Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Piraboin

söker råd renovera akterspegel träglasfiberbåt

Rekommendera Poster

hej håller på och renoverar min båts akterspegel och nu undrar jag om ni skulle kunna ge mig tips

då akterspegeln har varit dålig på min båt sedan jag köpte den har jag nu börja jobba på den

har tänkt monter in 2 plankor (mått ca 40*100) på höjden i hålet som blev när jag hade kapat bort det ruttna trät och funderar om jag behöver ha någon tätning mellan plankorna samt jag tänker förstärka med plywood på¨insidan samt glasfibrer på  utsidan igen eventuellt svetsar jag en plåt om jag skruvar fast på insidan som går över akterspegeln på bårda sidorna där motorn ska sitt eventuellt  svetsar jag dit flatjärn bita till den fiska delen av akterspegeln 58758381_2897864123587373_5267844776580874240_n.thumb.jpg.a5852662460590116736608edceacf2f.jpg

de mjukaste delar bortagna

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom båten inte ser ut att vara en altartavla tänker jag mig följande:

 

Visst är den plastad tidigare?

 

Jag skulle såga bort det skadade trät så att det får en snygg form. Sedan skulle jag plastat utsida och ovansida av den befintliga akterspegeln, kanske även lite ned på insidan men inte hela vägen då jag tänker att trät ska kunna andas.

 

Sedan skulle jag såga till en ny akterspegel av plywood (typ 2 x 12 mm) som jag skulle plasta fast utanpå de nu plastade befintliga resterna av den gamla akterspegeln.

Den nya akterspegeln ska vara helt tät, dvs plast och och glasfiber runt hela och dessutom mellan de två skivorna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

tänker fylla ut det utsågade delen med 2 plankor och förstärka med fanerskiva  eller en plåt

på insidan och sen plasta/glasfibra trät igen obs akterspegel får inte bli för tjock så att  jag får på motorn

 

Redigerad av Piraboin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en gång varit med om någonting liknande.

Då sågade jag till kanterna så allt var rakt och i vinkel. Sedan frästes (med handöverfräs) halva tjockleken av virket bort på ett område runt kanterna. Sedan gjordes nya bitar av lika tjockt virke så att de passade mot utfräsningarna. Utanpå alltihopa lades en fanerskiva som var en aning större än lagningen. Allt limmades med epoxi. Efter det lades ny glasfiber på utsidan. Kom ihåg att slipa bort all färg på glasfibern du skarvar mot, annars lossnar det med tiden.

På det här sättet blir lagningen inte så tjock, beror förstås på vilken dimension du har på fanerskivan.

Hittade till och med originalritningen i  garagets arkiv :-)

 

aktrin.JPG.6291764975c73493f2d381987e0ba9fe.JPG

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska skruva fast plankorna med spikbleck från utsidan och spackla springorna innan jag plastar utsidan samt lägga en plyfa på insidan som stöd för att fördela kraften från motorn 

Ska hänga på en 7,5hp motor när båten är i sjön

 

_20190428_130414.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska montera 2 plankor högst upp på relingen och sedan en ny triangel på vänstra sidan sedan tror jag att det är dags att plasta 

 

_20190428_192322.JPG

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker båten ser bekant ut i detaljerna.

Är du i Österbotten?

Är båten byggd av Vinberg i Österhankmo.

 

Det här var bara en vild gissning men det liknar hans modell då man ser den akterifrån.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

båten är från 70 talet och troligen byggd i Korsnäs då både jag och förra ägaren har samma hemmahamn = edsviksjön

60674571_409359073239356_8553920758647095296_n.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

nästan färdig bara till att skruva fast hörn stöden och sen dags att glasfibra/plasta

DSC_0608 1y.jpg

DSC_0611 1u.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vetcha dö slipar bort topcoatin  tär dö skarvar gaambäl å ny glasfiber? Glasfibre fastnar int på topcoatin, int na lieng i alla fall 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jo det är en hel del slipning kvar innan jag börjar sätta på ny glasfiber men grovjobbet är klart bara att sätta rör på reglingen när jag har glafibrat upp aktern och målat

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

nästan färdigt med glasfibringen / plastningen men det var i kallaste laget för polyestern skulle härda

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

en till målning samt att sätta på köljärnet kvar eventuellt lite spackling på skador eller liknade som man ser först när jag har vänt på båten och sedan en ny durk som saknas  har förhoppnings vis sjösatt båten till nästa vecka beroende på dom skador som finns på undersidan

DSC_0652.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

nu är båten redo för sjösättning

 

Redigerad av Piraboin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...