Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Rolle85

Kondens i fast tank...!

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

För andra året i rad med båten så lyckas jag få kondens i bränslet efter vinterförvaring. Tanken är på 136 liter och är av plast. Slutade i år igen med att jag fick slanga ut bränslet och fylla på nytt och sen går de fint. 

Kan jag förebygga detta med en himla massa karburatorskydd? Blir galen....

https://www.biltema.se/bilvard/tillsatsmedel/ovriga-tillsatsmedel/karburatorskydd-2000033650

Redigerad av Rolle85

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Troligen inte kondens utan vatten som kommit in i tanken på annat vis, men det har ju ingen betydelse hur vattnet kommer in i tanken.

 

Vanlig bensin innehåller etanol som blandar sig med både vatten och bensin. Etanol är i princip det enda aktiva innehållet i karburatorsprit.

 

Köp några liter E85 och häll i så har du troligen löst problemet med ev. kvarvarande vatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ok, ska man göra de på hösten eller vid uppstart på våren?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller du tanken helt fylld eller helt tom på vintern? Viktiga är att den inte är halvfull, då bildas mycket kondens. Jag fyller alltid tanken full inför vintern. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var det inte någon här på mg som gjorde en seriös uträkning på det där med kondens i tanken? (Seawolf kanske?)

Det var rent kopiösa mängder fuktig luft som skulle behöva blåsa igenom tanken för att det skulle bli några mätbara mängder. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev coppertail:

Var det inte någon här på mg som gjorde en seriös uträkning på det där med kondens i tanken? (Seawolf kanske?)

Det var rent kopiösa mängder fuktig luft som skulle behöva blåsa igenom tanken för att det skulle bli några mätbara mängder. 

Har själv haft min 130l tank nästan tom under vintern. Tömde ut det sista förra veckan. Kom ut 15l bränsle utan en tillstymmelse till vatten.

 

Tror det är vanligare med dålig tätning runt tanklocket än kondens i den omfattning som krävs.

Redigerad av Mange249

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Mange249:

Har själv haft min 130l tank nästan tom under vintern. Tömde ut det sista förra veckan. Kom ut 15l bränsle utan en tillstymmelse till vatten.

 

Tror det är vanligare med dålig tätning runt tanklocket än kondens i den omfattning som krävs.

Precis. Fick hjälpa grannen för några år sedan med just detta problem.

Det var flera liter vatten i tanken och ingen möjlighet att att komma ned med en slang i botten. Vattenavskiljaren var helt otillräcklig för att ta hand om dessa mängder. Vi tog upp båten, lutade den maximalt. och tömde tanken i dunkar med hävert. I men ny BF 95 (med 5 % etanol) och tillsatte E85 för att nå ca 12 % etanol totalt. Den urtappade bensinen återfylldes sedan varefter vid tankning, men aldrig så att den utgjorde mer än 10 - 15 % av innehållet i tanken. Den sista slatten hälldes i varje dunk fylldes på en genomskinlig plastdunk och fick "sedimentera" där,

 

Jag funderade över en lösning att bygga om en femlitersdunk till vattenavskiljare men det beskrivna sättet funkade utan problem. Det stora jobbet var dock inte att få ordning på vattnet i bensinen utan att rengöra och justera de fyra förgasarna. Jag köpte ett instrument för att för att synka upp de fyra förgasarna. Motorn gick därefter som en dröm på låga varv, mycket bättre än innan vattenfadäsen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Båten står under presenning på vintern men jag kanske ska titta på tanklocket om det är där boven i dramat är? När jag tömt tanken och i med färsk bensin går den fint direkt.

Men en 10l dunke med E85 innan upptagning kanske är ett sätt framåt?

Redigerad av Rolle85

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla eller byt tätningen till tanklocket och kika även på avluftningen, så det finns en svanhals på den. Annars kan det komma in vatten den vägen om den sitter illa till vid sjögång...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig brytt mig om att fylla tanken full eller använda etanol. Enbart en liten stänk bensinkonservering varje höst och samtliga mina båtar har alltid startat problemfritt varje vår.

 

Det måste finnas en annan orsak till att du får vatten i bränslet. Hur många liter (dl) rör det sig om?
Eftersom båten ligger under presenning, finns det något ställe som samlar på sig vatten i båten trots täckningen när det har regnat/snöat?
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev guestsson:

Vattenavskiljaren var helt otillräcklig för att ta hand om dessa mängder.

Den brukar bara klara 2-3 dl.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

under sommaren går den ju utan problem, det är efter vinteravtäckning. Ca 30 liter I tanken under vintern.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det blir så stora mängder vatten i tanken så kan det inte vara kondens. Det måste läcka in regnvatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Eld-:

Om det blir så stora mängder vatten i tanken så kan det inte vara kondens. Det måste läcka in regnvatten.

Understöder!. Bara att söka efter var/varför vatten tränger in. Max kondens under en vinter i en 136 liter tank (tom eller full) kan inte röra sig om mera än några cc:n...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vid 10°C kan luft innehålla 0,008 kg vatten per kg luft. Eftersom luft väger 1,3 kg/m3 så blir det max ca 6 g/m3. 

Men om det strömmar luft genom tanken så kan naturligtvis mera vatten kondenseras. Men det behövs 15 m3 för att få en deciliter.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

3 timmar sedan skrev bhemac:

Men om det strömmar luft genom tanken så kan naturligtvis mera vatten kondenseras. Men det behövs 15 m3 för att få en deciliter.

Ja, och på sommaren måste det lukta väldigt mycket med en sådan genomströmning ...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Rolle85:

under sommaren går den ju utan problem, det är efter vinteravtäckning. Ca 30 liter I tanken under vintern.

 

Vad menar du? Att du hade ca 30 liter bensin i tanken eller att det efter vintern fanns 30 liter vatten i tanken? 

 

Är det 30 liter vatten i tanken och båten varit övertäckt kan det ju inte vara annat än sabotage. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev bhemac:

Vid 10°C kan luft innehålla 0,008 kg vatten per kg luft. Eftersom luft väger 1,3 kg/m3 så blir det max ca 6 g/m3. 

Men om det strömmar luft genom tanken så kan naturligtvis mera vatten kondenseras. Men det behövs 15 m3 för att få en deciliter.

Och fukten i luften kondenserar väl bara vid de tillfällen då tanken är kallare än omgivningen? 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev coppertail:

Och fukten i luften kondenserar väl bara vid de tillfällen då tanken är kallare än omgivningen? 

 

Precis, det går att räkna på men några mängder lär det inte bli.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan skrev coppertail:

Och fukten i luften kondenserar väl bara vid de tillfällen då tanken är kallare än omgivningen? 

 

och ny fuktig luft ska hela tiden leta sig in i tanken via en smal avluftningsslang för att det ska bli någon volym av kondensvatten överhuvudtaget.

 

Jag har börjat fundera på var denna myt om mängder av kondensvatten i bränsletankar efter vinterförvaring kommer ifrån.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Lintott:

Jag har börjat fundera på var denna myt om mängder av kondensvatten i bränsletankar efter vinterförvaring kommer ifrån.

Och jag funderar på varför så många myter lever i båtvärden för det verkar inte alls finnas lika mycket på andra ställen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gissar att det hänger ihop med att många båtproblem har med fysik att göra, och sådant har folk i allmänhet total nollkoll på. Därför undviker jag oftast sådana diskussioner. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Finns även i bilvärlden. Man får aldrig ställa ett bilbatteri (i förvaring) på ett betonggolv.
Det undrade jag över i flera år utan att anstränga mig för att ta reda på svaret. När jag till sist gjorde det så visade det sig att det var en skröna.

Kul om ni kan tipsa om andra skrönor i bil/båtvärlden. Kanske kan bli en egen tråd?

 

Redigerad av Baxlaget

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev Baxlaget:

Finns även i bilvärlden. Man får aldrig ställa ett bilbatteri (i förvaring) på ett betonggolv.
Det undrade jag över i flera år utan att anstränga mig för att ta reda på svaret. När jag till sist gjorde det så visade det sig att det var en skröna.

Kul om ni kan tipsa om andra skrönor i bil/båtvärlden. Kanske kan bli en egen tråd?

 

Aldrig hört... Förvarar alla mina batterier på betonggolv. Vad ansågs faran vara?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ingen aning,  det var en skröna med okänt ursprung

Redigerad av Baxlaget

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev Mange249:

Aldrig hört... Förvarar alla mina batterier på betonggolv. Vad ansågs faran vara?

Armeringen i betongen skulle på något vis få batteriet att självurladda. 

Men nu är det nog dags för en ny tråd. 😀

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
49 minuter sedan skrev coppertail:

Armeringen i betongen skulle på något vis få batteriet att självurladda. 

Men nu är det nog dags för en ny tråd. 😀

Haha, foliehatt på :) 

 

Bra att vi dödat en myt idag iaf. Kondensmyten är i alla fall mer förståelig även om den efter lite matte, ter sig orimlig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så jag får slanga ut bensinen ur tanken då  på hösten..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-05-08 vid 21:12 skrev Rolle85:

Så jag får slanga ut bensinen ur tanken då  på hösten..?

Det finns hundratusentals båtar i Sverige där bensinen står kvar i tanken under vintern. Å när det blir vår så bara kör de vidare på den gamla soppan.

 

Jag tror att även du kan våga chansa på att det fungerar....

 

Det finns väl heller inga "sommarbilsägare" som tömmer tanken på hösten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Lintott:

Det finns väl heller inga "sommarbilsägare" som tömmer tanken på hösten.

 

Många fyller upp tanken innan avställningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...