Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
kahuna

hur byta packning i impellerhuset?

Rekommendera Poster

Hej, det läcker sjövatten från sjövattenpumpen på min Volvo Penta MD2030-B. Jag har bytt papperspackningen till vattenpumpens lock men det är inte där det läcker, utan vid impelleraxeln. Enligt sprängskissen (bifogad bild) finns det en packning (nr 10) som jag tror är boven. Men hur sjutton får man loss den utan att plocka ner hela pumpen? Tips mottages gärna :)

packning.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev kahuna:

Hej, det läcker sjövatten från sjövattenpumpen på min Volvo Penta MD2030-B. Jag har bytt papperspackningen till vattenpumpens lock men det är inte där det läcker, utan vid impelleraxeln. Enligt sprängskissen (bifogad bild) finns det en packning (nr 10) som jag tror är boven. Men hur sjutton får man loss den utan att plocka ner hela pumpen? Tips mottages gärna :)

packning.jpg

Du tar bort pumpen å byter packningarna. Enkelt jobb.

Tänk på att vända packningarna rätt och att skaffa packningar med rostfri fjäder. 15-20 min jobb om du inte är helt handikappad. Bra att ha.... har jag för mej är bra tång att ta bort fjädrande låssäkring.. va lite bökigt att få bort utan tång gör ändamålet..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kan man bara skruva loss pumpen från motorn utan att det blir problem att montera tillbaka? Tänker närmast på axelns passning inne i motorn när man 0sätter tillbaka pumpen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev kahuna:

kan man bara skruva loss pumpen från motorn utan att det blir problem att montera tillbaka? Tänker närmast på axelns passning inne i motorn när man 0sätter tillbaka pumpen?

No problem. Går nog inte sätta tillbaka fel. Sen har du ju ritning t.o.m.

Axeln, på bilden, ska sitta åt andra hållet än den är ritad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

okej jag tror nog jag ska klara detta :) Men som jag förstår det så ska man demontera axeln och man får plocka bort alla lager, O-ringar och låsringar och man plockar av det från vänster i ritningen? Att försöka pilla loss endast packningen (från höger) verkar omöjligt och dessutom fel? Ska man inte passa på att byta fler delar? Det sitter t.ex en till lika dan tätningsring (15), ska man inte passa på och byta den också?

Redigerad av kahuna

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla grejer måste av och på från drivningssidan!

Det finns inga genvägar, pumpen måste loss och pressas isär.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev kahuna:

okej jag tror nog jag ska klara detta :) Men som jag förstår det så ska man demontera axeln och man får plocka bort alla lager, O-ringar och låsringar och man plockar av det från vänster i ritningen? Att försöka pilla loss endast packningen (från höger) verkar omöjligt och dessutom fel? Ska man inte passa på att byta fler delar? Det sitter t.ex en till lika dan tätningsring (15), ska man inte passa på och byta den också?

Självklart byter du minst båda tätningarna

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Pentax:

Alla grejer måste av och på från drivningssidan!

Det finns inga genvägar, pumpen måste loss och pressas isär.

Hmmm. Kommer inte ihåg om jag bytte lager men förmodligen eftersom jag köpte domdär tätningarna för roterande axlar hos en lokal handlare som säljer skf,s kullager mm.

Pippade isär pump å alla delar i båten med dom verktyg jag har i verktygslådan. Hsr inget minne av att det direkt behövde "pressas" nåt men kan minnas fel.. det är ju minst ett.. kanske fler år sen.

I alla fall inga konstigheter, allt sitter ihop på ett självklart sätt när du ser det.

Tätringar, lager mm. är standardprylar så det är bara pilla isär å ta med delar till närmsta mek-bodega, så tar dom fram rätt prylar. Byt lager å tätringar. Kostar inte många kronor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan skrev Caribic410:

No problem. Går nog inte sätta tillbaka fel. Sen har du ju ritning t.o.m.

Axeln, på bilden, ska sitta åt andra hållet än den är ritad.

 

Axeln är väl riktig? Skåran till höger ska vara utåt som på bilden och greppar in i axeln som går genom impellern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Tomas99:

 

Axeln är väl riktig? Skåran till höger ska vara utåt som på bilden och greppar in i axeln som går genom impellern.

Japp och i den andra änden kommer det att följa med ett drev ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De som säger att något är enkelt har oftast ingen aning. Till exempel att axeln ska sitta åt andra hållet. Innan du skruvar bort pumpen, notera åt vilket håll slanganslutningarna sitter. När du fått bort pumpen måste du demontera kugghjulet för att komma åt låsringen som håller lagret på insidan. Kugghjulet sitter på kona, så det kan sitta ganska hårt. Du kan behöva en avdragare. Man måste vara försiktig med axeländen, så att det inte blir deformerad. Om den blir det kan det bli svårt att få tillbaks muttern. Eftersom lagren är oljesmorda, brukar det inte vara något fel på dem. Man måste vara försiktig när man monterar tätningsringarna så att man inte förstör dem. Om man smörjer dem på utsidan brukar det gå att trycka in dem med fingrarna. Annars får man använda en passade hylsa eller dorn.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Rollen:

De som säger att något är enkelt har oftast ingen aning. Till exempel att axeln ska sitta åt andra hållet. Innan du skruvar bort pumpen, notera åt vilket håll slanganslutningarna sitter. När du fått bort pumpen måste du demontera kugghjulet för att komma åt låsringen som håller lagret på insidan. Kugghjulet sitter på kona, så det kan sitta ganska hårt. Du kan behöva en avdragare. Man måste vara försiktig med axeländen, så att det inte blir deformerad. Om den blir det kan det bli svårt att få tillbaks muttern. Eftersom lagren är oljesmorda, brukar det inte vara något fel på dem. Man måste vara försiktig när man monterar tätningsringarna så att man inte förstör dem. Om man smörjer dem på utsidan brukar det gå att trycka in dem med fingrarna. Annars får man använda en passade hylsa eller dorn.

Jo... fast när du pillat isär blir allt självklart. Använd inte stålhammare, som på filmen. Tänk själv och framförallt före, hur och varför. Som att köra bil ungefär. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Innan man lossar slangar, kablar och annat är det bra att ta ett foto på hur grejerna sitter, så kanske det blir rätt när man plockar ihop det

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-04-28 vid 23:59 skrev Caribic410:

No problem. Går nog inte sätta tillbaka fel. Sen har du ju ritning t.o.m.

Axeln, på bilden, ska sitta åt andra hållet än den är ritad.

Va? Det är riktigt på bilden, såna här tips kan verkligen ställa till det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En ny webshop på G där man kan få lite rabatt på reservdelarna om man går in och testar sidan. Just nu hittar man bäst om man söker på sin motormodell, här har jag sökt på MD2030

https://butik.lidingomarin.se/index.php?controller=search&orderby=position&orderway=desc&search-cat-select=0&search_query=md2030&submit_search=

 

Sen ska alla delar vara upplagt efter motormodell.

Vattenpump till MD2030 finns blad annat :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Återanvänder detta ämnet :)

jag har precis beställt en renoveringssats till min md21 sjövattenpump

denna har glidlager i koppar som kommer med nya i reperationssatsen. https://www.marinexpress.se/artikel.php?kid=838-842&sok=&id=4195

har någon nått bra tips på hur man får bort de gamla? Sitter dels ett i huset som jag hörde man kunde såga en skåra i med bågfilen för att få ut, men sen sitter det en locket till pumpen också. 

Tar tacksamt emot tips från någon som gjort samma manöver hos sig 👍😁

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag pressade ut mina med ett skruvstycke och ett par lagom stora hylsor från hylsnyckelsatsen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack peter. Testar detta för pumphuset. 👍

Vet inte om vi har samma pump men pressa kommer väl bli svårt i locket? 

16278111386268592005786887202665.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Stefan74:

Tack peter. Testar detta för pumphuset. 👍

Vet inte om vi har samma pump men pressa kommer väl bli svårt i locket? 

16278111386268592005786887202665.jpg

Inte samma pump; min pump har bara ett slätt plåtlock utan slitdelar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok. Testade precis pressa ut i huset och det jättebra. Släppte direkt :) stort tack !!

16278117883858183617455018313706.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

bussningen i locket kan gå att få ur genom att fylla bussningen med fast fett slå ner axeln hastigt med klubba håll en trasa runt då blir det enklare att städa B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-08-01 vid 12:11 skrev bemek:

bussningen i locket kan gå att få ur genom att fylla bussningen med fast fett slå ner axeln hastigt med klubba håll en trasa runt då blir det enklare att städa B

Ett bra sätt att få ur bussningen är att ta en gängtapp ( jag tror 3/8 rörgäng passar) och skruv i så tvingas den ut. Lägg en tunn bricka med litet fett på i botten så att inte locket skadas.

Ingemar

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...