligt att man har en skoter till ungarna så de kan dra lite ring, wakeboard etc.

 

Sen är det inga straffpåföljder om man nu som 14 åring kör vattenskoter, så om man nu har en och ett väluppfostrat barn med sjövett så finns det väl inga direkta hinder att släppa ut som på vattenskotern ändå...

 

Tandlös signalpolitik.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Jag har lite koll på åldersgränserna i Finland.

 

I Finland finns det ett fungerande båtregister, ungefär som det som Sverige hade på 80 och 90 talet. Alla segel- och motorbåtar med en skrovlängd om 5,5 meter eller mer ska införas i registret. En farkost ska också registreras om motorns effekt enligt tillverkarens uppgift är minst 15 kW dvs. mer än 20 hästkrafter.

 

Men Finland har också infört en åldersgräns, man måste vara minst 15 år för att få framföra en registreringspliktig båt. Och eftersom alla vattenskotrar har mer än 20 hästkrafters motor så är det åldersgräns på dessa.

 

Jag tycker att de den finska åldersgränsen känns vettig. Barn får endast framföra små och relativt långsamma båtar och så fort de börjar bli lite storlek eller fart på grejerna så är det 15 års gräns.

Edited by Kalle_Anka
  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 timmar sedan skrev Kalle_Anka:

Jag tycker att de den finska åldersgränsen känns vettig. Barn får endast framföra små och relativt långsamma båtar och så fort de börjar bli lite storlek eller fart på grejerna så är det 15 års gräns.

 

Ja, det låter ju som vettiga regler. Verkligen någonting för svenska politiker att snegla på...

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
‎2019‎-‎04‎-‎28 vid 21:06 skrev Mackey:

Såg just på nyheterna att det till sommaren blir åldersgräns 15 år för att få köra vattenskoter.

 

Bra eller dåligt?

 

Det är inte åldern det är fel på

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 timmar sedan skrev hbengtsson:

 

Det är inte åldern det är fel på

Nej, det är inte åldern det är fel på. Felet är att vattenskotrar är så in i helvete snabba så att de är rent ut sagt farliga.

 

Men de nya reglerna för vattenskotrar är inte bra. Det är bra att det är en åldersgräns för att framföra en vattenskoter som kan gå i 50 knop. Men det är precis lika farligt att framföra en RIB som går i 50 knop, och där är det ingen åldersgräns. Varför göra skillnad mellan just vattenskotrar och alla andra sorters båtar.

 

Jag tycker att vem som helst ska få uppleva friheten på sjön, oavsett ifall det är ett barn som åker runt i en snurrebåt inom synhåll från sommarstugan eller om det är en vuxen som sitter i en båt för första gången. Men det känns som att det borde finnas en gräns för hur stora och snabba båtar som man får framföra. Nu får ju vem som helt framföra vad som helt hur fort som helst så länge båten är mindre än 12x4 meter.

 

Var ska man sätta denna gräns? 15 knop=15 år föreslår en del. Det tror jag inte på. Dels är det svårt att avgöra ifall en båt kan gå i 14 eller 15 knop. Sen så tar det inte någon hänsyn till storleken på båten. Varför ska det vara tillåtet för ett barn att köra en flera ton tung båt i 14,9 knop, men olagligt att köra en några hundra kilo tung båt i 15,1 knop. Då tror jag betydligt mer på 5,5 m/20 hk som Finland har. Dels är det lätt att konstatera ifall båten är under eller över denna gräns. Sen så kan man få in en helt användbar snurrebåt eller en liten styrpulpet under denna gräns som både barn och vuxna kan ha nytta av utan att den blir farligt snabb för vare sig de ombord eller för omgivningen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
56 minuter sedan skrev Kalle_Anka:

Dels är det svårt att avgöra ifall en båt kan gå i 14 eller 15 knop.

Reglerna brukar baseras på vilken fart farkosten KAN göra.

Men vi kanske skulle skippa inställningen att vi i Sverige alltid vet bäst. Norrmännens regler med max 5 knop 0-200 m från land är mycket bättre. Finland har ett antal regler som vi borde titta på istället för att göda mängder med byråkrater som ska utreda saker de ofta inte förstår sig på. Varför inte bara kopiera andras färdiga, utprovade och fungerande regler.

Fast det blir nog ännu värre om vi ska låta EU-byråkraterna bestämma.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
54 minuter sedan skrev bhemac:

Reglerna brukar baseras på vilken fart farkosten KAN göra.

Ja, det blir ju enkelt för polisen. Då måste de först provköra varje båt de stoppar för att avgöra ifall båtens toppfart är över eller under 15 knop. Och om toppfarten med ett barn ombord är över 15 knop men under 15 knop med en vuxen ombord, hur gör man då?

 

Av nyfikenhet försökte jag leta reda på vilka regler som gäller för båtar och vattenskotrar i USA. Reglerna varierar mellan olika delstater, men åldersgränsen verkar ligga mellan 15 och 18 år plus att man ofta måste gå en speciell utbildning för att över huvud taget få framföra en båt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
18 minuter sedan skrev Kalle_Anka:

Ja, det blir ju enkelt för polisen.

Precis som för 0,2 gränsen, i första hand går man på tillverkarnas uppgifter. Finns det inga sådana eller om ägaren hävdar att båten inte kan göra 15 knop så får man utreda saken och det klarar man oftast samma dag....

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 timmar sedan skrev Kalle_Anka:

Nej, det är inte åldern det är fel på. Felet är att vattenskotrar är så in i helvete snabba så att de är rent ut sagt farliga.

 

Men de nya reglerna för vattenskotrar är inte bra. Det är bra att det är en åldersgräns för att framföra en vattenskoter som kan gå i 50 knop. Men det är precis lika farligt att framföra en RIB som går i 50 knop, och där är det ingen åldersgräns. Varför göra skillnad mellan just vattenskotrar och alla andra sorters båtar.

 

Jag tycker att vem som helst ska få uppleva friheten på sjön, oavsett ifall det är ett barn som åker runt i en snurrebåt inom synhåll från sommarstugan eller om det är en vuxen som sitter i en båt för första gången. Men det känns som att det borde finnas en gräns för hur stora och snabba båtar som man får framföra. Nu får ju vem som helt framföra vad som helt hur fort som helst så länge båten är mindre än 12x4 meter.

 

Var ska man sätta denna gräns? 15 knop=15 år föreslår en del. Det tror jag inte på. Dels är det svårt att avgöra ifall en båt kan gå i 14 eller 15 knop. Sen så tar det inte någon hänsyn till storleken på båten. Varför ska det vara tillåtet för ett barn att köra en flera ton tung båt i 14,9 knop, men olagligt att köra en några hundra kilo tung båt i 15,1 knop. Då tror jag betydligt mer på 5,5 m/20 hk som Finland har. Dels är det lätt att konstatera ifall båten är under eller över denna gräns. Sen så kan man få in en helt användbar snurrebåt eller en liten styrpulpet under denna gräns som både barn och vuxna kan ha nytta av utan att den blir farligt snabb för vare sig de ombord eller för omgivningen.

Racerfartyg som gör 50 knop och uppåt hör inte hemma i skärgården utan offshore eller på tävlingsbana. Vattenskotrar är redan förbjudna i svensk lag (utom på särskilt anvisad plats). Det är bara flata myndigheter som bestämt sig för att inte tillämpa lagen för att inte göra EU upprörda.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag tycker man skulle se över alltihop, körkort, var man får köra fort, hur gammal man ska vara osv.

Något som de flesta nog skulle uppskatta.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
37 minuter sedan skrev bhemac:

Jag tycker man skulle se över alltihop, körkort, var man får köra fort, hur gammal man ska vara osv.

Något som de flesta nog skulle uppskatta.

Det verkar ju vara väldigt lokalt där det är problem med vattenskoteråkning.

I de trakter jag seglat i 7 år, ca 10v/ sommar har jag inte sett till problemet alls. Visst har jag sett skotrar men inget irriterande eller misskötsamt/farligt.

Jag har mest hållit till på ostkust från nynäshamn och ner till västervik, norra gotland och stockholms yttre skärgård och några vändor till åland.

Restriktioner bör sättas upp där problemen finns tycker jag. Varför ska alla dom skötsamma drabbas.? Om dom nu hör till gruppen som "drevet" vill åt?

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Caribic410:

Det verkar ju vara väldigt lokalt där det är problem med vattenskoteråkning.

 

Inga problem i mina trakter heller. Kör man samma regler överallt så kan man styra med olika mycket övervakning.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vi har vår båtplats på Kungsholmen. Ligger i en kanal. En idyllisk plats som dock störs av hyrskotrar under högsommardagarna. Problemet är alltså inte åldern utan att de flesta som hyr saknar sannolikt marin bakgrund och allmänt sjövett. Man hyr för att vara ball och tror att man gör bra ifrån sig. Allra värst är det utanför Hornsbergs Strand där jag sett folk slungas av skotrar kors och tvärs. Och de som kör tittar mest åt kajen där brudarna står. Ren flyt att man inte fått en skoter in i skrovsidan i 50 blås.

 

Detta är ett extremt exempel, men likväl verkligheten. Är säker på att det finns liknande scenarion runtom landet. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev BboatB:

Finns det fakta som säger att detta är ett problem överhuvudtaget?

"Den yngsta omkomna var sjutton år och var passagerare hos en jämnårig skoterförare. De övriga har varit i 40-årsålder förutom en som var 54 år. Alla omkomna var män."

Byråkrater!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Jag blir mer störd av gummibåtar med "barn" som kör omkring i viken där jag ankrat i kvällssolen.

Men det var nog inte detta frågan gällde.

Men ser man helheten i sjöolyckor oavsett farkost, så sköter vi oss bra på sjön och behöver inte så många bannor.

 

Edited by vega1959

Share this post


Link to post
Share on other sites
2019-05-18 vid 10:03 skrev segelbagaren:

Racerfartyg som gör 50 knop och uppåt hör inte hemma i skärgården utan offshore eller på tävlingsbana. Vattenskotrar är redan förbjudna i svensk lag (utom på särskilt anvisad plats). Det är bara flata myndigheter som bestämt sig för att inte tillämpa lagen för att inte göra EU upprörda.

Lagen höll inte juridiskt. Skotern fick bara köra i s.k. allmänna farleder. Men det gick inte för skotrarna att ta sig till dessa leder. Lagen var skriven av s.k. landkrabbor utan kunskap om vad en allmän farled var för något.

Share this post


Link to post
Share on other sites
18 timmar sedan skrev vega1959:

Lagen höll inte juridiskt. Skotern fick bara köra i s.k. allmänna farleder. Men det gick inte för skotrarna att ta sig till dessa leder. Lagen var skriven av s.k. landkrabbor utan kunskap om vad en allmän farled var för något.

Så kan det säkert vara men lagen gäller i alla händelser. Att de inte kan ta sig till farleden gör ju i praktiken att de är totalförbjudna. Inte mig emot.

Share this post


Link to post
Share on other sites
54 minuter sedan skrev segelbagaren:

Så kan det säkert vara men lagen gäller i alla händelser. Att de inte kan ta sig till farleden gör ju i praktiken att de är totalförbjudna. Inte mig emot.

Aaa. Dom borde ha nån stor muskelbåt å flytta skotrarna med... eller hur?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.









×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy