Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
orjanr

Använda svag motor på stor eka

Rekommendera Poster

Vi är på gång att skaffa en eka med aktersnurra till sommarstugan för att kunna komma ut på öarna och bada och kanske ta några fisketurer. Jag har knappt nån erfarenhet av motorbåtar eftersom jag bara haft segelbåt och kajak förutom en liten gummibåt med 2 hk motor. Det ska helst gå att ro båten och den behöver inte plana, utan det är bättre att den är billig i inköp och drift. Det ska gå att vara 5 personer med badgrejer, kylväskor och liknande i för kortare turer ut till öar.

 

Efter att ha tittat runt på Blocket i ett par veckor verkar det som att det kanske är en Crescent 42, Smögen 45 eller liknande båt vi bör ha. Låter det vettigt?

Eftersom det inte finns jättemånga såna båtar till salu undrar jag om det skulle funka att köra en lite större (bredare) båt med liten motor. Funkar det t.ex. att ha en 6 hk motor på en Uttern 4300 eller Crescent 434? Eller kommer det gå väldigt trögt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En 6 hk utombordare får upp vår två ton tunga segelbåt i över fem knop, och med marginal över fyra i hård motvind och motsjö. Gissar att en öppen plastbåt runt 4-5 meter kommer att funka fint med en motor i samma klass.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ha inte för bråttom med båtköpet. Tex Crescent 42 säljs för en spottstyver då och då. 

Tycker en femhästare på en sådan är ganska lagom. Har en 42:a med en 8-hästare och det är mer än vad båten behöver. 

Går man upp lite i storlek till båtar som är gjorda för att plana så är de oftast omöjliga att ro!

PS. Välkommen till MG!

Redigerad av ChristerN
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

CristerN är på rätt spår tycker jag men jag kan försöka ge litet teoretisk bakgrund till det här.

 

Hur stor motor en båt behöver för att gå att manövrera och köra i motvind på ett säkert sätt i deplacementhastighet (inte planande) beror på två faktorer:

-Skrovformen. Ju mer strömlinjeformat skrovet är destu lättare glider det framåt. Vi som paddlar kajak vet ju hur litet kraft som krävs för att driva fram ett extremt långsmalt strömlinjeformat skrov som inte bildar några virvlar. De flesta segelbåtarna och nästan alla traditionella motorsnipor har också mycket strömlinjeformade skrov som fungerar väl med liten motorkraft även om de inte är lika extrema som en kajak. En planande motorbåt som körs i låg hastighet utan att plana är raka motsatsen. Där finns en bred och djup akterspegel som bildar massor med virvlar och får båten att dra upp mycket svallvågor. Alla de vattenrörelserna tar sin kraft från propellern och stjäl den från framdrivningen. Samtidigt som den planande båten utan riktig köl och med bred botten inte går att styra och manövrera i sjögång och blåst med så litet framdrivningskraft.

-Verkningsgraden. Vid relativt låga hastigheter överför en långsamt snurrande propeller med få blad  kraften från motorn till vattnet betydligt effektivare än en snabbt snurrande liten propeller.

 

Med 6 hästkrafter och långsamtgående tvåbladig propeller manövrerar och driver man fram en 21 fots traditionell motorsnipa (6,3 meter lång och vikt inklusive last omkring 2 ton) i alla väder som den överhuvudtaget kan hålla sig flytande i både inom och utomskärs. Med god säkerhetsmarginal.

Samtidigt som en 6 hästars snurra i allt utom stiltje är alldeles för litet för att kunna manövrera och driva fram en 16 fots modern bred snurrebåt som är tänkt att plana.

  • Gilla 2
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för bra svar och särskilt tack för utförlig redogörelse @heimlaga!

 

Vi funderar på att kanske skaffa en något större båt med rätt platt botten ändå då de klarar lite mer folk, har lite bättre stuvutrymmen och det är lite lättare att dra upp på en båt med plattare botten på badstränder.

 

Räcker det med 9.8 hk för en Crescent 434 tror ni? Jag har hittat en fin sådan nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Bra text @heimlaga.
Ett tillägg: Ett smalt strömlinjeformat skrov glider lätt och klarar sig med en liten motor men om ni är flera och ska på utflykt, kanske med barn som inte vill sitta still för länge, kommer den smala båten kännas väldigt rank och kanske obehaglig när den lutar. Som med alla båtar gäller det att hitta sin egen kompromiss.

 

 

Redigerad av Baxlaget
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ägde en Crescent 434 för ett par år sedan.

2004 års modell på båten. Yamaha 2004. (15 hk tvåtakt.)

16 knop med en pers. Planade med fyra, vid rätt placering i båten.

10 hk är lite i minsta laget om man ofta är fler än tre i båten.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågan till TS är väl om det ska vara en planande båt (ej möjlig att ro) eller en roddbåt.

Alla båtar är kompromisser men där skiljer de flesta sig åt.

Antingen är de planande och mer eller mindre möjliga att ro eller så är de deplacerande roddbåtar.

Mellantingen är oftast inte bra på något.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många bra råd här på Maringuiden. Det tackar jag för!

 

Varken jag eller de andra som ska använda båten vet nog exakt vad vi vill ha. Och vi har lite olika önskemål också. En vill kunna ro men kommer nog ändå inte använda båten så mycket. Vi som betalar den vill ha en stadig båt med plats för rätt många personer och gärna med flera stuvfack. Och den får gärna gå lite snabbare än en deplacementsbåt men det är inget absolut krav. Vi är nog överens om att det inte är viktigt att kunna köra snabbt iaf. 8-10 knop räcker nog bra.

 

Så kanske är en halvplanande båt som Crescent 434 mest lämplig. Den verkar inte så bra att köra snabbt i vågor med men vi tänker nog inte göra det ändå. Vi är nog iallafall inte villiga att lägga de pengar som behövs för passande båt och motor för det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi hade en Crescent 465 (orange, med vindruta) när jag var i yngre tonåren. Den var utrustad med 20 hk och gjorde 15 knop med mig i, och var då nätt och jämnt i plan. Jag rodde den också vid flera tillfällen, och det gick alldeles utmärkt. Lite väl bred för att ro bekvämt, men det var inga problem att få fart eller att styra. Gillade redan på den tiden att färdas ljudlöst. :)

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Kan varmt rekommendera Sandström 460 basic styrpulpet med 20hk fyrtakt. Köpte en sådan med svärföräldrarna för 3 år sedan och fungerat mycket bra. kostar under 70 tusen helt nytt. Den vi har är med Toahtsu som har eltilt-elstart vilket är skönt. Sedan går den att ro om än lite tungrodd såklart. Men en mycket stabil båt som tar 5-6 personer upp i planing.

 

Nu vet jag inte din budget men nytt är nytt och skulle inte vara förvånad om man om 10år fortfarande kan få nästan 50 för den om man ser vad gamla styrisar kostar idag. Så värdeminskningen blir nästan försumbar:)

 

/Kim

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev krenr09:

Hej!

 

Kan varmt rekommendera Sandström 460 basic styrpulpet med 20hk fyrtakt. Köpte en sådan med svärföräldrarna för 3 år sedan och fungerat mycket bra. kostar under 70 tusen helt nytt.

 

En Crescent 42 på Blocket - som är en sådan TS tittar på - kostar c:a 10.000 kr, så det är nog där omkring som är aktuellt gissar jag?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Peter_K:

En Crescent 42 på Blocket - som är en sådan TS tittar på - kostar c:a 10.000 kr, så det är nog där omkring som är aktuellt gissar jag?

Vår budget är nog max 30000 kr men gärna inte över 25000 kr. Vi vill ha en fyrtaktsmotor och svårt att hitta en Crescent 42 eller motsvarande för 10000 kr med fyrtaktsmotor. En Crescent 42 eller nåt liknande skulle vi kanske kunna tänka oss elmotor för också. Men vi lutar mer åt en lite större och stabilare båt nu.

Jag såg att försäkring blir bra mycket dyrare om man går upp i motorstyrka också så det är också en faktor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det tillverkades mängder med båtar i "4,3 m klassen". En del var dåliga, för svaga midskepps, det gick att trycka ihop dem på mitten. Men de är nog bort nu.

Övriga är ganska bra båtar, ganska sjövärdiga och användbara. Med en hygglig motor blir de väldigt bra i något halvplanande läge >10 knop. Då klarar de lite sjö och pga fart och skrovform och blir väldigt stabila. Enda nackdelen är att det går åt lite mera soppa. Ska de plana så måste de göras platta i botten akteröver men tappar också en del sjövärdighet. Sen kan man i princip få nästan få vilken båt som helst att plana men sjösäkert blir det inte.

Jag har en sådan båt med 7,5 hk men det är i mesta laget, drar man ner gasen lite så går den bäst, en gissning är att 5 hk hade räckt.

 

En båts deplacementfart bestäms av tre faktorer, primatisk koefficient, dvs hur stor ytan under vattnet är vid nollspantet, blockkoefficienten dvs hur mycket volym det blir om man placerar båten i en låda med samma bred, längd och djupgående. Den tredje faktorn är längd i vattenlinjen.

För att dubblera farten krävs 8 gånger mer effekt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@bhemac har du tips på några bra båtar i "4,3 m klassen" och vilka man ska undvika? Gärna sådana som går bra med lite mindre motor också. Jag tittade på en Uttern 4300 i helgen men den ser ut att kräva större motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr inga tips. Rådet jag fick var att ställa en person på var sida, trycka och känna om det känns stumt. Jag har sett en och den var minst sagt "sladdrig".

Själv funderar jag på en Askeladden eftersom den går att segla....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev bhemac:

Tyvärr inga tips. Rådet jag fick var att ställa en person på var sida, trycka och känna om det känns stumt. Jag har sett en och den var minst sagt "sladdrig".

Själv funderar jag på en Askeladden eftersom den går att segla....

ok. Ska man trycka på sidorna eller i för och akter?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sidorna. Det bör finnas en fast toft eller att relingen är förstärkt.

Jag TROR de flesta märkesbåtar är bra men under en period plastades det ekor i varenda lada.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev bhemac:

Sidorna. Det bör finnas en fast toft eller att relingen är förstärkt.

Jag TROR de flesta märkesbåtar är bra men under en period plastades det ekor i varenda lada.

Crescent 42 är en båttyp som tillverkades i flera olika varianter. Jag har en av dem. Förmodligen den vanligaste med ett litet ”bord” på var sida midskepps. Den är inte stabil och har spruckit flera gånger i relingen och durken har gett upp för länge sen och är bara vassa kanter. Funkar bra som slit-och-slängbåt ändå. 

Detta är förmodligen anledningen till att denna variant går att få till bra pris ibland. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det blev en begagnad Crescent 434 med nästan ny Tohatsu 9.8 hk fyrtakt motor. Köpte den i helgen och det dröjer väl några veckor innan den blir sjösatt och provkörd. Är medveten om att motorn är i klenaste laget men tyckte det fick räcka. Ska bli spännande att se hur den går.

 

En lite konstig sak är att motorns rigg är 22.1 tum (56.2 cm) istället för normala 20 tum (51 cm). Akterspegeln på båten är 51 cm. Så motorn kommer att hamna drygt 5 cm längre ned än normalt. Tohatsu skriver i manualen till motorn att kavitationsplattan ska vara 5–25 mm under botten på båten. I mitt fall kommer den hamna ca 52 mm under botten på båten. Är det ett problem? Eller spelar det ingen större roll för en sån här halvplanande båt med relativt svag motor? Båten har en köl också som sticker ner en bit till under akterspegeln.

Redigerad av orjanr

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev Jorgen01:

Det har ingen betydelse, i det här fallet.

Låter bra. När börjar det ha betydelse? Bara för snabbare båtar? Eller först om det skiljer mer?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev jan_af_lisoe:

Risken till bottenkontakt blir större.....

Jo så är det ju. Men kölen på båten sticker ner ytterligare ca 10 cm under botten på båten så i praktiken tar nog kölen i först, iaf när man går in till en strand.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev orjanr:

Låter bra. När börjar det ha betydelse? Bara för snabbare båtar? Eller först om det skiljer mer?

Det har betydelse för snabba båtar, ja. De riktigt snabba har propellrar som bara delvis är i vattnet och där vill man ha så lite som möjligt i vattnet (och så mycket som möjligt av båten ovanpå). 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...