Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
seerikand

Gulnad gelcoat efter oxalsyra?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej!

jag har läst och hört mycket positivt om att tvätta båten med oxalsyra (ca15%) blandat med vatten. Jag testade nu ikväll och upplever en viss gulnad på vissa ställen. På vissa ställen rinner det av och på andra får man skrubba lite. 

 

Har någon motsvarande erfarenheter?

vill inte att det skall se för jäkligt ut inorgon :)

 

Erik

Redigerad av seerikand

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Oxalsyra använder jag färdigblandad från marinbutiken och helst på torr gelcoat. Är gelcoaten blöt, eller om man som du blandar med vatten, är risken stor att det blir flammigt. 

 

PS. Välkommen till MG!

Redigerad av ChristerN
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en burk på ett par liter som jag blandar vatten och oxalsyra från byggmarknaden i. När det ligger oupplöst pulver på botten är blandningen mättad. Häller över vätskan i en tryckspruta från trädgårdsshopen och sprutar på. Enkelt och effektivt. Fyller på vatten i burken, och om det inte blir något pulver på botten, fyller på oxalsyra. Sparas till nästa år.

Har provat att blanda i mjöl för att få det klibbigare, men jag lyckas inte få det att funka. Det verkar gå bra ändå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev per_62:

 

Vad är det för konsistens på "färdigblandad från marinbutiken" jämfört med den man blandar själv?

Torr gelcoat ska det tydligen vara samt skölja av med vatten, läs mer på "Mirakelmedel för rengöring av fribord", hamnen.se.

De som jag köpt har alla haft en gele-liknande konsistens. Funkar bra för mig och är inte dyrt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret! Jag har faktist haft ett konto här ett antal år men kommer av någon anledning inte åt det. Nu kan jag iofs gå under radarn som än mer novis och ställa de där riktigt korkade frågorna utan att skämmas! ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack era svar! Jag har faktist haft ett konto här ett antal år men kommer av någon anledning inte åt det. Nu kan jag iofs gå under radarn som än mer novis och ställa de där riktigt korkade frågorna utan att skämmas! ;)

 

Ett ypperligt tillfälle för det har redan inträffat sedan igår kväll. Kollade på burken i förmiddags och insåg att jag tagit fel - har nu alltså provat med kaustiksoda - det fungerade inte ;) Testar på nytt igen men med oxalsyra :)

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...